• Anonym (Li)

Du ser bra ut NU, sa hon

Nej det är inte ett normalt beteende att kommentera någons utseende och vikt på det sätt som du beskriver, det låter som ett gränslöst beteende. 

• Anonym (Li)
    Anonym (Oj) skrev 2024-11-06 18:32:36 följande:

Hon ville säga något snällt, hon trodde väl att du själv ville gå ner och att du själv var nöjd. Ibland kommer det ut lite fel, så att starta en tråd här om en oskyldig kommentar i all välmening visar att du nog är ganska lättkränkt. 

Läste du hela tråden? Svärmodern kommenterar allas vikt ständigt skriver hon ju. Är det då i all välmening att säga så som hon gjorde i det fallet tycker du? 
  • Anonym (Li)
    Goneril skrev 2024-11-07 15:00:17 följande:

Usch för så kallade "sanningssägare". De saknar social kompetens. Dessvärre finns det alltid någon av den sorten, i varje familj och på varje arbetsplats. De är INTE välmenande utan elaka, i bästa fall bara klumpiga.

Ja precis, ett fult sätt att trycka ner någon på
  • Anonym (Li)
    Goneril skrev 2024-11-07 20:38:54 följande:
    Exakt, härskarteknik kan man säga. Hur bemöter man den så inte sannigssägaren tror sig ha segrat?  Dessvärre tror att fler kvinnor än män ägnar sig åt detta oskick; jag hade en kollega som kunde säga "att det är bättre nu" när man hade varit hos frissan. Någon bra replik hittade jag aldrig, men en gång sa jag: "Ja, vad gör man inte för att du ska bli nöjd, men hördu, det är rea på Åhléns nu, om du möjligtvis funderat på en ny jacka.". De elaka ska inte ta över, de måste hållas tillbaka.
    Ja precis, härskarteknik. Jag tror att det bästa sättet är att visa att man synat personen och ställa frågor istället för att svara på själva kommentaren, som i ts fall borde hon fråga svärmodern varför hon ständigt kommenterar allas vikt. 

Förmodligen beror behovet att prata nedlåtande om andra och att trycka ner andra på låg självkänsla så det är egentligen mest synd om ts svärmor, men jobbigt att ha sådana energitjuvar runt sig. 
Svar på tråden Du ser bra ut NU, sa hon