Inlägg från: Anonym (Jag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jag)

Vågar inte gå till massage

Anonym (spa) skrev 2024-11-03 18:44:55 följande:

Vad är det jag hör? 

Inom massageutbildning så får man lära sig att massage påverkar kroppens autonoma nervsystem och att erektioner hos män kan ske och är en naturlig reaktion. Så länge inte personen gör det med vilja eller har en sexuell tanke med det så är det något massörer tränas till att ignorera och vara förståendes till. 

Finns mycket om detta på nätet.

Nedan finns en svensk länk och några citat från flera sidor när man söker på detta.

Har ni verkligen inte talat om detta alls under din utbildning till massageterapeut?

"Är livrädd för att få stånd hos massören" | Hälsoliv

En professionell massör vet att detta kan vara en bieffekt av kroppskontakt och tar förhoppningsvis inte illa vid sig.

But let me just say, erections during a massage are totally normal and on average I would estimate that 70% of clients get one.

You aren?t wrong for getting erections during massages?that is common, seemingly out of your control, and most seasoned therapists are already aware that such a bodily response is possible. 

Nu är jag iförsej kvinna och tycker själv oftast att massage bara är obehagligt tyvärr. Men funderade lite när jag läste den här tråden.

Jag jobbade på strippklubb när jag var yngre och då ingick ?erotisk massage? (egentligen typ vanlig massage fast vi var nakna) ofta i privatrummen.. och ja då fick ju gästerna ofta stånd av förklarliga skäl. Hade jag jobbat med vanlig massage efter det hade jag nog blivit lite obekväm om den jag masserade fick stånd. 

Om du menar att det absolut inte är något sexuellt , då borde de få stånd även när en man masserar dom? Får de det? Annars (om det bara är när kvinnor masserar) är det ju ändå sexuellt på något sätt även om de inte kan hjälpa det. Hade det varit min sambo som gick på det och jag fick veta att han brukade få stånd (bara när en kvinna masserar) hade jag nog inte känt mig så bekväm med det , hade inte känts så långt ifrån att köpa privatrum på strippklubb isåfall.. Bara att det senare är mycket dyrare. Jag visste faktiskt inte att det är så vanligt att män får stånd av helt vanlig massage.  
  • Anonym (Jag)
    Anonym (massage) skrev 2024-11-03 22:51:47 följande:
    Jag går inte på massage. Men jag skulle vilja för att det verkar avstressande och har positiva effekter på hälsan. Men jag går inte för jag vågar inte dit eftersom jag vet hur lätt mitt system sätter igång av beröring. Har inte vågat boka just därför. 

Därför jag tänkte dryfta frågan här hur man ska göra i mitt fall o hoppades få lite pushning till att våga prova massage som så många andra pratar varmt om. 

Eftersom jag fått erektion med både manliga o kvinnliga läkare så tror jag inte könet skulle spela så stor roll. 

Om det är med både män och kvinnor (och du är heterosexuell?) låter det ju inte som att det är något sexuellt från din sida.
    Jag tror inte du behöver vara orolig för att gå på massage. Men ja du kan ju börja med en manlig om det känns mindre laddat som någon annan skrev. 

Om det är någon som bara får det med kvinnliga massöser känns det ju som att det ändå är något sexuellt och inte bara en automatisk reakti på beröring men så verkar det ju inte vara för dig. 

• Anonym (Jag)
    felicityporter skrev 2024-11-09 00:44:24 följande:
    Ja, ofrivillig erektion från massage är supervanligt och det beror på beröringen i sig, det finns inget sexuellt i detta men beröringen är ju skön (såklart) och får klienten avslappnad vilket ofta leder till en ofrivillig erektion. Det är på intet vis klientens fel (eller någons fel) utan är en helt normal fysisk reaktion.
    Säger inte att det är någons fel, jag förstår att det är ofrivilligt. Men om det inte är något sexuellt alls borde det ju hända oavsett om den som masserar är man eller kvinna? Om det är en heterosexuell man som bara får stånd när en kvinna masserar eller en homosexuell man som bara får det när en man masserar så är det ju sexuellt / något som har med sex att göra även om det är ofrivilligt och personen inte kan hjälpa det. 
  • Anonym (Jag)
    felicityporter skrev 2024-11-09 00:44:24 följande:
    Ja, ofrivillig erektion från massage är supervanligt och det beror på beröringen i sig, det finns inget sexuellt i detta men beröringen är ju skön (såklart) och får klienten avslappnad vilket ofta leder till en ofrivillig erektion. Det är på intet vis klientens fel (eller någons fel) utan är en helt normal fysisk reaktion.
    Och sen är det väl inte alltid ?såklart? att beröring är skön. Om man väljer att betala för massage får man väl hoppas att man tycker det är skönt men jag tycker till exempel som sagt att massage ofta bara är obehagligt, alla tycker inte om det så det är inte självklart att det alltid är skönt och avslappnande. 
Svar på tråden Vågar inte gå till massage