FuckGoggleAskMe skrev 2024-12-12 22:44:26 följande:
Tackar ödmjukast för upplysningen!
Som jag skrivit tidigare är jag sionist i dess basala mening, jag tycker det ska få finnas en israelisk stat. Mitt ideala scenario skulle vara att det bredvid Israel finns en självständig Palestinsk stat där innevånarna inte attackerar Israel och bygger upp landet till självständighet.
Men vilka skulle leda detta Palestinska land? Hamas? Fatah? Jag ser inget demokratiskt, realistiskt alternativ nu. Ett Palestina styrd av en internationell kommitté? Hur säkrar man att denna nya stat är fri från korruption och inte attackerar Israel? En Palestinsk stat som säkrar hjälp direkt till folket och inte går via Hamas eller klaner. En stat som inte fostrar sina barn till att hata och döda judar och vilja bli martyrer. En stat som ger kvinnor och homosexuella lika rättigheter. En sådan stat kan inte vara styrd av islamister, finns det något realistiskt alternativ? Om inte något sådant alternativ kan hittas, eller någon internationell sammanslutning kan leda landet, önskar jag att Israel tar över hela området för att styra säkerheten i området.
Precis så är det. Självklart vill jag personligen också gärna se att både israeler och palestinierna har var sin stat och ett bra liv.
Men tyvärr så har de "första stegen" till detta (att lämna Gaza helt och att låta en del av Västbanken styra sig själva) inte fungerat. Det blir svårt att ta nästa steg när första inte har gett några som helst positiva resultat. Och det drabbar ju Israel varje gång.
Kanske måste man ändå ha klanerna med? Bara en tanke. Och kanske kommer man inte att få till en stat där homosexuella har samma rättigheter. Låt de få asyl i Israel! Det fungerar ju redan så. Jag försöker bara vara pragmatisk nu, bättre små steg, än inget alls.