Hur mycket är rimligt att en 16/17-åring hjälper till, lägger monetärt på hobbies, och betalar, hemma?
Anonym (frågar bara) skrev 2024-11-15 16:19:28 följande:
Denna tonåring förväntas sköta all handling i veckorna, laga mat och diska 3 dagar i veckan, städa sitt rum och alla gemensamma utrymmen på övervåningen, städa köket varje vecka, städa lite allmänt överallt och göra sysslor i trädgården för att tonåringen har tid, och lite andra saker.Nej, jag är inte varken avundsjuk, bitter eller bonusmorsa och kan inte se att något jag skrivit tyder på det heller. Jag har försökt uttrycka mig väldigt neutralt. Jag kanske har misslyckats någonstans.
Det låter som att du beskriver din fru/make.
Jag tycker det är alldeles för mycket saker att göra hemma för någon med aktiviteter, skola och kompisar.
Vad gör du som förälder? Du handlar aldrig? Varför beställer du inte bara mat hem?
Låt detta barn vara tonåring också. Och självklart ska du försörja henne tills hon är vuxen och inte behöva leva av sitt arv. Eller är hon storasyster åt en massa småttingar och du ser henne som en extraförälder? När gör hon läxor mm?
Tyvärr får man känslan att du ser henne som äldre än hon är och att hon därför ska både sköta hemmet och betala för sig.
Jag hoppas jag har fel.