• Anonym (Lovisa)

Alla dejter går åt fanders

Allt kan gå jättebra när jag skriver med killar, men sen när vi ses IRL blir det extremt stelt och jag låser mig. Det spelar ingen roll hur mycket gemensamt jag har med dem, jag får liksom som en blackout av nervositet och kommer inte på nånting att säga. Så killarna får pladdra på och jag sitter knäpptyst i princip. 

Hur bryter man sånt här? 

Jag har alltid haft såna här problem med nya människor, så detta gäller inte enbart dejting. 

• Svar på tråden Alla dejter går åt fanders
  • Anonym (/)
    Anonym (Ärlighet) skrev 2024-11-06 14:10:13 följande:
    Hur moderna vi än är tror jag tyvärr att vi nånstans ff är kvar i gamla könsstereotyper i det här fallet. Därför har män betydligt lättare att attraheras av en blyg kvinna än vad kvinnor har att attraheras av en blyg man. Om vi generaliserar.
    Ja det tror jag stämmer rätt bra.
  • Anonym (Lovisa)
    Anonym (Hitta) skrev 2024-11-06 13:42:27 följande:
    Hitta på något att göra med honom innan du går på dejt. Var mer social och inte blyg, prata fysikt inte digital med folk om vad som helst, grannar, på tunnelbanan, på jobbet etc...
    Har du vänner? Söker du vänner?
    Det handlar tyvärr inte bara om nervositet även om det blir värre av det. Detta blev sju resor sämre efter min utbrändhet. Jag har numera problem att föra längre konversationer pga att jag tappar tråden och tankarna bara snurrar. Men som sagt blir det värre i sttessfyllda situationer och det gäller även på jobbet och andra ställen. Jag kan bli helt nollad i värsta fall. 
  • Anonym (Nosotros)

Kanske en hike eller promenad känns lättare? då sitter ni inte mitt framför varandra och tittar.

Sen är det konstigt som någon nämnde att de kommentarer att det inte är ditt utseende som är problemet. Vem säger något sånt? Har du frågat? Det är underligt också.

• Anonym (Lovisa)
    SommarOchSolVårochBlommor skrev 2024-11-06 13:37:47 följande:
    Har man social kompetens säger man inte rakt ut att det var utseendet som inte passade.

Många, om de känner attraktion, skriver inte av någon så lätt bara för att man måste föra samtalet (iaf inte om man kan föra samtal). De väntar och ser om du tinar upp efter fler träffar.

Ok. 

Jag har iofs försörjt mig genom mitt utseende innan nuvarande jobb, men visst. 

• Anonym (Nosotros)
    Anonym (Lovisa) skrev 2024-11-06 15:46:44 följande:

Ok. 

Jag har iofs försörjt mig genom mitt utseende innan nuvarande jobb, men visst. 

Förstår du vad personen menar med social kompetens?

Det handlar inte om hur snygg du är. Har du frågat eller kommer en sån kommentar helt från det blå? Om det är du som frågar så kanske du även ska arbeta på lite basic social interaktion.

om man inte klickar så säger man väl något i stil med "Trevligt att träffas men jag känner inte att vi klickade" 
  • SommarOchSolVårochBlommor

Om du försörjt dig på utseendet en gång i tiden kanske de tyckte du såg för gammal ut? Eller så passade inte just ditt utseende dessa män. 

När ditt utseende passar så finns det män som anpassar sig och för samtalen. Bara fortsätt träffa fler så ska du se att du hittar någon som gillar ditt sätt och utseende. 

Tror det är svårare ifall du haft svårt att prata som man (men även här hade det funnits massor av kvinnor som ändå kubde fört samtalen).

• Anonym (Jobbar hårt)
    SommarOchSolVårochBlommor skrev 2024-11-07 17:59:10 följande:

Om du försörjt dig på utseendet en gång i tiden kanske de tyckte du såg för gammal ut? Eller så passade inte just ditt utseende dessa män. 

När ditt utseende passar så finns det män som anpassar sig och för samtalen. Bara fortsätt träffa fler så ska du se att du hittar någon som gillar ditt sätt och utseende. 

Tror det är svårare ifall du haft svårt att prata som man (men även här hade det funnits massor av kvinnor som ändå kubde fört samtalen).

Du jobbar verkligen hårt för att trycka ner TS.

TS får blackout av nervositet och vill ha tips kring det, inte sitt utseende.
  • Eurydike

Jag tror du lättast bryter beteendet genom att öva. Förbered några samtalsämnen/frågor innan dejten och fundera efteråt över vad som gick bra/dåligt. Vissa kan uppleva det som att hjärnan låser sig när man blir nervös och då är det svårt att ge rätt intryck och visa vem man egentligen är. Det motsatta förekommer också. Att man blir extremt pratsam istället.

• Anonym (Bra tips!)

Tror också det ät bra att öva! Tycker också du kan berätta innan i text att du brukar bli nervös och tyst, kanske avdramatisera det lite. Till och med skämta om det under dejten  ?Nu blev jag sådär tyst igen?? Jag skulle tycka att det var supercharmigt och modigt om man visar sig lite sårbar på första dejten. Lycka till!

• SommarOchSolVårochBlommor
    Anonym (Jobbar hårt) skrev 2024-11-07 20:27:50 följande:
    Du jobbar verkligen hårt för att trycka ner TS.

TS får blackout av nervositet och vill ha tips kring det, inte sitt utseende.
    Lär dig läsa. Mitt tips är att hon ska fortsätta försöka så kommer hon lyckas.

Det kommer inga stekta sparvar flygande.
Svar på tråden Alla dejter går åt fanders