• Anonym (Matta)

Tvätta matta

Jag har en kortluggad matta som behöver tvättas.
    Men kostnad för kemtvätt var dyrare än vad mattan kostade. Och denna matta säljs ej längre :(
    Vill tvätta den men vet inte hur. Hur ska den ens torka? Vill inte den ska mögla. 
    Den behöver verkligen tvättas och inte för den är synligt smutsig utan för den luktar damm 

• Svar på tråden Tvätta matta
  • Anonym (Abc)

Det är ju inte rätt årstid för det nu men jag brukar spraya dem i textilskum, sen skura dem med en sån där diskborsttrissa på skruvdragaren och sen dammsuga dem med en våtdammsugare. Sen ska den ju helst hänga ut en dag i sommarvärme.

• Aliona

Vad är det för material? 

När jag har rest i länder som Iran och Uzbekistan så ser jag att kvinnor tvättar sina fina orientaliska mattor ute på marken, med borste, skum och vattenslang. Det är säkert inte jättekänsligt. Det svåra i vårt klimat och årstid är väl att få den att torka. 

• Aliona
    Aliona skrev 2024-10-28 21:51:48 följande:

Vad är det för material? 

När jag har rest i länder som Iran och Uzbekistan så ser jag att kvinnor tvättar sina fina orientaliska mattor ute på marken, med borste, skum och vattenslang. Det är säkert inte jättekänsligt. Det svåra i vårt klimat och årstid är väl att få den att torka. 

Här tex är beskrivet längst ner hur man gör om man vill tvätta en matta själv: 

https://www.arhan.se/frascha-upp-din-handknutna-yllematta/
  • Anonym (Abc)

Mitt råd gäller alltså vanliga fattigmansmattor. Metoden kanske är för intensiv för finare mattor.

• Anonym (Bille)

Så länge du inte skrivit vad mattan är gjord av kan du inte få några användbara råd. 

• Anonym (Matta)

Det är polypropen och undersida i jute.
    Det är inget problem med att tvätta, men frågan är hur den ska torka :(
    Om man torkar i torkskåp, hur länge tror ni den behövs då? Min vän har torkskåp i sin tvättstuga,

• Anonym (Bille)

Det står att den inte tål vattentvätt. Men ibland går ju det ändå. 

Våtdammsugare är bra, om du har ett stort våtrum att vara i. De går kanske att hyra. 

Vänta till sommaren och gör det en riktigt varm och solig dag. Då kan den torka ute. Det finns viss risk för solblekning. 

• Anonym (Bille)

Rättelse: det står att den inte går att tvätta alls, varken vatten eller kem. Bara skumrengöring. 

• Anonym (Matta)

Vad är skumrengöring? 
    Men funkar det kanske med våtdammsugare? Sån där kärscher som man har till bilstolar

• Bergegardh

Vänta till sommaren om du inte har obegränsad tid i din väns tvättstuga. Risken är stor att den inte torkar i tid annars. 

• Anonym (Matta)

Usch mattan luktar så mycket damm Rynkar på näsan. Får se hur jag gör

• Anonym (Bille)

Rengöringsskum sprider du ut på mattan, låter torka och dammsuger upp smulet som bildats. 

• Anonym (Matta)

Aha, så smart
     Vet du var man hittar sånt?

• Anonym (Bille)
    Anonym (Matta) skrev 2024-10-30 19:57:45 följande:

Aha, så smart
     Vet du var man hittar sånt?

Affärer, nätet. 
  • Anonym (Bille)

Kom på! Personligen hade jag inte använt sånt om jag hade småbarn eller husdjur som går fritt i huset. Det känns ofrånkomligt att det blir kemikalierester kvar. Men ligger man inte och gnider sig mot sin matta är det förmodligen ingen fara med det. 

• Anonym (Matta)

Tack så mycket för all hjälp och tips.
    Har inga djur eller barn, så det är ingen fara.

Svar på tråden Tvätta matta