• Anonym (Amalia)

Varför gifta sig?

Jag har ett litet barn med min sambo ocvill gärna gifta mig med honom. Vi har inte pratat om det direkt, men jag känner starkt att jag har behov av det. Det handlar inte om pengar, vi är båda kapabla att försörja oss själva. Men känslan finns där, att det behövs ett äktenskap för att sätta pricken över i.

vad fick er andra att gifta er? Kärlek? Juridik? Normer?

Berätta och inspirera!

• Svar på tråden Varför gifta sig?
  • Anonym (Amalia)
    PH76 skrev 2024-11-11 22:36:32 följande:
    Varför gifta sig?

Du får väl fria?

Ja, det kan jag ju göra, men jag förstår inte riktigt varför jag ens känner behover av att gifta mig. Det stora beslutet är ju att skaffa barn egentligen?! 
  • Träkatt

Gifte oss efter 15 år ihop och två barn, att vi gifte oss var nog mest av juridiska skäl.

Anledningen låter kanske oromantisk men att de inte blev av tidigare berodde just på att det inte fyllde någon funktion för oss utan vi var kära och livet rullade på.

• Aliona

Enbart juridiska skäl. Skulle aldrig ha gift mig annars, men vi var tvugna. 

• Anonym (Lisa)

Gifte oss av kärlek för 25 år sedan.

• Anonym (Flundra)
    Aliona skrev 2024-11-11 23:23:23 följande:

Enbart juridiska skäl. Skulle aldrig ha gift mig annars, men vi var tvugna. 

Varför var ni tvungna?
    Man måste inte gifta sig... Obestämd
  • Anonym (D)
    Anonym (Flundra) skrev 2024-11-12 05:52:21 följande:
    Varför var ni tvungna?
    Man måste inte gifta sig... Obestämd
    Jo, i vissa situationer går inte samboavtal juridiskt att matcha giftemål. För att få det som vi ville med både särkullsbarn, gemensamma barn och hur vi ville kunna styra vissa egendomar i alla situationer var vi tvungna att gifta oss.

Så främsta orsaken var juridisk men själva akten var romantisk, det tyckte vi båda två.
  • Anonym (Stina)

Gifte mig av kärlek, men juridiken var viktig. Inga barn före giftermålet. Skulle aldrig skaffa barn som ogift. Vi har bara gemensamma barn. 

• Anonym (Sara)

Äger ni ert boende? Vad vill ni ska hända med era tillgångar om en av er plötsligt dör?

• Anonym (Bra fråga)
    Anonym (Stina) skrev 2024-11-12 06:26:22 följande:

Gifte mig av kärlek, men juridiken var viktig. Inga barn före giftermålet. Skulle aldrig skaffa barn som ogift. Vi har bara gemensamma barn. 

Varför inte? Av religiösa skäl? Eller är det juridiskt tryggare för barnet om föräldrarna är gifta? Förlåt om det är en dum fråga .... jag antar att jag borde veta detta ... jag har bara trott att den juridiska/ekonomiska tryggheten för barnen är oberoende av om föräldrarna är gifta lr inte?
    Anonym (Amalia) skrev 2024-11-11 22:26:14 följande:

vad fick er andra att gifta er? Kärlek? Juridik? Normer?
    !

Inte juridik iaf - vi hade inga knöliga familjeförhållanden lr liknande och det var jag (den av oss två som hade ojämförbart bäst ekonomi) som friade, så ekonomiska skäl var det inte heller ... jag tror att det antagligen var för att jag på alla sätt försökte övertyga mig själv (och andra!) om att jag trots allt älskade den här människan. Jag både ville och försökte lämna otaliga ggr, men lyckades inte, och sen fick vi barn, och då kände jag att jag måste stanna. Så då försökte jag i stället inbilla både mig själv och andra att vi älskade varandra.
Svar på tråden Varför gifta sig?