Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-26 12:11:17 följande:
Du påstår att citat är tagna ur sitt sammanhang? Förklara på vilket sätt? Alla citat handlar om civila palestinier och inte om Hamas.
Du beskriver sedan att du håller med alla citat och att de är rimliga. Jag tar upp bara några av de.
På vilket sätt är det rimligt att "det finns två mijoner nazuster i Gaza"? Betyder det att alla palestinier är nazister?
På vilket sätt menar du att det är rimligt att "det inte finns några oskyldiga civila i Gaza"?
Förstår inte du att dessa citat är hets mot folkgrupp och hets till folkmord?
Det är ditt ansvar att ange källa så att man kan se sammanhanget. På vilket sätt? Jag tror inte att det finns olika sätt att ta saker ur sitt sammanhang. Man tar bara bort sammanhanget - enkelt.
Och jag har inte sagt att kommentarerna är rimliga, utan att de inte är orimliga. Det är inte riktigt samma sak. Det är som att säga, jag kan förstå det i den situationen, även om jag inte tycker att det var något som man bör säga.
Och jag syftade främst på detta med "djuren" i samband med 7. oktober. Nazister? Hamas ÄR nazister. Det gör inte alla invånare i Gaza till nazister. Men ungefär 70 % av befolkningen står ju bakom dem. Självklart kan man ändå inte påstå att alla två miljoner skulle vara nazister. Men där skulle jag verkligen tro att det har tagits ur sammanhanget. Och vi vet också att folk som Smotrich har sagt oaceptabla saker, som jag inte heller försvarar.
Det är ju generellt inte lätt att skilja helt på Hamas och befolkningen i Gaza, för att mycket där är oskiljaktigt ihopblandat - med flit. Väldigt skickligt gjort, men förstås väldigt iskallt, av Hamas.
Nej, jag tycker inte att detta är hets till folkmord, inte ens hets mot folkgrupp. Det kan vara enskilda känsoutbrott - som politiker inte bör ha - men som sagt, det går inte att veta hur exakt det var menat utan sammanhang.