Inlägg från: Anonym (Ulrik) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ulrik)

Oregistrerat barn

Om du vet var familjen finns tycker jag att du ska göra en orosanmälan. Min gissning är att soc då kommer att utreda om föräldrarna är lämpliga genom samtal och besök.

Om föräldrarna vägrar låta registrera barnet genom att försöka gömma det (och därmed förnekar det regelbunden tandvård, skola mm) förmodar jag att det kommer att omhändertas. Men om föräldrarna går med på att registrera barnet blir det nog en utredning av deras lämplighet och är de inte alltför knäppa får de fortsätta som de gör i övrigt, förutsett att barnet går i skolan mm. Att inte vaccinera sitt barn räknas inte som vanvård om barnet i övrigt är väl omhändertaget. 

• Anonym (Ulrik)

Verkar de totalknäppa, typ föder upp sin bebis på kålrot och gurkmeja? I så fall kontaktar du Soc omedelbart. 

• Anonym (Ulrik)
    Anonym (Eh...) skrev 2024-11-03 21:01:02 följande:
    Ja för det är ju i så fall det - att de föder upp barnet på kålrot och gurkmeja - som är problemet, inte att de vill isolera barnet och förvägra det ett fungerande och värdigt liv ...
    Du missade inlägget precis ovanför. Där skriver jag att TS bör anmäla. Sen var jag otydlig i det du citerade. Det jag menade var att om det finns oro för barnets liv och hälsa måste orosanmälan göras asap. Nu. Genast. Kan inte vänta några dagar. Om det är ett väl omhändertaget spädbarn som får den mat och närhet mm det behöver är orosanmälan fortfarande viktig, men det är inte lika akut. 
  • Anonym (Ulrik)
    Anonym (Eh...) skrev 2024-11-04 11:36:42 följande:
    Ah - då är jag helt med dig. Jag ber om ursäkt för att jag missade att det var du som skrivit inlägget innan.
    Ok! :) 
  • Anonym (Ulrik)
    EpicF skrev 2024-11-05 12:35:55 följande:
    Knappast de som ts pratar om. 
    Det var det nog ingen som trodde heller. Däremot är  barnen i artikeln exempel på hur det kan gå om ingen hjälper barnet som den här tråden handlar om. 
Svar på tråden Oregistrerat barn