• pandarinen

Höstallergi/ mögelallergi någon med erfarenhet?

Jag funderar om min son på snart 5 år kan vara allergisk mot något i inomhusmiljön. Förra hösten/ vintern hade han en långvarig hosta i 5 månader ( kan berott också på att han fick corona - utav sällskapet vi träffade fick 2 lunginflamation bla. )

Men i höst har han istället börjar klia sig i ögon och näsa och haft rinnsnuva. 

MEN... det är jättelindrigt. Han säger att snoret rinner- men vi ser inget. Vi ser att han kliar sig i ögonen och näsan. Handen förs mot ansiktet ofta- flera gånger om dagen. Men han har inte röda ögon, inte rinniga ögon, eller rinnig näsa. 

Vi kommer ta upp det hela på hans 5 års kontroll som snart är på BVC. Men tänkte slänga ut en fråga här först. 

Vad tror ni? Och om det är inomhusmiljön- vad kan det vara? Mögel? Kvalster? Om det är mögel i huset eller kvalster kan han ändå ha syntom utanför huset? 

Utomhus har han inga syntom alls. Men i sporthallen, såg jag att han kliade sig i ansiktet och jag har också uppmärksammat det på öppna förskolan. Men inte i samma utsträckning som hemma. 
    Om han är väldigt aktivt med något så kliar han sig inte heller. Utan det är mer i stillasittande aktiviteter framför tv eller pyssel. Men förekommer även vid lek, men inte lika intensvit. 

Kan nämna att när han hade hosta 5 månader så var vi i kontakt med 3 läkare- men de trodde inte på allergi då. 

Men nu är ju syntomen annorlunda. 

Vet ni något jag skulle kunna testa att ge honom- från apoteket för att lindra besvären? Jag försöker skölja nästan med havsalt från apoteket. Upplever liten förbättring. Men inte helt. 

Ska ut på resa om en vecka- bo på annat ställe. Om det är tex mögel ( min stora skräck) i vårt hus. Då borde väl alla syntomen försvinna när vi är borta från huset i en vecka? 

Och återkomma när vi kommer hem? 

• Svar på tråden Höstallergi/ mögelallergi någon med erfarenhet?
  • Anonym (Allergi)

Testa och ge en receptfri tablett och se om det hjälper. 

Har ni djur kan det vara nåt. 

Dun i täcken/kuddar?

Kan vara kvalster också. Men borde ha det hela året egentligen. 

• Anonym (Clara)

Jag är allergisk mot lite av varje (pollen, höstmögel, dammkvalster) och symptomen är som värst när jag utsätts för det jag är allergisk mot.

Så har han mer problem inne än ute så skulle jag säga att det förmodligen är något i inomhusmiljön som han reagerar på. Byggnader kan ju också vara mögliga och jag tror att det är lite andra sorters mögel än de som bryter ner höstlöv. Så det kan det ju kanske bero på, ifall det inte är kvalster. 

• pandarinen

Dunkuddar har jag inte tänkt på, men borde inte symtomen vara året runt då å andra sidan. Under sommaren våren har han lite rinnsnuva i år annars inga symtom. Rinnsnuvan har han haft ute å inomhus. Och oberoende var vi befinner oss. Kli i ögon och kli i näsan som dykt upp nu på sistone, senaste veckorna har jag bara upptäckt inomhus.
    läser att mögel inomhus kan bli starkare på hösten ,  att mögelsporer växer osv. 

jag ska ta och testa nån receptfri spray och se om det blir någon skillnad 

• Anonym (Clara)
    pandarinen skrev 2024-11-16 08:41:02 följande:

Dunkuddar har jag inte tänkt på, men borde inte symtomen vara året runt då å andra sidan. Under sommaren våren har han lite rinnsnuva i år annars inga symtom. Rinnsnuvan har han haft ute å inomhus. Och oberoende var vi befinner oss. Kli i ögon och kli i näsan som dykt upp nu på sistone, senaste veckorna har jag bara upptäckt inomhus.
    läser att mögel inomhus kan bli starkare på hösten ,  att mögelsporer växer osv. 

jag ska ta och testa nån receptfri spray och se om det blir någon skillnad 

Jag tror att antihistamintabletter är vad som rekommenderas i första hand,  och sedan komplettera med spray och ögondroppar ifall det behövs. Fråga på apoteket!
Svar på tråden Höstallergi/ mögelallergi någon med erfarenhet?