• Anonym (B)

Hade ni undvikt fira jul med dessa med?

Vi brukar fira jul på ett ställe varje år i olika konstellationer, varje år oavsett vart vi firar slutar det med att det är jag som står vid spisen. 

inte för att låta som en besserwisser men det finns en annan familj, ensamstående mamma som inte verkar kunna laga mat. Aldrig sett henne laga mat knappt. Förutom typ pasta och enklare rätter till sig och barnen. 

nu har denna ensamstående träffat en kille och förra julen bestämde jag mig att aldrig fira jul på det sättet igen. Inte en enda gång på julaftonen erbjöd sig paret att hjälpa till. Dom var nykära och gick undan hela tiden. 

ingen förutom jag och sambon fixar fint med pynt och julgran, anstränger sig för vad som ska handlas osv. 

just denna personen hjälper inte till ekonomiskt heller vilket jag tycker är otroligt fräckt. det Är bara vår familj, några i min släkt och sambons pappa som bidrar med mat eller pengar. 

det är svärfars lantställe för övrigt. 

det känns ju taskigt att utesluta några om vi i år skulle välja att fira hemma i stället. Men jag vill inte att dom kommer och bara ska sätta sig vid dukat bord. 

jag vet att folk kommer säga "det är väl bara att säga som det är, dom för hjälpa till ekonomiskt" men det handlar inte enbart om pengar. Utan också all matlagning. Det blir för många. Jag orkar inte. Dessutom 4 barn som såklart vill ha julklappar. Inte ens det köper mamman knappt. Känns som att det är upp till oss att fixa en massa paket till hennes barn med. 

• Svar på tråden Hade ni undvikt fira jul med dessa med?
  • Anonym (J)
    Anonym (B) skrev 2024-11-05 14:12:37 följande:

Det är pappans lantställe vi varit hos. Han har uttryckt att han egentligen inte orkar fira jul och vill nog helst bara vara hemma. 
    Han är såklart välkommen hit. Men jag vet att jag kommer låta som ett super-ego nu. Men hon kan väl fira med hennes killes släkt t.ex. ? Eller så åker dom hem till svärfar själva  

vi bor i en liten tvåa så hur alla ska få plats här vet jag inte. Och jag vill ärligt talat inte att dom kommer ens. Dock synd om barnen. 

det jag skrev ang semestern är sant, vi jobbar dagen innan men hade gärna åkt till landet och bara firat med pappan utan dessa, men så går det ju inte till. Men vi lär bli hemma nu  

och frågar dom är dom självklart välkomna. Men kommer inte bjuda in dom. Det finns även andra orsaker till att jag är irriterad på denna kvinnan, saker hon gjort under detta år. 

Dessutom är det en stor släkt, finns även andra att fira med. Tack för alla tips!🌸

Det hade varit falskt av dig att göra så. Nej usch det värsta jag vet är människor som dig som låtsas vara trevliga när man ses och sedan pratar skit och tycker illa om en bakom ryggen. 
  • Anonym (B)
    Anonym (J) skrev 2024-11-05 21:36:18 följande:
    Det hade varit falskt av dig att göra så. Nej usch det värsta jag vet är människor som dig som låtsas vara trevliga när man ses och sedan pratar skit och tycker illa om en bakom ryggen. 

Pratar skit på ett anonymt forum? Jag har ej pratat med nån om detta. 

så det är så hemskt av mig att vara irriterad på nån som aldrig erbjuder sig hjälpa till? man ska kunna bete sig hur man vill och räkna med att folk säger till? Annars är det bara att fortsätta köra på. 

• Anonym (H)

Vi har alltid knytis och alla vet vad som ska ta med. Är
    ändå tokstressa över allt som ska fixas och städas innan, så det du skriver om här hade aldrig funkat hos mig. Fy. Om jag var i er sits så hade jag enbart bjudit över svärfar. Säg som det är om du vill eller ljug om du vill, men så där ska du ju inte ha det. 

• Anonym (J)
    Anonym (B) skrev 2024-11-05 23:13:00 följande:

Pratar skit på ett anonymt forum? Jag har ej pratat med nån om detta. 

så det är så hemskt av mig att vara irriterad på nån som aldrig erbjuder sig hjälpa till? man ska kunna bete sig hur man vill och räkna med att folk säger till? Annars är det bara att fortsätta köra på. 

Menade inte att du pratar skit här på forumet för det anser jag inte att du gör. Men att du är trevlig mot henne om ni träffas fastän du inte gillar henne och inte vill fira med henne är falskt. 
  • Anonym (Inger)
    Anonym (J) skrev 2024-11-05 23:55:57 följande:
    Menade inte att du pratar skit här på forumet för det anser jag inte att du gör. Men att du är trevlig mot henne om ni träffas fastän du inte gillar henne och inte vill fira med henne är falskt. 
    Jag håller inte med. Att i sammanhang som släktträffar, i föreningar, på arbetsplatser etc kunna vara trevlig mot folk man egentligen inte gillar tycker jag snarare är social kompetens. Om TS tjafsade med den här kvinnan skulle det förstöra julen (och gissningsvis även andra släktsammankomstrer) för alla andra som är där. 
  • Anonym (B)
    Det är en väldigt nära släkting. Inte bara jag som bestämmer vilka som ska bjudas utan även sambon. Inte så att man hatar någon bara för att man inte gillar deras beteende. 
  • Anonym (B)
    Anonym (Inger) skrev 2024-11-06 06:17:39 följande:
    Jag håller inte med. Att i sammanhang som släktträffar, i föreningar, på arbetsplatser etc kunna vara trevlig mot folk man egentligen inte gillar tycker jag snarare är social kompetens. Om TS tjafsade med den här kvinnan skulle det förstöra julen (och gissningsvis även andra släktsammankomstrer) för alla andra som är där. 
    Tack, precis. Inte värt det 🌸
  • Anonym (morot)

Vi delar alltid upp, både på mårten gås och jul. 

Värdparet delar ut uppgifter och passar det inte behöver man inte vara med då.

• Anonym (Ui)

Fira själva! Jag hade aldrig ställt upp på det där!

• Agda90
    Så vad ska man göra när man träffar någon man inte är så glad i någon på en familjemiddag? Ignorerar personen? Låter bli att säga hej eller hejdå? Vänder ryggen till när personen försöker prata med dig?
  • Anonym (B)
    Agda90 skrev 2024-11-06 09:54:19 följande:
    Så vad ska man göra när man träffar någon man inte är så glad i någon på en familjemiddag? Ignorerar personen? Låter bli att säga hej eller hejdå? Vänder ryggen till när personen försöker prata med dig?

Är trevlig/neutral såklart. Men inte överdrivet på ett sätt man inte kan stå för. Hur är du på jobbet med folk du inte är så glad i? Är relativt neutral. 

har en kollega som alltid ska fjäska för folk och sen sitter och snackar skit om dom. Det är mer falskt. 

• Anonym (X)

Det låter iofs som hela släkten missköter sig om allt ALLTID landar på dig.
    Ta upp det i tid, med alla, och föreslå knytkalas.

• Anonym (B)
    Anonym (X) skrev 2024-11-06 13:08:47 följande:

Det låter iofs som hela släkten missköter sig om allt ALLTID landar på dig.
    Ta upp det i tid, med alla, och föreslå knytkalas.

Haha ja det är sant. Ska göra det 👍
  • Anonym (J)
    Agda90 skrev 2024-11-06 09:54:19 följande:
    Man låter bli att bjuda personen och att träffas.
  • Anonym (J)
    Anonym (B) skrev 2024-11-06 07:11:42 följande:
    Det är en väldigt nära släkting. Inte bara jag som bestämmer vilka som ska bjudas utan även sambon. Inte så att man hatar någon bara för att man inte gillar deras beteende. 
    Det är svårt det dära .Vad har hon gjort då? 
  • Anonym (Elin)
    Anonym (B) skrev 2024-11-05 11:22:24 följande:
    Hade ni undvikt fira jul med dessa med?

Vi brukar fira jul på ett ställe varje år i olika konstellationer, varje år oavsett vart vi firar slutar det med att det är jag som står vid spisen. 

inte för att låta som en besserwisser men det finns en annan familj, ensamstående mamma som inte verkar kunna laga mat. Aldrig sett henne laga mat knappt. Förutom typ pasta och enklare rätter till sig och barnen. 

nu har denna ensamstående träffat en kille och förra julen bestämde jag mig att aldrig fira jul på det sättet igen. Inte en enda gång på julaftonen erbjöd sig paret att hjälpa till. Dom var nykära och gick undan hela tiden. 

ingen förutom jag och sambon fixar fint med pynt och julgran, anstränger sig för vad som ska handlas osv. 

just denna personen hjälper inte till ekonomiskt heller vilket jag tycker är otroligt fräckt. det Är bara vår familj, några i min släkt och sambons pappa som bidrar med mat eller pengar. 

det är svärfars lantställe för övrigt. 

det känns ju taskigt att utesluta några om vi i år skulle välja att fira hemma i stället. Men jag vill inte att dom kommer och bara ska sätta sig vid dukat bord. 

jag vet att folk kommer säga "det är väl bara att säga som det är, dom för hjälpa till ekonomiskt" men det handlar inte enbart om pengar. Utan också all matlagning. Det blir för många. Jag orkar inte. Dessutom 4 barn som såklart vill ha julklappar. Inte ens det köper mamman knappt. Känns som att det är upp till oss att fixa en massa paket till hennes barn med. 

Vi har börjat fira jul hemma hos oss, om alla vill, med villkoret att vi inte behöver laga all mat. Vi öppnar upp vårt hem. Julpyntar. Städar. Ordnar stolar, bord, tallrikar osv. Så fixar alla något som kommer hit. Tex min mamma handlade maten, och hon och min syster lagade den hos oss tillsammans. Mina svärföräldrar handlade och lagade till lite mat hemma och tog med. Någon annan handlar dryck. Tycker det fungerar bra.
  • Anonym (B)
    Anonym (Elin) skrev 2024-11-06 19:52:04 följande:
    Vi har börjat fira jul hemma hos oss, om alla vill, med villkoret att vi inte behöver laga all mat. Vi öppnar upp vårt hem. Julpyntar. Städar. Ordnar stolar, bord, tallrikar osv. Så fixar alla något som kommer hit. Tex min mamma handlade maten, och hon och min syster lagade den hos oss tillsammans. Mina svärföräldrar handlade och lagade till lite mat hemma och tog med. Någon annan handlar dryck. Tycker det fungerar bra.
    Låter toppen!
  • Anonym (B)
    Anonym (J) skrev 2024-11-06 18:02:45 följande:
    Det är svårt det dära .Vad har hon gjort då? 
    Ja precis, lite allt möjligt. Egoistiska saker bl.a.  
  • molly50

Jag hade tagit upp detta med släktingarna.
    Julen är en högtid till för alla att njuta av.
    Då ska inte en behöva tillbringa hela dagen i köket med mat och disk och dessutom behöva stå för det mesta.
    Jag hade sagt att det får bli knytis eller så firar vi hemma själva.

Svar på tråden Hade ni undvikt fira jul med dessa med?