• Anonym (Lovisa)

Alla dejter går åt fanders

Allt kan gå jättebra när jag skriver med killar, men sen när vi ses IRL blir det extremt stelt och jag låser mig. Det spelar ingen roll hur mycket gemensamt jag har med dem, jag får liksom som en blackout av nervositet och kommer inte på nånting att säga. Så killarna får pladdra på och jag sitter knäpptyst i princip. 

Hur bryter man sånt här? 

Jag har alltid haft såna här problem med nya människor, så detta gäller inte enbart dejting. 

• Svar på tråden Alla dejter går åt fanders
  • Anonym (Ärlighet)
    Anonym (Lovisa) skrev 2024-11-05 20:52:39 följande:

Allt kan gå jättebra när jag skriver med killar, men sen när vi ses IRL blir det extremt stelt och jag låser mig. Det spelar ingen roll hur mycket gemensamt jag har med dem, jag får liksom som en blackout av nervositet och kommer inte på nånting att säga. Så killarna får pladdra på och jag sitter knäpptyst i princip. 

Hur bryter man sånt här? 

Jag har alltid haft såna här problem med nya människor, så detta gäller inte enbart dejting. 

Ta upp det när ni skriver med varandra, innan första dejten. Säg precis som det är: att du har en tendens att bli nervös och låsa dig. Förhoppningsvis kan ni skratta åt det tillsammans, och komma på lite saker tillsammans innan ni träffas som kan få dig att slappna av på första dejten. Skulle personen i fråga i stället backa när du säger detta så har du besparat dig själv en plågsam dejt som ändå inte hade lett till nånting, eftersom det i så fall inte vore rätt man för dig. Det är lätt att fastna i att man vill göra ett gott intryck, men ärlighet varar i min erfarenhet längst. På det sättet kan du vara dig själv från början. 
  • Anonym (/)

Hög igenkänning på den fast jag är man. Har svårt att få dejter alls men några har jag lyckats få till. Men de tar snabbt slut då jag har så svårt att prata. Har börjat säga till i förväg att jag är väldigt blyg inför nya människor men det har inte hjälpt direkt. Snarare så att planerad dejt ställs in. Försöker träna på att prata med nya personer och det hjälper kanske lite. Hoppas du får bukt med det.

• Anonym (123)

Går det om du skriver upp lite samtalsämnen i handen och har som komihåg-lista? 

• Anonym (W)

Vad gör ni på dejterna då? Gör något aktivt tex bowling padel där man inte sitter ner och stirrar varandra i ögonen och förväntas prata en massa

• Anonym (Lovisa)
    SommarOchSolVårochBlommor skrev 2024-11-05 23:09:58 följande:

Kan det vara så att de inte är nöjda med vad de ser?

Nä, har snarare fått höra efteråt att jag såg bra ut men att det inte klickade ändå för att det var stelt. 
  • Anonym (Lovisa)
    Anonym (W) skrev 2024-11-06 00:58:16 följande:

Vad gör ni på dejterna då? Gör något aktivt tex bowling padel där man inte sitter ner och stirrar varandra i ögonen och förväntas prata en massa

Jag är dock ingen sportig person, så måste hitta nåt annat då. 
  • SommarOchSolVårochBlommor
    Anonym (Lovisa) skrev 2024-11-06 07:09:14 följande:
    Nä, har snarare fått höra efteråt att jag såg bra ut men att det inte klickade ändå för att det var stelt. 
    Har man social kompetens säger man inte rakt ut att det var utseendet som inte passade.

Många, om de känner attraktion, skriver inte av någon så lätt bara för att man måste föra samtalet (iaf inte om man kan föra samtal). De väntar och ser om du tinar upp efter fler träffar.
  • Anonym (Hitta)
    Anonym (Lovisa) skrev 2024-11-05 20:52:39 följande:

Hur bryter man sånt här? 

Hitta på något att göra med honom innan du går på dejt. Var mer social och inte blyg, prata fysikt inte digital med folk om vad som helst, grannar, på tunnelbanan, på jobbet etc...
    Har du vänner? Söker du vänner?
  • Anonym (Ärlighet)
    Anonym (/) skrev 2024-11-05 23:10:46 följande:

Hög igenkänning på den fast jag är man. Har svårt att få dejter alls men några har jag lyckats få till. Men de tar snabbt slut då jag har så svårt att prata. Har börjat säga till i förväg att jag är väldigt blyg inför nya människor men det har inte hjälpt direkt. Snarare så att planerad dejt ställs in. Försöker träna på att prata med nya personer och det hjälper kanske lite. Hoppas du får bukt med det.

Hur moderna vi än är tror jag tyvärr att vi nånstans ff är kvar i gamla könsstereotyper i det här fallet. Därför har män betydligt lättare att attraheras av en blyg kvinna än vad kvinnor har att attraheras av en blyg man. Om vi generaliserar.
Svar på tråden Alla dejter går åt fanders