• Aliona

Hur mycket är rimligt att en 16/17-åring hjälper till, lägger monetärt på hobbies, och betalar, hemma?

Anonym (frågar bara) skrev 2024-11-14 18:28:40 följande:
    Jag tänker på saker som dyra tecknings- sömnads- mm hobbymaterial, värstingdatorer med alla tillbehör, spelkonsoler och spel, såna saker.

Hushållssysslorna handlar mer om att tonåringen bara är hemma och drar och kanske borde kunna/hinna göra sysskor, inte så mycket om pengar.
    Värstingdator, dyra spel och dyra material tycker jag inte att en tonåring ska ha alls, men vill he. absolut det så föreslår jag att hen får jobba ihop till det, så hen lär sig värdet av pengar. Det är inte rimligt att föräldrarna bara köper så dyra och onödiga saker, och arvet ska inte gå till det.

Och självklart ska barn hjälpa till hemma, med mer sysslor desto äldre de blir. Tex laga maten ibland, ställa in och ta ur disk, städa sitt rum osv. 
  • Aliona
    Anonym (frågar bara) skrev 2024-11-15 16:19:28 följande:
    Denna tonåring förväntas sköta all handling i veckorna, laga mat och diska 3 dagar i veckan, städa sitt rum och alla gemensamma utrymmen på övervåningen, städa köket varje vecka, städa lite allmänt överallt och göra sysslor i trädgården för att tonåringen har tid, och lite andra saker.

Nej, jag är inte varken avundsjuk, bitter eller bonusmorsa och kan inte se att något jag skrivit tyder på det heller. Jag har försökt uttrycka mig väldigt neutralt. Jag kanske har misslyckats någonstans.

Jag är helt för att barn och tonåringar ska hjälpa till hemma, men det där tycker jag faktiskt låter rätt mycket. Tonåren ska ju också få vara en tid när man får lov att vara lite ansvarslös och njuta av livet. Det är inte måsga år kvar till vuxenlivet och allvaret börjar och sen har man en hel livstid med hushållssysslor. 

Det låter oroande dock om hon bara går omkring hemma.  Har hon inte vänner? Pojkvän eller flickvän? Hobbies? Tränar hon något? Går på konstskola? Gör läxor? Jobbar extra? Ute och festar? Om inte, varför? Är hon deprimerad? 

Svar på tråden Hur mycket är rimligt att en 16/17-åring hjälper till, lägger monetärt på hobbies, och betalar, hemma?