• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • AndreaBD
    felix le chat skrev 2025-01-10 16:41:25 följande:

Det är Hamas som ständigt begår krigsbrott.

Genom att använda civila inrättningar som skolor, sjukhus och bostäder
    som skydd gör man dessa till legitima mål i ett krig.

Detta gäller inte bara för Gaza , utan alla i alla krig.

Men nu är Hamas en terrororganisation som totalt saknar respekt för
    civila offer utan i stället är döda civila en del av deras taktik och målsättning.

"Nödvändiga offer " som hamas själv uttrycker det.

www.wsj.com/world/middle-east/gaza-chiefs-brutal-calculation-civilian-bloodshed-will-help-hamas-626720e7

Det är för mej helt otroligt att man kan ställa sej på Hamas sida som så många gör.

Det är deras enda chans att överleva t.o.m., att så många civila som möjligt dör i Gaza. 

Du har förresten en intressant poäng där. Man kan undra vad som viktigare för Hamas - att själva vara skyddade för tillfället, eller att offra så många civila som möjligt. Att det är båda delarna är klart. Men det kanske har blivit nästan endast destruktivt, och mot sitt eget folk. Det gjorde ju Hitler också. Det finns likheter där. 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2025-01-10 00:20:04 följande:
    Nej, "självhatande jude" är inte "självförklarande" utan kan användas som ett invektiv:
    Precis. Och här motsäger du ju dig själv. 
  • nihka
    AndreaBD skrev 2025-01-10 17:25:35 följande:
    Precis. Och här motsäger du ju dig själv. 
    Nej, jag motsäger inte mig själv jag motsäger DIG. Begreppet är INTE självförklarande såsom du påstår utan det finns flera betydelser varv en, den du påstår är den enda, är den mindre vanliga.

Läs gärna mina inlägg lika nogrannt i framtiden som denna gång så lär du dig mer om nyanserat skrivande.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    AndreaBD skrev 2025-01-10 17:22:13 följande:
    Det är deras enda chans att överleva t.o.m., att så många civila som möjligt dör i Gaza. 

Du har förresten en intressant poäng där. Man kan undra vad som viktigare för Hamas - att själva vara skyddade för tillfället, eller att offra så många civila som möjligt. Att det är båda delarna är klart. Men det kanske har blivit nästan endast destruktivt, och mot sitt eget folk. Det gjorde ju Hitler också. Det finns likheter där. 
    Så när ska du börja kalla tyskar generellt för nazistanhängare såsom du kallat palestinier generellt för hamasanhängare? 

• Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-10 16:59:59 följande:
    Jag lägger ner diskussionen här. Det kommer bara personangrepp och inte någon kunskap ifrån dig. 
    Du borde lära dig hur svenska ord används och i vilket sammanhang. Det är du som felaktigt använder svenska ord för personliga påhopp. Du är lika mycket offer som Israel 🤣
  • nihka
    AndreaBD skrev 2025-01-01 17:21:27 följande:
    Trots att du hela tiden så febrilt har försökt övertyga oss att folk i Gaza INTE alla stödjer Hamas, så vill du inte veta av det när jag kanske kanske kan hålla med dig där. 
    Men ett så orasisktiskt uttalande. Relativt sett. Här har du utvecklats så långt i ditt tänk att du kanske, kanske inte drar varenda palestinier över en kam.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-10 17:11:50 följande:

Intressant med lite detaljer från COGAT, myndigheten som arbetar med att möjliggöra och underlätta hjälpsändningar till Gaza (och även västbanken). Det är deras chef som intervjuas här. 

Tyvärr så dödar ju terroristerna oftast just såna människor som jobbar FÖR dem. 6 COGAT-medarbetare dödades/kidnappades den 7. oktober, vid gränsövergången. 

COGAT (Coordinator of Government Activities in the Territories) är en enhet inom Israels försvarsdepartement som styrs av en generalmajor. Samma militära makten som slaktar palestinier i Gaza och anklagas för folkmord. Du borde läsa oberoende media. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-10 17:22:13 följande:

Det är Israel som hänsynslöst mördar civila i Gaza. Det är Israel som blockerar humanitär hjälp till civila. Det är Israel som mördar journalister, atackerar humanitära arbetare och med drönare jagar och dödar barn.
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-10 21:30:47 följande:
    COGAT (Coordinator of Government Activities in the Territories) är en enhet inom Israels försvarsdepartement som styrs av en generalmajor. Samma militära makten som slaktar palestinier i Gaza och anklagas för folkmord. Du borde läsa oberoende media. 

Jag skulle kunna säga mycket, t.ex. anklaga dig för att vara helt överens med att terroristerna dödade dessa 5 eller 6 (en är inte än bekräftat död) unga män, bara för att de tillhör någon militär enhet - så som du brukar kalla andra i tråden för både sektmedlemmar och extremister -  men jag sänker mig inte till den nivån.  

Men det viktiga här är ju att den enheten faktiskt jobbar på heltid med att hjälpa palestinierna så att hjälpsändningar kommer in. Men du vill förstås inte höra den sidan. Framför allt inte att Israel faktiskt verkar göra sin del. Det är så uppenbart att det du beskyller mig för .... att inte läsa eller lyssna på den andra sidan, att vara i en bubbla - du beskriver ju så tydligt hur du gör. 

Det är värt att lyssna på. Man får veta hur mycket de gör, vad de gör. Och personen, som är talesman för COGAT säger i början av videon att han inte är militär - så du har förstås inte ens sett lite grann. 

• AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-10 21:33:45 följande:
    Det är Israel som hänsynslöst mördar civila i Gaza. Det är Israel som blockerar humanitär hjälp till civila. Det är Israel som mördar journalister, atackerar humanitära arbetare och med drönare jagar och dödar barn.
    Nej, Israel dödar Hamasterrorister. Det är Hamas som verkar döda/offra civila Gazabor i allt större utsträckning. 
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism