• mothertotwo

BIM december

Hejsan tjejer, min tur att joina er då det tyvärr inte tog sig November månad heller. Får se om jag istället kan plussa på min födelsedag istället. Det skulle ha varit en fin present. Glad

Kluven med mitt BIM eftersom jag dem senaste fem månaderna haft menscyklar på 31, 42, 31, 32 och nu 35 dagar. Därför har jag satt den 29 december då är det 35 dagar på denna nya menscykel men kan bli plus eller minus dagar. 

Har tre graviditeter bakom mig, en abort och två som resulterat i en nu 7 och 12 åring. Vi försöker med en tredje gemensam. 
    Jag har en autoimmun tarmsjukdom som kan göra att det är svårare att få ett plus. 

Har inte kört med temp, men testade ägglossningstest som inte fungerade. Vet inte om temp lär fungera då jag inte sover oregelbundet. Rynkar på näsan Någon här som tempar fast det blir oregelbunden sömn? 

1/12 pfk1991
    1/12 Rdlsgdl9922
    2/12 BarnlängtanVSjobbmoral
    2/12 - Frukörsbär
    2/12 - Sanso
    2/12 RainbowFamilyDreams
    3/12 - Anonym (LängtarEfterTredje
    3/12 - Anonym (mt)
    5/12 - Annpor
    5/12 - Elvaa11
    6/12 Errorika
    6/12 Anonym (Hoppaspånummer3)
    8/12 Anonym (FörstaBebisen)
    8/12 - Anonym (Lantisen) 
    8/12 - väntarpåfyran
    8/12 - Vallmo93
    10/12 - Anonym1050
    10/12 - Finafisken123
    11/12 - Anonym (Oliven)
    11/12 - B3tt4n
    11/12- Peanut25 
    12/12 - Ella-Bella
    18/12 - mo4s
    19/12 - Anonym (Janey)
    19/12 - Anonym (A)
    20/12 - Anonym (Universitetsbebis)
    21/12 - BarnlängtanVSjobbmoral
    24/12 - ILi22
    28/12 - Anonym (LängtarEfterTredje)
    29/12 - Anonym (mt)
    29/12 - Mothertotwo
  • mothertotwo

Har precis köpt mig en temp, då jag tänkt försöka tempa. Första mens dagen idag, men lär inte ha tempen hemma förrän om någon dag så jag beställde hem en 😅. 

Då jag är ny på detta, undrar jag när I menscykel man ska börja med detta eller om man kan göra det så fort mensen är slut och vilken app är bäst att använda sig av? 🙂

• mothertotwo
    MG98 skrev 2024-11-24 21:23:29 följande:
    Och jag tror du kan börja tempa när som helst i cykeln egentligen men desto tidigare desto bättre! 
    Tack snälla för ditt svar. Ska ta och kika på de olika apparna som finns. Jag får börja så fort tempen kommer hem i brevlådan 🙂 Får testa i alla fall trots att jag har svårt med att höra väckarklockan om morgonen hehe.
  • mothertotwo

Nu kom tempen hem som jag beställlt och mensen har försvunnit helt idag. Får nu testa detta några månader. 

Vad är bäst, att mäta vaginalt, oralt eller rektalt? Glad

• mothertotwo
    mo4s skrev 2024-11-28 15:37:29 följande:
    Jag har tänkt att oralt kräver minst administration, men vet inte om det är de bästa! Jag har lagt min termometer i sängen och ställer klockan för att mäta samma tid varje morgon innan jag går upp.
    Ok, jag har hört lite olika om vad som är bäst men låter egentligen lättast med oralt haha. Det ska inte vara avancerat när man är morgon trött av sig. Jag är egentligen lite fundersam om jag klarar av detta. Jag är expert på att snooza väckarklockan miljoner gånger innan jag vaknar. Gör det tydligen under tiden jag sover. 

Men gör det något om det typ pendlar varje morgon med en marginal på ca 30 min? 😇 Typ ena morgonen 05:30 och nästa 06 för att sen nästa igen vara 05:30 eller måste det vara EXAKT samma tid varje dag?
  • mothertotwo

Jag frågade ChatGPT om vad som är bäst 😂 
    Ska tydligen vara bäst att ta den rektalt eller vaginalt. Det här svarade den tillbaka på min fråga: 

När det gäller att mäta basal kroppstemperatur (BBT) för att spåra ägglossning är det bästa och mest exakta sättet att mäta rektalt eller vaginalt. Här är en översikt av de olika metoderna:

1. Rektal temperatur

Bäst precision: Mätning rektalt ger den mest konsekventa och exakta temperaturen eftersom den reflekterar kroppens kärntemperatur, vilket är den mest stabila och pålitliga indikatorn på kroppstemperatur.

Fördelar: Rektal mätning tenderar att vara mycket noggrann och är ett bra val om du vill få den bästa precisionen i dina BBT-mätningar.

Nackdelar: Det kan vara obekvämt för vissa, och det kräver att man har en digital rektaltermometer.

2. Vaginal temperatur

Nästan lika noggrant som rektalt: Vaginal mätning kan också ge mycket precisa resultat och är ett alternativ för kvinnor som tycker att rektal mätning är obekväm. Denna metod tenderar att vara något mindre exakt än rektal, men skillnaden är liten.

Fördelar: Den är bekvämare än rektal mätning för många och används ofta av kvinnor som vill undvika att mäta via anus.

Nackdelar: Precis som vid rektal mätning kan det kännas obekvämt och kräver noggrant hygienarbete för att undvika infektioner.

3. Oral temperatur

Mindre exakt: Oral mätning (i munnen) är den minst exakta metoden för att mäta BBT, eftersom temperaturen kan variera beroende på hur mycket luft som finns i munnen, om du har druckit något varmt eller kallt, eller om du har sovit med munnen öppen.

Fördelar: Den är den mest praktiska metoden och mindre obehaglig än de andra, vilket gör att den ofta används för febermätning.

Nackdelar: Eftersom temperaturen i munnen inte är lika stabil och representativ för kroppens kärntemperatur som den rektala eller vaginala temperaturen, kan den ge mindre tillförlitliga resultat när det gäller att exakt förutsäga ägglossning.
  • mothertotwo
    mo4s skrev 2024-11-28 20:13:06 följande:
    Jag tänker att ju närmare i tid varje dag desto pålitligare. Men jag är ingen expert, började tempa denna cykel 😁 

Jag har börjat gå upp nu när klockan ringer för att ta ägglossningstest också, så har blivit en ny morgonrutin 😅

Innan ställde jag klockan, tog tenp och somnade om 😴

Min sambo har läst på om tempning och är lite skeptisk till det eftersom det tydligen kan variera beroende på tex. Temperaturen i rummet, som är svårt att påverka. Men jag kör på och hoppas att det ger någon typ av indikation iallafall 🙏🏼 
    Ja man får nästan ta och göra det till en morgon rutin. Jag skippar ägglossningstest då dem bara visade negativt trots att gyn såg en dominant follikel som skulle släppa närsomhelst. Men tog en hel månad och sen blev dem tillslut helt blanka. Var ingen direkt stegring på dem. Men det är så olika för alla :) 
    Ska bli intressant hur jag ska få in min tempning till en morgonrutin. Min sambo vet inte om det än så han kommer bara fråga mig vad fan jag håller på med hahaha. 
  • mothertotwo
    NassaNisse skrev 2024-11-28 20:51:05 följande:

Ni som känt på tappen eller har koll på den? 
    varför vänder den sig bakåt och uppåt kan nästan inte känna ?hålet? och jag brukar inte ha några problem. 

den har liksom rullat upp sig 
    någon som vet? 

Det beror nog lite på vart i menscykeln man befinner sig :) Men min tapp vänder sig dock aldrig bakåt och uppåt så att man nästan inte kan känna hålet. Känner alltid mitt hål oavsett vart i menscykeln jag befinner mig :) 
    Hur många menscykler har du känt på tappen? 
  • mothertotwo

Ni som tempar,

Jag skulle börja idag med att tempa men denna vecka har varit lite turbulent då mitt ena barn är sjukt och i natt vaknade mitt andra vid halv 3. Jag somnade om ganska snabbt igen och tog temp i morse när klockan ringde vid halv 7. Men kan man verkligen lita på kroppstemperaturen då eftersom natten blev störd? Fick min temp på 36.58. Tyckte det var ganska högt haha. Men det kanske är normalt?

• mothertotwo
    Anonym (Tjejhej) skrev 2024-11-29 10:42:19 följande:
    Vaknade också inatt vid 2.30. Jag tempar ändå och tänker att det inte borde vara någon fara. Hade 36,27 imorse.
    Okej, men då är det säkert inte för högt. Det tog lite tid också att ta tempen med ögonen stängda haha. Jag tar rektalt eftersom det ger mest pålitligt resultat. Det var ett projekt i sig haha. Inte van vid att tempa så på morgonen. Men ska bli intressant och följa detta nu :) 
  • mothertotwo
    Vallmo93 skrev 2024-11-29 10:53:29 följande:
    Har inte barn sen innan så blir sällan störd under natten, men allas bastemp skiljer sig åt ☺️ för mig är 36,58 en typisk temp under lutealfasen! Tror det bästa är att jämföra med sina egna temps och ta bort de som hoppar mycket upp och ner - det kan bero på en massa orsaker som dålig sömn, uppvak, sovit med öppen mun osv Som man inte alltid känner av.

Både igår och idag har min temp varit nere på 36,10 - när jag trodde att jag ägglossade  tisdags (och temphöjning onsdags till 36,5). Antingen så har jag missuppfattat helt den här cykeln och inte ägglossat alls eller så har jag sovit med öppen mun haha 😅 (hoppas det). Så även jag får avvakta lite och se kommande dagar hur det utspelar sig. 
    Anonym (Hoppaspånummer3) skrev 2024-11-29 07:33:08 följande:

God morgon! Kunde inte hålla mig längre, testade imorse. Tror att jag är på ÄL+10-11 och beräknar mensen till tisdag (Om jag utgår från min normala cykel på 26 dagar). Har de senaste dagarna haft väldigt mycket molvärk/mensvärk, lite hugg och stickningar typ och mått illa (?) men sånt där kan ju vara skensymptom. 

Jag tycker mig se en supersvag linje (tycker det syns mer i verkligheten än vad som lyckades fastna på bild) men vet inte om jag bara inbillar mig. Vad tror ni?  

Åh vilken jobbig väntan nu några dagar innan jag testar igen. Har i mina två tidigare graviditeter alltid väntat till BIM+1 innan jag testat, då har det inte varit någon tvekan om resultatet.

Åh så spännande! Jag tycker mig kunna ana en liten linje, nästan lättare att se dock utzoomad bild än inzoomad 🙈😍 hoppas det blir tydligare kommande dagar!
    Är inte bra på detta med tempning hehe, men är det inte så att den sänks lite innan den höjs igen om en ägglossning skett? Jag har ingen aning som sagt. Eller är det så att den bara höjs. Komplicerat tills man kommit in i det. 
  • mothertotwo
    Vallmo93 skrev 2024-11-29 11:20:25 följande:
    Kan sänkas men inte för alla och alltid ☺️ jag kan se det ibland men långt ifrån majoriteten av cyklerna.

såg även att du tar temp rektalt så då är ju inte öppen mun orsak 😅 vet du var du är i cykeln?

men ja - ju längre man tempar desto bättre (och roligare) blir det, för att förstå sina egna mönster 😄
    Ja men jag läste till mig att det var mest pålitligt med rektalt så tänkte att jag kör på det. 😂 Jag är på dag 6 nu och mensen var helt borta igår. Tror inte att jag har ägglossning förrän mellan dag 20-22 i cykeln ändå. Men den kan ju överraska. Nu ska det bli intressant och se om det är så som jag misstänker. Jag misstänker att jag inte får ägglossning i samband med sekretet ändrar sig, utan tror att ägglossningen sker flera dagar efter och när man blivit "torr".
Svar på tråden BIM december