Höstallergi/ mögelallergi någon med erfarenhet?
Jag funderar om min son på snart 5 år kan vara allergisk mot något i inomhusmiljön. Förra hösten/ vintern hade han en långvarig hosta i 5 månader ( kan berott också på att han fick corona - utav sällskapet vi träffade fick 2 lunginflamation bla. )
Men i höst har han istället börjar klia sig i ögon och näsa och haft rinnsnuva.
MEN... det är jättelindrigt. Han säger att snoret rinner- men vi ser inget. Vi ser att han kliar sig i ögonen och näsan. Handen förs mot ansiktet ofta- flera gånger om dagen. Men han har inte röda ögon, inte rinniga ögon, eller rinnig näsa.
Vi kommer ta upp det hela på hans 5 års kontroll som snart är på BVC. Men tänkte slänga ut en fråga här först.
Vad tror ni? Och om det är inomhusmiljön- vad kan det vara? Mögel? Kvalster? Om det är mögel i huset eller kvalster kan han ändå ha syntom utanför huset?
Utomhus har han inga syntom alls. Men i sporthallen, såg jag att han kliade sig i ansiktet och jag har också uppmärksammat det på öppna förskolan. Men inte i samma utsträckning som hemma.
Om han är väldigt aktivt med något så kliar han sig inte heller. Utan det är mer i stillasittande aktiviteter framför tv eller pyssel. Men förekommer även vid lek, men inte lika intensvit.
Kan nämna att när han hade hosta 5 månader så var vi i kontakt med 3 läkare- men de trodde inte på allergi då.
Men nu är ju syntomen annorlunda.
Vet ni något jag skulle kunna testa att ge honom- från apoteket för att lindra besvären? Jag försöker skölja nästan med havsalt från apoteket. Upplever liten förbättring. Men inte helt.
Ska ut på resa om en vecka- bo på annat ställe. Om det är tex mögel ( min stora skräck) i vårt hus. Då borde väl alla syntomen försvinna när vi är borta från huset i en vecka?
Och återkomma när vi kommer hem?