• Anonym (B)

Hade ni undvikt fira jul med dessa med?

Vi brukar fira jul på ett ställe varje år i olika konstellationer, varje år oavsett vart vi firar slutar det med att det är jag som står vid spisen. 

inte för att låta som en besserwisser men det finns en annan familj, ensamstående mamma som inte verkar kunna laga mat. Aldrig sett henne laga mat knappt. Förutom typ pasta och enklare rätter till sig och barnen. 

nu har denna ensamstående träffat en kille och förra julen bestämde jag mig att aldrig fira jul på det sättet igen. Inte en enda gång på julaftonen erbjöd sig paret att hjälpa till. Dom var nykära och gick undan hela tiden. 

ingen förutom jag och sambon fixar fint med pynt och julgran, anstränger sig för vad som ska handlas osv. 

just denna personen hjälper inte till ekonomiskt heller vilket jag tycker är otroligt fräckt. det Är bara vår familj, några i min släkt och sambons pappa som bidrar med mat eller pengar. 

det är svärfars lantställe för övrigt. 

det känns ju taskigt att utesluta några om vi i år skulle välja att fira hemma i stället. Men jag vill inte att dom kommer och bara ska sätta sig vid dukat bord. 

jag vet att folk kommer säga "det är väl bara att säga som det är, dom för hjälpa till ekonomiskt" men det handlar inte enbart om pengar. Utan också all matlagning. Det blir för många. Jag orkar inte. Dessutom 4 barn som såklart vill ha julklappar. Inte ens det köper mamman knappt. Känns som att det är upp till oss att fixa en massa paket till hennes barn med. 

• Svar på tråden Hade ni undvikt fira jul med dessa med?
  • Anonym (Annat)

Nej, jag hade inte velat fira med sådana människor.
    Vi delar upp matlagningen mellan oss alla då vi är många. Det blir dyrt nog ändå.

• Mayjel

Uteslut dem och tala även om varför. Det är mitt råd. Så länge folk kan komma undan med att snylta på andra så kommer de att göra detta tyvärr. Man måste markera och säga ifrån direkt mot såna typer. 

• Anonym (B)
    Anonym (Annat) skrev 2024-11-05 11:27:25 följande:

Nej, jag hade inte velat fira med sådana människor.
    Vi delar upp matlagningen mellan oss alla då vi är många. Det blir dyrt nog ändå.

Vad skönt! 

Ja verkligen dyrt. Förra året bidrog andra släktingar med rätt mkt pengar men ändå blir det många tusenlappar, sen alla julklappar etc. 

• Anonym (B)
    Mayjel skrev 2024-11-05 11:29:45 följande:

Uteslut dem och tala även om varför. Det är mitt råd. Så länge folk kan komma undan med att snylta på andra så kommer de att göra detta tyvärr. Man måste markera och säga ifrån direkt mot såna typer. 

Den här personen har faktist aldrig bidragit med nånting någon jul. Men alltid rättfärdigat det för att hon är ensam med barnen och har det rätt tufft. Men nu har hon bytt jobb och tjänar det dubbla av vad jag tjänar, även nya killen är välbetald. Nu är det inte synd om henne längre haha. 

Vill också tala om varför men min sambo vill komma med andra bortförklaringar, som att vi ev måste jobba dagen innan och det blir tight med tid. 

• Anonym (Inger)

Jag förstår inte riktigt hur er uppdelning av uppgifter går till. I vår släkt går vi igenom vad vi vill ha på julbordet och delar ut uppgifterna på alla vuxna som ska vara med. Varnen brukar få mindre uppgifter som att lägga upp godis fint och sånt. Planerar ni inget i förväg? 

• Anotherone

Jul-och nyårshelgerna är för mycket värda för mig för att jag ska lägga energi (och bli besviken) på det sätt som du beskriver så jag hade inte åkt dit i år.

• Anonym (L)

Gissar att det är någon släkting till din man eftersom ni firar hos din svärfar? Jag hade låtit min man ta den bollen om det är hans släkt. Säg att du inte tänker följa med om inte han pratar med dem och säger att de får börja hjälpa till som alla andra. Eller så struntar ni i att fixa allt det ni brukar så får de vara utan mat. 

• Anonym (B)
    Anotherone skrev 2024-11-05 11:56:47 följande:

Jul-och nyårshelgerna är för mycket värda för mig för att jag ska lägga energi (och bli besviken) på det sätt som du beskriver så jag hade inte åkt dit i år.

Jag blir helt dränerad under julen pga detta. Samtidigt som det är som du säger, en viktig högtid. 
  • Anonym (B)
    Anonym (L) skrev 2024-11-05 12:10:12 följande:

Gissar att det är någon släkting till din man eftersom ni firar hos din svärfar? Jag hade låtit min man ta den bollen om det är hans släkt. Säg att du inte tänker följa med om inte han pratar med dem och säger att de får börja hjälpa till som alla andra. Eller så struntar ni i att fixa allt det ni brukar så får de vara utan mat. 

Ja precis så är det. Bra tips, tack. 
  • Anonym (B)
    Anonym (Inger) skrev 2024-11-05 11:39:43 följande:

Jag förstår inte riktigt hur er uppdelning av uppgifter går till. I vår släkt går vi igenom vad vi vill ha på julbordet och delar ut uppgifterna på alla vuxna som ska vara med. Varnen brukar få mindre uppgifter som att lägga upp godis fint och sånt. Planerar ni inget i förväg? 

Det låter jättebra. Nä det är dåligt på den fronten. 

mina släktingar brukar ta med lite mat som planerats innan, hans pappa ger pengar. Är skruttig och orkar inte göra nånting av förståeliga skäl. Sen har det bara blivit så att vi åker och handlar. Aldrig att denna personen frågar nåt om hon ska bidra. Hon kommer bara dit Med barnen  men som sagt har hon haft det tufft med 4 barn så man har alltid tyckt synd om henne. Men nu som sagt har dom bra löner och lever i hop med nya killen. 
    men inte ens han bidrog något förra julen.

men visst borde man planerat allt mkt bättre och får skylla oss själva egentligen. 

Svar på tråden Hade ni undvikt fira jul med dessa med?