Inlägg från: Anonym (Farmors råd) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Farmors råd)

Stämmer det här (Bra män är upptagna)

Det här är väl berättade farmor för mig att alla bra män är upptagna efter 25 så om man vill ha en bra man MÅSTE man lägga an på en upptagen man och man skall hålla sig borta från ungkarlar om de är över 25. Farmor var gift flera gånger vilket hon sa stödde hennes resonemang (Lyssna på mig jag har varit gift flera gånger din mamma har bara varit gift med din pappa ingen annan) och hade väldigt mycket olika livs- och relationsråd som mamma blev jätteupprörd över. En del var rätt galna som att ju sämre än kvinna är i sängen ju bättre är hon på att laga mat och hon själv hade aldrig lagat mat utan ätit ute eller haft hushållerska som lagade mat.

Men vi tar detta...ligger det något i det? Är alla bra män upptagna efter 25 och man måste försöka stjäla en man från en annan kvinna för att få en bra man?

• Svar på tråden Stämmer det här (Bra män är upptagna)
  • Anonym (Farmors råd)
    Anonym (40 ish) skrev 2024-11-15 23:00:08 följande:

Känns väl verkligen som att det ligger något i det. De flesta som jag känner som har verkligt stabila förhållande har varit ihop sedan tiden före 25 årsåldern. 

Sen är en bra man inte otrogen, så att försöka satsa på en upptagen man är väl ett rätt uselt råd - mest waste of time.

Ja visst gör det? Ligger en del i det? Bra killar jag känner till runt 30 (lite äldre än mig) har träffat någon när de var kanske 20 och är nu gifta med henne.
    Anonym (O) skrev 2024-11-15 22:56:31 följande:

Isåfall är det ju väldigt mörkt. Men en bra man lämnar väl inte sin fru för en annan? 

Får väl hålla hårt i killen jag har nu.

Jag tänker som så att är det lätt att få honom att lämna är han inte bra men om man kämpar för det länge, spelar fult så betyder det inte att han är automatiskt dålig för att han "råkar" bli kär i någon annan? OBS: Jag bara frågar rent teoretiskt jag skall inte göra så här.   
  • Anonym (Farmors råd)
    Anonym (Lajla S) skrev 2024-11-15 23:50:09 följande:

Din farmor är en klok kvinna, hon har 100 % rätt  !

Var :(

Hon var en speciell dam, hon lämnade min pappa hos sina föräldrar, sedan reste hon runt i Europa och var gift flera gånger sedan träffade hon en svensk man igen och kom tillbaks till Sverige. Hon har aldrig jobbat (vad jag vet) och aldrig gjort hushållsarbete heller (sa hon).

Hon hade en massa roliga råd, en del smarta, en del väldigt...konstiga.

Det är inte farligt att röka om man röker med stil. Det är stressrökning när man väntar på bussen till jobbet tidiga morgnar som skadar, inte om man är rik och lycklig och röker med stil i en fin salong. Hon hade samma åsikt om alkohol. mamma blev så sur när hon rökte inomhus hos oss.

Ju bättre en kvinna är på att laga mat ju sämre är hon i sängen, och hon hade aldrig lagat sin egen mat.

Jag skulle inte plugga, det var onödigt, det är viktigare att vara söt.

Jag skulle inte bry mig om pojkarna i skolan, har jag någon stilig lärare så tyckte hon att det var en bra match...då gick jag i högstadiet.

Man skall aldrig gå upp för att klockan ringer väckarklockor är för karlar man skall somna om när den ringer och bara gå upp när man själv vill gå upp.

Man skall inte ha för mycket sex med sin man för då anstränger han sig inte för en men man skall heller inte ha för lite för då vänstrar han.
  • Anonym (Farmors råd)
    felicityporter skrev 2024-11-16 01:40:52 följande:
    Jag håller med din farmor i flera av hennes råd, hon var en klok kvinna. ❤️
    Hon hade massor, men jag har glömt av en del...ett par till:

* Man skall nästan alltid ha ärmlös cocktailklänning och den skall glittra. Klackar som matchar och handskar som är i samma färg och glittrar som klänningen. klänningen skall vara till halva låret eller lite kortare.

* En kvinna skall inte ha egen jacka på sig utan hon skall ge en man nöjet av att ta av sig sin jacka och hänga över ens axlar om det är kallt.

* Cigaretter och cigariller skall man röka med munstycke om det inte är i sängen då går det bra utan munstycke.

* Smakar alkoholen lent som tex Gin så är den även len och inte farlig för levern. (Nu tycker inte jag Gin smakar särskilt lent?) men är den sträv som tex brännvin eller billig whisky så skadar den levern.

* En kvinna skall inte göra hushållsarbete, det skall hon ha andra kvinnor till. Kvinnor som din mamma kan diska, laga mat osv. inte du och jag. Har man inte andra kvinnor som gör det så är det upp till ens man att göra det. (Det här gjorde mamma riktigt arg så det sa farmor bara en gång)

Hon var egentligen inte från en fin familj eller så utan det är något hon lade sig till med. 
  • Anonym (Farmors råd)
    Karriäristen skrev 2024-11-16 11:15:56 följande:

Det här låter som typiska öststatsråd. Det har funnits en sådan verklighet i Östeuropa och människor har tänkt på det sättet. Att det skulle se ut så i Sverige idag tror jag inte men det kanske var så i Sverige också längre tillbaka. Det är inte alls otänkbart.

Tror inte farmor bodde i Östeuropa nån gång och vissa saker hon sa tror jag hon fantiserade ihop, tex. kända karlar hon vart med (musiker, konstnärer, miljardärer, kungligheter osv.) men hon hade bott i Lichtenstein, Monaco, Italien, Frankrike, England i ett slott, Gibraltar, st Tropez, Spanien och säkert några ställen till.
  • Anonym (Farmors råd)
    Anonym (Man) skrev 2024-11-16 12:31:48 följande:

Kvinnor är faktiskt mycket mer kategoriska än män i detta avseende. Kvinnor har ofta en längre kravlista över en potentiell partner.

Har inte så lång kravlista faktiskt. Kan tänka mig att  de flesta män mellan 25-40 som har lyckats hålla en annan kvinna lycklig i 5 år duger bra för mig.  Eller kanske inte 25 vill ha äldre än mig själv men 30-40.
  • Anonym (Farmors råd)
    Mentat skrev 2024-11-16 09:46:39 följande:

Vad som är en bra man skiljer sig rimligen en del från en kvinna till en annan. 
    Att lägga an på en som redan är upptagen låter riktigt korkat - om du lyckas få honom att lämna sin fru är han väl per definition ingen bra man!?

Jag menar inte en sådan som ligger runt eller söker otrohet utan någon som kan bli kär i mig om jag jobbar för det trots att han vet att det är fel. Om du fattar vad jag menar. Eller vad farmor menar egentligen då jag inte planerat att försöka göra såhär utan det är bara hypotes..
  • Anonym (Farmors råd)
    Core skrev 2024-11-16 13:15:30 följande:

Säg att det stämmer då. Har man då verkligen lyckats värva en av de bra, om han lämnar sin familj för dig? 😂 

Om man kämpat för det och han är en bra kille egentligen?
  • Anonym (Farmors råd)
    Anonym (Farmors råd) skrev 2024-11-16 13:19:45 följande:
    Om man kämpat för det och han är en bra kille egentligen?
    För ärligt talat hur många bra män finns lediga runt 30-40? Då måste man göra så.
  • Anonym (Farmors råd)
    Xenia skrev 2024-11-16 17:10:11 följande:
    Nej, farmor har fel.

Och varför var det faktrum att hon var gift flera ggr ett stöd för hennes argument? Hon måste ju hittat flera dåliga män då. (Alternativt var hon själv så dålig, kunde t ex inte laga mat och var lat, att flera män tröttnade på henne.)

Nej, lyssna på din egen mamma i stället. Hon bryr sig säkert mer om sina barn än din farmor gjorde, hon lämnade ju sin son (din far) för att leva loppan.

Om man är ute efter en s k alfahanne så bör man förstås roffa åt sig en sådan helst innan man fyllt 25 år. Men alfahannen gifter sig sent så man behöver inte stjäla honom.
    Farmor gjorde en hel del knasiga grejer i sitt liv, så jag säger inte att hon är ett ideal eller så utan bara att en del av sakerna hos sade verkade vettiga.

Som jag pusslat ihop det blev hon gravid väldigt tidigt 16 eller 17 och fick en väldigt stor summa pengar/muta av farfar för att inte besvära farfar som jag inte vet vem det är. Men istället för att använda de pengarna till pappa så tog hon de pengarna och länsade sina egna föräldrars pengar och en del värdesaker lämnade bebisen och rymde hemifrån. 

Farfar som jag inte vet vem det är gav då farmors föräldrar samma summa pengar en gång till, han kände väl sig skyldig eller något...jag vet inte. Det här tog bort farmors dåliga samvete för hon visste att han, farfar, skulle betala igen till hennes föräldrar den gången (men det vet jag inte om det är en efterkonstruktion att hon visste att han skulle göra) Farmor återtog kontakten med min pappa rätt sent i livet efter att hon flyttat tillbaks till Sverige igen. Hon hälsade på ganska ofta och pappa ville gärna att hon gjorde det och mamma var rätt tolerant men hon och farmor krockade hela tiden.

Hon var inte rik då men hon hade vart rik tidigare i livet och hade en massa spännande historier om olika länder, olika män hon träffat, konstnärer, artister, affärsmän, kändisar osv., fina platser hon bott på och så där.  
  • Anonym (Farmors råd)
    Anonym (Hej) skrev 2024-11-21 09:28:19 följande:

Det kanske kan ligga nått i det som din farmor säger men jag tror åldern har höjts sen hennes tid. Framförallt för att det blivit så vanligt att man tar lite längre tid på sig i livet, många tar sabbatsår efter studenten och hoppar sen på 5 åriga utbildningar och blir klara runt 25. Så skulle säga att åldern i dessa kretsar är med uppemot 30 i så fall. 

Och en bra man blir inte snodd. 

Det sista där tror jag inte på. Det beror nog mycket på "tjuven" och tillfälle också. De flesta relationer går ju upp och ner och om en annan tjej då gör precis allt rätt när deras relation är "ner"???
Svar på tråden Stämmer det här (Bra män är upptagna)