nihka skrev 2024-12-07 11:27:52 följande:
Jag är fullständigt ointresserd av dina gissningar och "logiska" slutsatser. Du vägrar ju systematiskt ta till dig fakta och verkar lida av stora minnesvårigheter och frågar vad saker du felaktigt avfärdat som fejk har för relevans när du ställs inför obestridliga faktum att det inte alls är fejk.
IDF sprängde ett vattenverk och en israelisk soldat la ut videomaterial på sitt konto och du fortfarande två fingar i öronen och *lalalalala* nej, det har inte hänt, sedan det var Hamas och sedan hoppsan IDF men det har ingen relevans.
Uppenbarenlig finns det inte alls tillräckligt med vatten:
www.svt.se/nyheter/utrikes/israeliska-soldater-sprangde-vattenverk-i-rafah
Av bara denna artikel framgår att
"Vattensituationen i hela Gaza är fasansfull, det råder storskalig brist på rent vatten"
"Nu finns det inget vattenverk som kan förmedla vatten till de invånare som fortfarande är kvar i centrala och östra Rafah"
"
En granskning som publicerades av BBC i maj visade att fler än hälften av alla vattenanläggningar i Gaza hade skadats eller förstörts."
"Infrastrukturen har drabbats av storskalig förstörelse. Tillgången på vatten minskar efter varje attack, vilken innebär att familjer och barn måste söka andra sätt att få tag på vatten, vatten som ofta är smutsigt"
Inte ens Israel själva anser att detta är OK:
"Enligt den
israeliska tidningen Haaretz utreder IDF händelsen som ett misstänkt brott mot folkrätten. SVT har sökt den israeliska militären.
Du brukar ju inte ge någon fakta. Att det förstörs byggnader i ett krig är något man får förvänta sig. Och det bevisar INTE att det skulle vara svår brist på vatten. De har tekniken, enkla metoder, att rena havsvatten, så då finns det vatten och även om det kan vara svårare om vattenverk sprängs, så är det inte så att de inte kan komma åt vatten.
Precis som det står i ditt citat från BBC - det låter mycket rimligt. Infrastrukturen förstörs, och de måste hitta andra sätt att skaffa vatten. Precis! Säger jag något emot sånt?
Jo, jag har svårt att tänka mig att Israel skulle ha som mål att döda civila. Nuförtiden kan man inte dölja sånt i längden och de skulle förlora stöd från USA om det skulle visa sig vara sant. Så varför skulle de göra så? De skulle inte ha någon fördel av det, bara nackdelar. De vill ju inte ens ha Gaza!
Att IDF utreder det visar ju också att det inte är okej för Israel OM någon soldat eller befäl skulle ha gjort något på eget bevåg, så straffas dem. Eftersom det just inte är tillåten i Israel - eller inom IDF - att göra så.