Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Antisionism är inte antisemitism

nihka skrev 2024-12-08 12:08:40 följande:
    Det spelar ingen roll hur stort Sudan är. Det var bara ett exempel. Det finns mängder av platser där förhållandena är på ett sätt i ett område medan de är på ett helt annat sätt en bit bort. Saknar du helt och hållet överföringsförmåga?
    Nej, det gör jag verkligen inte. Men det här är INTE en liknelse, det här är att jämnställa två förhållnaden, som inte skulle kunna vara mer olika. Det är inte ens att jämnföra äpplen och päron - snarare äpplen och höghus... eller vad som helst...  
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-12-08 12:32:35 följande:
    Den flög visst rakt över huvudet på dig. Yes. Israel är inte så bra på att samarbeta med Israel. När höger hand inte vet, eller iaf säger sig inte veta vad vänster hand gör. En hand spränger vattenverk och den andra säger att det får man inte göra. Resultat: ytterligare ett sprängt varttenverk och än mindre vatten att fördela bland invånarna i Gaza. Check för Israel.

Samma med hjälpsändningar.
    Okej, jag trodde det var ett slarvfel, att du tänkte skriva: Israel är inte bra på att samarbeta med FN.

Det stämmer iofs att det kan vara lite rörigt i Israel. Min personliga erfarenhet. Dock.... inte inom militären. 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-12-08 12:38:41 följande:
    Du kanske ska börjar skriva vad du menar istället för det du skriver?
    Det är endast fråga om längd. Man vill inte skriva för långt. 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-12-08 12:49:29 följande:
    Vilken av ordsalladen vill du att jag ska läsa igen? 

Människorna i Gaza har inte tillräckligt med mat och du ifrågasätter att man postar klipp som bekräftar detta. Hur är det ställt egentligen?

Klippet du postade visar inte alls att människorna i Gaza har gott om mat. det visade att det inte är helt slut på mat överallt. Och du kan inte se på människor om de har ätit tillräckligt med mat en dag. Det behöver inte alls finnas ström överallt för att ladda en mobiltelefon. Du har ett väldigt konstigt förhållningssätt till fakta och vad som är bevis.
    Jag bryr mig inte. Du anger ju aldrig heller vilka inlägg du syftar tillbaka på, oftast väldigt långt tillbaka. Men jag tänker inte heller detaljförklara varenda lilla grej som alla andra förstår. 

Och jag antar att du inte har sett videon av gränsen till Gaza och "matlagret" som ingen hämtar, inne i Gaza. Det behövs egentligen inte ens att det fördelas. Det är bara att hämta, men uppenbarligen gör ingen det. Och innan du frågar igen var det står, så länkar jag igen:

• AndreaBD
    nihka skrev 2024-12-08 12:53:41 följande:
    Inte det heller. Israel är varken bra på att samarbete med sig själv eller FN.

Ändå var mitt exempel *tada* militären. Alltså leder din "personliga erfarenhet" dig återigen fel.
    Nej, jag syftade på samarbete med FN och hjälporganisationer - vi pratade väl om att få in hjälpsändningar till Gaza. Och där är Cogat ansvariga, och de är en statlig myndighet, inte militär. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-08 13:50:29 följande:
    Det gör du aldrig. I stort sätt i varje kommentar säger du emot dig själv.
    Då missförstår du, jag säger inte mot mig själv. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-08 14:08:02 följande:
    🤣🤣🤣👍

Din kunskapskälla är en sionistisk komiker? Då förstår jag varför du har sådana åsikter.
    Det finns verkligen, verkligen inget roligt med det. Det här handlar om SVENSKA judar som blir utsatta för hatbrott. Det har alltså INGET med sionism, Israel, eller konflikten där att göra, utan det är folk som blir usatta för att de är JUDAR. 

Men du försvarar, alternativt förlöjligar att hatbrott mot judar har mångdubblats! Här i Sverige, och i många andra länder. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-08 20:38:09 följande:
    Du länkar till israelisk propaganda. Israel anklagas för folkmord och du kan inte förvänta dig att israel rapporterar sanningen.
    Och Israel har - åter igen - rätt att försvara sig. Varför ska folk hela tiden försöka neka Israel rätten att försvara sig?  Även borta i Israel - de blir FORTFARANDE beskjutna! 

Ljuger bilderna? Det finns ett helt lager med mat, utomhus där alla kan komma åt, inne i Gaza, och det ser du tydligt i filmen - som du säkert inte har tittat på. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-08 20:32:21 följande:
    Israelvänner brukar ljuga om att palestinier självmant lämnade sina hem. INGEN LÄMNAR SITT HEM SJÄLVMSNT. Plan Dalet, eller Plan D, var en militär strategi som antogs av den sionistiska ledningen den 10 mars 1948. Den syftade till att systematiskt fördriva palestinier från sina hem och skapa en judisk majoritet i det nybildade Israel. Under denna plan genomfördes omfattande våld och massfördrivningar, vilket ledde till att cirka 750,000 palestinier blev flyktingar under Nakba ("katastrofen").

Planen specificerade vilka städer och byar som skulle avfolkas och förstöras, och resulterade i att över 400 palestinska samhällen raserades

en.m.wikipedia.org/wiki/Plan_Dalet
    Jag har sett flera källor, där arabiska ledare uppmanade folk att lämna sina hem (tillfälligt) för att inte hamna mitt i striderna. De var ju helt övertygade om att de skulle besegrna judarna och att folk skulle återvända. Jag får väl samla ihop dessa någon gång. Men det hinner jag antagligen först på jullovet. 

Och, det drabbade ungefär lika många judar. De klagar inte. Det blir så när man delar upp land och det har drabbat många miljoner människor runt den tiden. 14 miljoner bara i Europa. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-08 19:20:31 följande:
    Det här är åsikter som säger mycket om dig.
    Dina kunskaper om Israels historia och befolkning är extremt dåliga.
    Dina kunskaper om palestiner är ännu sämre. Du verkar inte bry dig om historiska fakta. En mycket stor majoritet av judar i Israel är invandrare. Det är fakta att det judarma var endast 30% av den totala befolkningen 1948 när Israel skapades. Även dessa 30% var nästan alla invandrare. Palestinier, urbefolkningen, var majoritet när Israel skapades. Palestinier var 70% av den totala befolkninigen i den historiska palestina. Nej, det är lögn att påstå att de kom från Jordan och Egypten. DE FÖRDREVS AV ISRAEL TILL JUST JORDAN OCH EGYPTEN. DE fördrevs  med våld och Israel med våld tog deras områden. Tom sionisterna erkänner det.

Ben-Gurion var en av centrala figurer inom sionismen och tydlig i sin övertygelse om nödvändigheten av att fördriva palestinier:

Direkt uttalande: Redan 1937 sa Ben-Gurion: "Vi måste fördriva araberna och ta deras plats".

Stöd för tvångsförflyttning: Han uttryckte sitt stöd för tvångsförflyttning och såg det som en möjlighet att skapa utrymme för bosättningar: "Jag stöder tvångsförflyttning. Jag kan inte se något omoraliskt i det".

Demografisk förändring: Efter fördrivningar 1948 noterade Ben-Gurion med tillfredsställelse: "Det kommer förvisso att bli avsevärda förändringar i landets demografiska sammansättning".

Implementering av fördrivningspolitiken:
    Ben-Gurions idéer omsattes i praktisk handling under åren kring Israels grundande:

Plan Dalet: I mars 1948 gav Ben-Gurion klartecken för en rad atacker mot palestinska byar. Mellan 700.000 och 800.000 palestinier fördrevs från sina hem under perioden 1947-1949. Nära hälften av alla palestinska samhällen raserades under denna period.

Långsiktiga konsekvenser
    Ben-Gurions politik och handlingar lade grunden för en långvarig konflikt:

Markbeslagtagning: 90 procent av palestinsk jord inom den nya staten beslagtogs för judisk kolonisation.

Fortsatt expansion: Efterföljande israeliska ledare har fortsatt denna politik. Exempelvis uttalade Golda Meir 1972: "Gränserna går där det finns judiska bosättare. Det är inte linjer på en karta".

Pågående ockupation: Israel fortsätter än idag att expandera bosättningar på ockuperad palestinsk mark, vilket fördöms av FN och internationella organisationer.

Ben-Gurions syn på fördrivningen av palestinier som en nödvändighet för att skapa en judisk stat har varit karakteristiskt för sionismen och haft långtgående konsekvenser för palestinier som fördrivs från sina hem. Den sionistiska politiken fortsätter att förvärra konflikten mellan Israel och palestinierna än idag.
    Alla dessa citat som du kommer med betyder ingenting, så länge man inte vet sammanhanget exakt. 

Och när det gäller fördrivning 1948 och hur många som fanns av vilken folkgrupp och var de kom ifrån och flyttade till - det ÄR ju extremt invecklat. Och det jag skrev är självklart en grov förenkling. Men du förenklade först. Det är mycket mer komplext. Folk flyttade åt alla håll. Vi har diskuterat detta tidigare. Man kan inte alltid undvika att nya gränser dras och att i värsta fall även människor måste flytta.
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism