Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Antisionism är inte antisemitism

Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-12 21:07:18 följande:
    🤣🤣👍 Jasså?! Varsågod och gör det fröken. Du tolkar redan mina kommentarer som  djävulen tolkar Bibeln.Vill gärna höra dig förklara hur du tänker.

Du håller med Björn Söder och länkar till hans uttalanden. Det gör inte jag. Vi vet vem Björn Söder är. Vi vet tex att judiska organisationer har anklagat honom för antisemitism. 
    Om han tycker att 2 + 2 = 4, så håller jag med honom. 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-12-12 23:52:54 följande:
    När man inte kan låta bli att sprida sina rasistiska åsikter...

Vill du att jag ska skicka några av dem till dig? Ett lite urval av rasistiska inlägg du påstår att du aldrig skrivit...
    Absolut! Jag är nämligen 100 % övertygad att jag inte har skrivit såna. Kan vara sånt som med illvillig tolkning kan missförstås som såna, men defnitivt inga entydiga som är menade rasistiskt. 
  • AndreaBD
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-12-12 22:44:26 följande:
    Tackar ödmjukast för upplysningen! 

Som jag skrivit tidigare är jag sionist i dess basala mening, jag tycker det ska få finnas en israelisk stat. Mitt ideala scenario skulle vara att det bredvid Israel finns en självständig Palestinsk stat där innevånarna inte attackerar Israel och bygger upp landet till självständighet.

Men vilka skulle leda detta Palestinska land? Hamas? Fatah? Jag ser inget demokratiskt, realistiskt alternativ nu. Ett Palestina styrd av en internationell kommitté? Hur säkrar man att denna nya stat är fri från korruption och inte attackerar Israel? En Palestinsk stat som säkrar hjälp direkt till folket och inte går via Hamas eller klaner. En stat som inte fostrar sina barn till att hata och döda judar och vilja bli martyrer. En stat som ger kvinnor och homosexuella lika rättigheter. En sådan stat kan inte vara styrd av islamister, finns det något realistiskt alternativ? Om inte något sådant alternativ kan hittas, eller någon internationell sammanslutning kan leda landet, önskar jag att Israel tar över hela området för att styra säkerheten i området.
    Precis så är det. Självklart vill jag personligen också gärna se att både israeler och palestinierna har var sin stat och ett bra liv.

Men tyvärr så har de "första stegen" till detta (att lämna Gaza helt och att låta en del av Västbanken styra sig själva) inte fungerat. Det blir svårt att ta nästa steg när första inte har gett några som helst positiva resultat. Och det drabbar ju Israel varje gång.  

Kanske måste man ändå ha klanerna med? Bara en tanke. Och kanske kommer man inte att få till en stat där homosexuella har samma rättigheter. Låt de få asyl i Israel! Det fungerar ju redan så. Jag försöker bara vara pragmatisk nu, bättre små steg, än inget alls. 
  • AndreaBD
    RebeckaZ70 skrev 2024-12-13 08:18:02 följande:
    Irland kommer att be ICJ att vidga sin tolkning av vad som utgör ett folkmord av staten.
    hänger ni med? De vet att vad Israel gjort under detta krig inte utgör brottet ?folkmord?... så den irländska regeringen kräver att man ska återuppfinna och ändra definitionen för att vidga den till den grad att den kommer att gälla för detta krig
    En ärlig domstol skulle omedelbart se igenom det och enbart denna dom borde ha diskvalificerat den irländska regeringens begäran att ingripa i dessa förfaranden... eftersom den omedelbart undergräver hela premissen för anklagelser om folkmord baserade på konventionen om folkmord.
    Jäkla! Det måste ha med deras historia att göra. Irländarna kan vara knepiga där, jag har själv varit ihop med en. 

Men.... man kan väl inte ändra sånt nu och döma ett land för det som hänt INNAN? 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-12-11 20:30:06 följande:
    Du tycker inte att det israelier har att säga om förtycket av palestinier är vettigt?
    Är det en fråga eller ett påstående? Vilka israeler? Någon av hans skärmdumpar?

Det är dessutom inte det som jag har ett problem med. Hade han gett länkar, så hade det både varit enklare för folk att kolla, och framför allt hade det inte tagit så mycket plats

• Meddelande borttaget
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-12 21:07:18 följande:
    🤣🤣👍 Jasså?! Varsågod och gör det fröken. Du tolkar redan mina kommentarer som  djävulen tolkar Bibeln.Vill gärna höra dig förklara hur du tänker.
    Det kan jag förstås göra. Men då behöver vi ju ha ett EXEMPEL av dessa påstådda rasistiska inlägg som jag skulle ha skrivit. Citerade - inte bara ungefär. 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-12-13 00:10:45 följande:
    Klart jag vet. Jag anmäler så klart de rasistiska inlägg jag ser. Jag tycker det är viktigt att reagera och markera så det inte får gå obemärkt förbi och normaliseras. Vet dessa ungdomar om att personer som ansvarar för deras utbildning postar rasistiska inlägg på sociala medier? Kanske nåt för Uppdrag granskning att titta närmare på?
    Du verkar verkligen inte förstå vad som är rasistiskt och vad som inte är det. Och du har fortfarande inte ETT ENDA EXEMPEL. 

Uppdrag granskning skulle bara skratta. 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-12-13 00:25:52 följande:
    Och exakt hur blir en liten minoritet en stor majoritet utan massiv invandring och expansion på någon annans bekostnad?

Landområdet växer hela tiden. Kallas ockupation och annektering med olagliga bosättningar och olagliga bosättare.

Jag länkade till filmer med redogörelser från palestinier som tycks ut från mark de har levt på i generationer, men din response var två fingrar i öronen och *lalalalalala*
    När DÅ???? För 5 sidor sedan eller för 10? 

Om du argumenterar så, så måste du ju tycka att samma gäller t.ex. Frankrike och Sovjetunionen i andra världskriget. Även de har alltså expanderat på andras bekostnad? För de blev ju angripna och försvarade sig, vann kriget och tog sig en del land och fördrev flera miljoner människor som hade bott där i generationer. 

T.ex. min familj. Men jag säger inte att de gjorde fel. Det var ju Tyskland som attackerade DEM. Precis som det var arabiska länderna som attackerade Israel. Varje gång. Och det har ju varit det vanliga - om man vinner ett krig, som man inte har börjat, så kan man ta en del land som kompensation. Jag vet inte om det håller enligt internationella lagar, men man brukade göra så i alla fall. Och inget annat har Israel gjort. 

Och Israel har inte expanderat utöver dessa gånger när de vunnit försvarskrig. Inte mycket i alla fall. Utan, de var ju nöjda med sin halva i början. 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-12-14 11:50:14 följande:
    Det kräver ju förstås att Israel slutar med sin expansion med olagliga bosättningar och lämnar tillbaka det de har roffat åt sig, men det finns inga som helst sådana planer utan det är planetat för fortsatt israeliskt roffande. Roff, roff, roff.
    Det här däremot kan ses som rasistiskt
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-12-14 11:42:02 följande:
    För du anser att såna är irländare... Kallas för.....? Igen.
    Den här var förstås med flit för att se om du tror att sånt är rasistiskt. Nej, det är det inte.

Iofs måste jag medge att det inte är helt lätt att definiera vad som är rasistiskt, men jag skulle definiera det så här - det här blir  förstås förenklat och kanske inte fullständigt: Om man påstår att ALLA människor av en folkgrupp har vissa egenskaper OCH att dessa egenskaper är medfödda - DÅ är det rasistiskt. För då har man tillskrivit en folkgrupp specifika egenskaper. Även om man inte säger "alla" , men något som kan tolkas som "det är så generellt". 

Om jag däremot säger att irländarna har varit ganska utsatta under längre tid och  att det nog är därför de är lite "rebeliska", så är det ingen rasism. Det är bara en del av en nations karaktär. Musiken är en annan del. 

Även där - om jag skulle säga att irländare är födda med talang för musik, så skulle det vara rasistisk. Positivt rasistiskt. Jag undviker därför medvetet såna påståenden. Det är inte omöjligt att forskare snart bevisar att det faktiskt finns såna medfödda egenskaper. Men än så länge vet vi inte säkert. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-13 17:30:57 följande:
    Efter andra världskriget har man definierat internationella lagar som ska förhindra att länder med våld tar över andras områden. Det är olagligt fröken. Annars vore det fritt fram att för välbeväpnade stater att starta erövringskrig. 

På ett djupare etiskt plan måste du fråga dig om en stat grundad på fördrivning och diskriminering är legitim. Mänskliga rättigheter är universella och odelbara, och ingen nationell eller religiös agenda kan rättfärdiga brott mot dessa rättigheter. Att stödja Israels rätt att existera utan att samtidigt erkänna och åtgärda de orättvisor som palestinierna har utsatts för, innebär att du blundar för grundläggande principer om rättvisa och mänsklig värdighet.

Hade apartheidregimen i Sydafrika någon rätt att existera?

Läsförståelse! Det var inte det jag skrev. INGEN pratar om erövringskrig, utan jag pratade endast om försvarskrig. Om du har så bra koll på dessa lagar, varför citerar du inte motsvarande lag? Då antar jag alltså att du bara hittar på.

Och du bara hittar på det "djupare etniska planet" också. Här har vi ett folk, palestinierna, som vägrar ingå något avtal som skulle lösa dessa problem. De har alltså skapat en knepig situation för sig själva för att kunna vara offer och kunna skylla på israelerna. 

Nej, det finns ingen apartheid i Israel. Araberna har precis samma rättigheter. Och västbanken är inte Israel. De vägrar bara göra avtal, men de har självstyre, förutom just område C för att man uppenbarligen inte lyckas reda ut detta. Och Gaza har varit helt oberoende - därför: ingen apartheid. 

Så det enda är område C på västbanken, för att det är ett område där man inte har kunnat enas än. Omstritt område = militär(rätt) = ingen apartheid heller. 

Alltså Sydafrika hade apartheid, och nej, det var förstås inte acceptabel, medans Israel INTE har någon apartheid.  

• AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-13 17:58:43 följande:
    Har du ockdå ett väldigt kort minne som Andrea? Du skrev själv att du är sionist. Därför undrade jag vad du tyckte om den sionistiska ledarens, Ben Gurions citat fär han erkänner att Israel är aggressor som fördriver palestinier och att palestinier. Eftersom du säger att du själv är sionist bordendu hålla med Ben Gurion.

Why should the Arabs make peace? If I was an Arab leader I would never make terms with Israel. That is natural: we have taken their country. Sure God promised it to us, but what does that matter to them? Our God is not theirs. We come from Israel, but two thousand years ago, and what is that to them?
    David Ben-Gurion 

Let us not ignore the truth among ourselves...politically we are the aggressors and they defend themselves... The country is theirs, because they inhabit it, whereas we want to come here and settle down, and in their view we want to take away from them their country.
    David Ben-Gurion

We must do everything to insure they (the Palestinians) never do return.
    David Ben-Gurion, in his diary, 18 July 1948.

If I knew that it was possible to save all the children of Germany by transporting them to England, and only half by transferring them to the Land of Israel, I would choose the latter, for before us lies not only the numbers of these children but the historical reckoning of the people of Israel.
    Ben-Gurion

We walked outside, Ben-Gurion accompanying us. Allon repeated his question, What is to be done with the Palestinian population? ?Ben-Gurion waved his hand in a gesture which said ? Drive them out! ?
    Yitzhak Rabin, leaked censored version of Rabin memoirs, published in the New York Times, 23 October 1979.

I
    Inget konstigt. Bara TAGET UR SITT SAMMANHANG. 

Jag antar att han sa innan: Hur tänker palestinierna? De tänker så här: ........

och då har han INTE erkänt detta, utan bara förklarat hur de tänker. Utan att ha kollat - det var säkert så det var. Och sista citatet - där saknas det också något, helt säkert.
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-12-14 13:27:22 följande:
    Ditt extremt dåliga minne gör tydligen att du citerar ett inlägg och när du sedan börjar skriva ditt svar några sekunder senare har du ingen aning om vad det står i inlägget du just citerade.

Efersom du inte kommer ihåg något av innehållet i mina länkar får du läsa in dig på olagliga bosättningar. Olaglig betyder överträdelse av lag, inte tillåtet enligt lag, ajabaja osv.

Ingen fick någon halva. Du behöver också läsa in dig på procenträkning.
    Du skriver inte ens något som syftar på inlägget som du svarar på, så uppenbarligen är ditt minne ännu sämre. 
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism