Inlägg från: FuckGoggleAskMe |Visa alla inlägg
  • FuckGoggleAskMe

Antisionism är inte antisemitism

Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-20 20:50:41 följande:
    Du är självuttalad sionist men du bara lite? 😄.

Som bekant (eller inte) var det Israels grundare Golda Meir, en passionerad sionist, som myntade frasen ?Det här landet existerar som ett uppfyllande av det löfte som Gud själv gett oss. Det skulle vara absurt att ifrågasätta dess legitimitet.". Hon grundade Israel och du säger att du är sionist precis som hon var. Sionism är inte bara en fråga, som du verkar tro, utan är en hel ideologi. 

Sedan dess har israeliska politiker upprepat påståendet om och om igen, inte minst Netanyahu som ofta refererar till passager i Bibeln, konstigt nog utan att omvärlden reagerar.

Enligt Meir och Netanyahu skulle Gud ha gett judarna ett gudomligt löfte om landet Israel. Detta argument håller dock inte för en seriös granskning inom ramen för modern internationell rätt och mänskliga rättigheter.

Gudomliga rättigheter har rättfärdigat mycket ondska.Varför anses då Bibeln vara ett argument?

Nej, jag föreslår inte att judarna ska flytta till USA utan konstaterar att de mest extrema sionister lever gott i USA. Så det finns ingen anledning för de att bygga olagliga bosättninngar och ta palestinska områden. Det uppskattas att omkring 1,5 miljoner från USA har immigrerat till Israel sedan statens grundande 1948.
    Har inte sett någon i denna tråd som åberopar bibeln som argument. Är det en besvikelse för dig?
  • FuckGoggleAskMe
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-11-18 20:25:49 följande:

Du definierar sionism som aggressiv revisionistisk sionism men det är din personliga definition. 

Jag stödjer sionism enligt definitionen nedan, men inte enligt din hittepå definition. 

Zionism, Jewish nationalist movement with  the goal of the creation and support of a Jewish national state in Palestine, the ancient homeland of the Jews (Hebrew: Eretz Yisra?el, ?the Land of Israel?). 

https://www.britannica.com/topic/Zionism

För de med dåligt minne postar jag detta igen. 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-27 15:16:02 följande:
    Otzma Yehudit, en högerextrem och ultranationalistisk parti och politisk rörelse i Israel, förespråkar flera centrala idéer:

Etnisk rensning: Partiet jobbar för arabisk massutvisning från Israel och de palestinska områdena.

Annekteringspolitik: De vill annektera Västbanken och införa israelisk suveränitet över hela området mellan Jordanfloden och Medelhavet, utan att ge palestinierna medborgerliga rättigheter.

Judar som överlägsna: Otzma Yehudit har beskrivits som en judisk fascistgrupp som stödjer judisk överhöghet och avvisar universella värden till förmån för judiska nationella intressen.

Partiets ledare, Itamar Ben-Gvir, har också kopplingar till den förbjudna Kach-rörelsen, känd för sina extrema åsikter
    De verkar ha drygt 5% av rösterna enligt opinionsundersökningar. Alltså inte mycket att bli hysterisk om. 
  • Meddelande borttaget
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-02 23:19:20 följande:
    An average of only 37 humanitarian trucks per day entered Gaza in October, and an average of 69 per day during the first week of November. This is well below the average of 500 per day which entered Gaza before 7 October 2023.

Vad är grundproblemet? varför har de inte byggt upp sin egen ekonomi? Vilket annat land är beroende av dessa mängder mat etc och får dessutom en massa millioner i ekonomiskt bidrag? År efter år. 

Ok, vattenledningar har sabbats av Hamas som grävt upp material till vapen men allt annat då? Hur många år tar det att få en självständig fungerande ekonomi? Med all hjälp från UNRWA. 

• Meddelande borttaget
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-12 22:15:01 följande:
    Du kanske borde först lära dig vad det betyder att argumentera sakligt. Det är först då du kommer att förstå skillnaden mellan min faktabaserad argumentation och svammel från sionister och israelvänner.

För att argumentera sakligt bör man följa några principer:

Fakta som argument: Alla påståenden borde vara sanna och baserade på fakta. Det är just därför jag länkar till pålitliga, oberoende källor som bekräftar min argumentation. Till skillnad från tex Andrea och andra israelvänner som hänvisar till "min vän i Israel säger att..." och uteslutande organisationer med starka kopplingar till Israel.

Fullständig information: Inkludera alla relevanta fakta för att undvika vilseledande argumentation. Mina kommentarer är sällan korta och utan fakta. Oftast lägger jag till artiklar från pålitluga medier som bekräftar min tes. 

Logisk giltighet: Undvik logiska felslut som kan undergräva argumentens styrka. Jag försöker skriva så pedagogiskt som möjligt och är övertygad om att alla personer med sunt förnuft förstår det logiska sammanhanget.

Relevans: Argumenten måste direkt stödja tesen och vara relevanta för diskussionen. Mina argument belyser alltid det aktuella ämnet på djupet.

Att jag förklarar för Andrea vad är etnisk rensning och att det bygger på ideer om etnisk överlägsenhet är nödvändigt eftersom hon verkar inte förstå att det är både starkt rasistiskt och olagligt. 

Att jag använder mig av medier och sökverktyg för att hitta relevant information om ämnet jag diskuterar är något jag anser vara ett tecken på hur seriös jag är. Jag svamlar inte, skriver strunt och är noga med att kontrollera mina argument. Det är något som jag varmt rekomenderar alla. 
    Det glädjer mig att du hittat ytterligare text att kopiera in i tråden, och att din utbildning av oss i pöbeln fortsätter. Samt att du förklarar för Andrea att etnisk rensning är dåligt. Tack! 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-12 22:17:38 följande:
    Du duckar på nästan alla mina frågor. Jag väntar fortfarande på svar från dig. Du skrev själv att du är sionist. Därför undrar jag vad du tycker om den sionistiska ledarens, Ben Gurions följande citat:

Why should the Arabs make peace? If I was an Arab leader I would never make terms with Israel. That is natural: we have taken their country. Sure God promised it to us, but what does that matter to them? Our God is not theirs. We come from Israel, but two thousand years ago, and what is that to them?
    David Ben-Gurion 

Let us not ignore the truth among ourselves...politically we are the aggressors and they defend themselves... The country is theirs, because they inhabit it, whereas we want to come here and settle down, and in their view we want to take away from them their country.
    David Ben-Gurion

We must do everything to insure they (the Palestinians) never do return.
    David Ben-Gurion, in his diary, 18 July 1948.

If I knew that it was possible to save all the children of Germany by transporting them to England, and only half by transferring them to the Land of Israel, I would choose the latter, for before us lies not only the numbers of these children but the historical reckoning of the people of Israel.
    Ben-Gurion

We walked outside, Ben-Gurion accompanying us. Allon repeated his question, What is to be done with the Palestinian population? ?Ben-Gurion waved his hand in a gesture which said ? Drive them out! ?
    Yitzhak Rabin, leaked censored version of Rabin memoirs, published in the New York Times, 23 October 1979.

David Ben-Gurion var israelisk politiker och sionistisk ledare, känd som Israels grundare. Vill bara upplysa dig 😆
    Tackar ödmjukast för upplysningen! 

Som jag skrivit tidigare är jag sionist i dess basala mening, jag tycker det ska få finnas en israelisk stat. Mitt ideala scenario skulle vara att det bredvid Israel finns en självständig Palestinsk stat där innevånarna inte attackerar Israel och bygger upp landet till självständighet.

Men vilka skulle leda detta Palestinska land? Hamas? Fatah? Jag ser inget demokratiskt, realistiskt alternativ nu. Ett Palestina styrd av en internationell kommitté? Hur säkrar man att denna nya stat är fri från korruption och inte attackerar Israel? En Palestinsk stat som säkrar hjälp direkt till folket och inte går via Hamas eller klaner. En stat som inte fostrar sina barn till att hata och döda judar och vilja bli martyrer. En stat som ger kvinnor och homosexuella lika rättigheter. En sådan stat kan inte vara styrd av islamister, finns det något realistiskt alternativ? Om inte något sådant alternativ kan hittas, eller någon internationell sammanslutning kan leda landet, önskar jag att Israel tar över hela området för att styra säkerheten i området.
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism