Inlägg från: Anonym (Stina) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Stina)

Varför gifta sig?

Gifte mig av kärlek, men juridiken var viktig. Inga barn före giftermålet. Skulle aldrig skaffa barn som ogift. Vi har bara gemensamma barn. 

• Anonym (Stina)
    Anonym (Bra fråga) skrev 2024-11-12 07:06:55 följande:
    Varför inte? Av religiösa skäl? Eller är det juridiskt tryggare för barnet om föräldrarna är gifta? Förlåt om det är en dum fråga .... jag antar att jag borde veta detta ... jag har bara trott att den juridiska/ekonomiska tryggheten för barnen är oberoende av om föräldrarna är gifta lr inte?
    Anonym (Amalia) skrev 2024-11-11 22:26:14 följande:

vad fick er andra att gifta er? Kärlek? Juridik? Normer?
    !

Inte juridik iaf - vi hade inga knöliga familjeförhållanden lr liknande och det var jag (den av oss två som hade ojämförbart bäst ekonomi) som friade, så ekonomiska skäl var det inte heller ... jag tror att det antagligen var för att jag på alla sätt försökte övertyga mig själv (och andra!) om att jag trots allt älskade den här människan. Jag både ville och försökte lämna otaliga ggr, men lyckades inte, och sen fick vi barn, och då kände jag att jag måste stanna. Så då försökte jag i stället inbilla både mig själv och andra att vi älskade varandra.
    För min skull, ekonomiskt. Vilket i sin tur påverkar barnen.  
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Varför?) skrev 2024-11-12 08:58:36 följande:

Du säger det själv du har allt du behöver, bättre liv, kärlek från din sambo, barn, pengar så varför gifta sig? 
    Vill du göra det för att visa dina släktingar, vänner att du är gift? Gifter du för att följa normer? 
    Det är oviktigt, ibland dumt att gifta sig. För när det kommer skilsmässa en av partner förlorar mycket vilket är orättvist. 
    Varför ska man teckna ett avtal för att leva med någon? 
    Jo att gifta sig är att signera ett avtal. 
    Man behöver inte teckna ett avtal för att bli kär inte heller för att skaffa barn etc...

Det kan även bli orättvist om man inte är gift och går skilda vägar. 

Det är därför det är så viktigt, speciellt för kvinnor, att ta reda på vad vad ett dödsfall respektive skilsmässa innebär rent ekonomiskt. Annars går man in i den berömda kvinnofällan och står där med ett halvtidsarbete och knappt några pengar på sparkontot. 

• Anonym (Stina)
    Anonym (HEJ) skrev 2024-11-12 09:05:46 följande:
    För mig är det inte lönt att gifta sig. Det blir ju inte alltid exakt som man har tänkt sig.

Jag kan tänka mig att man tror att man ska vara tillsammans för evigt, men det blir inte så.

Många skiljer sig nuförtiden!
    Ja, och då är det jättebra att man är gift istället för sambo i många fall. För du tror väl inte att man stannar tillsammans livet ut om man inte gifter sig?
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Bra fråga) skrev 2024-11-12 11:38:49 följande:
    Fast jag menar om man vet att den andre inte skulle använda det till såna saker öht?
    Om man vet detta så ser man till att fixa detta så fort som möjligt. Man kan ta ut skilsmässa. För om man tror att ens partner kommer att skita i barnen om man dör, då vill man väl inte leva med den personen ändå?
  • Anonym (Stina)
    Anonym (HEJ) skrev 2024-11-12 12:19:21 följande:
    Man kan vara tillsammans för evigt även om man inte är gift!
    Klart man kan. Men det är ingen garanti, precis som att äktenskap inte är en garanti. 
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Bra fråga) skrev 2024-11-12 13:49:06 följande:
    Det vill man definitivt inte, nej. Men det är inte alltid så lätt för alla som vill skilja sig att faktiskt göra det. Jag är på riktigt rädd att situationen bara skulle bli värre med en skilsmässa. Men när du pratar om att "fixa" - är skilsmässa det enda alternativet eller går det även att lösa m testamente?
    Den som dör kan skriva testamente, och kan då se till att barnen får en del pengar. Men man kan bara testamentera bort 50%.

Så om de har totala tillgångar på 1 miljon (hus värt 2 miljoner, lån på 1,2 miljoner samt sparande på 200 tkr, så får den efterlevande 750 tkr och barnen dela på 250 tkr. 
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Bra fråga) skrev 2024-11-12 16:54:55 följande:
    Även om sparpengar etc till största delen tillhör den som dör? Så om den ena har ett konto m en viss summa pengar där kontot enbart står i dens namn så har den andra rätt till 50 % av den summan???

Ja, så är det. Den som blir kvar sitter i orubbat bo. 

Svar på tråden Varför gifta sig?