Dumpen
Jag håller nog med, men behöver en källa först.
Jag håller nog med, men behöver en källa först.
Nu har iaf skiten polisanmälts av en toppadvokat.
www.aftonbladet.se/nyheter/a/Avx7mn/200-sekunder-impulskontrollen-pressade-en-mans-anhoriga
Har sagt det förut och säger det igen, om Dumpen verkligen varit intresserade av att fånga pedofiler borde man ha låtsats vara yngre barn. Pedofiler tänder generellt inte på 14-åringar som redan är könsmogna. De flesta som blivit uthängda är förmodligen män med ett äckligt beteende som inte drar sig för att utnyttja unga tonåringar på olika sätt. En del av dem säkert med vålds och övergreppstendenser också. Dock antagligen inte särskilt många pedofiler.
Men nu efter avslöjandena som gjorts är det inte svårt att förstå varför man valt den taktiken. Hela upplägget med Dumpen och Impulskollen har varit en väloptimerad vinstmaskin. Man lockar med något som nästan är lagligt (en 14-åring som snart ska fylla 15). På så vis är det många fler potentiella män som kan fastna i nätet. Sen om mannen tvekar eller inte vill träffas (vilket ibland varit fallet) så pressar det fiktiva barnet på tills denne går med på att göra det. Sen är affären i hamn. Efter konfrontationen börjar man pumpa honom på pengar - så länge gäddan betalar hiskeligt stora summor för "behandling" så skjuter de upp eller avstår från att hänga ut honom.
Ingen kan väl på allvar tro att det bara är Impulskollen som drivit detta eller känt till det. Självklart måste Dumpen också ha varit medvetna om det med tanke på hur involverade de varit. För min del så kan jag inte ha förtroende för människor som mer eller mindre ägnar sig åt utpressning. Grundtanken var god och jättefint med den delen av arbetet som varit ärliga försök att skydda ungdomar från att bli utsatta. Men det här blev helt fel och vi behöver ge polisen rätt förutsättningar att sköta om denna typ av förebyggande arbete. Det ska inte göras av civilpersoner.