Inlägg från: Anonym (fi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fi)

Antisionism är inte antisemitism

Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-05 17:45:04 följande:
    Du är självutalad sionist men det är verkligen inte jag. 
    Du blir ju inte mindre sionist bara för att du inte vill bli kallad det och möjligen tycker att det krockar med din självbild.

Du vill att judarna skall få ha ett eget land i det historiska Israel. Det hedrar dig. 

Motsatsen är ju i praktiken den antisemitiska inställningen att judarna inte har rätt till ett eget självbestämmande

-
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-05 17:54:33 följande:
    Siffran 42 000 stämmer inte. Den är mycket högre.
    Högst tveksamt med tanke på hur Hamas blåst upp siffrorna men nu var det det faktum att Nikah skrev om 42000 CIVILA som om siffran 42000 (ens om man tror på den) inte skulle innehålla en enda Hamasterrorist.
  • Anonym (fi)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-06 07:31:30 följande:
    Jag håller med Ambesty för att det verkligen inte går att lita på Israel. 
    Fast så fungerar inte internationell juridik. Åklagaren måste kunna bevisa att det finns ett syfte att begå folkmord och inte israel behöva bevisa att de inte begår folkmord. Då hjälper det inte vad du och Amnesty än *känner* i saken
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-06 07:35:37 följande:
    😄 Jag vet var jag står och vad du säger betyder inget. 
    Ja det vet vi allihop var du står. du har trots allt varit öppen med det i denan tråd och i tidigare trådar.

Du står på judarnas sida angående deras rätt till ett judiskt hemland i det gamla Israel.

Det är hedervärt av dig att stå för detta i dessa tider av flödande antisemitism.

Men frågan är varför du tycker det ar så känsligt att erkänna och stå för detta - ens på ett anonymt internetforum?!

Skäms du för att du tycker att judarna har rätt till en egen stat?
  • Anonym (fi)
    nihka skrev 2024-12-10 21:53:20 följande:
    Israel har alltså startat ett nytt krig, ett mot Syrien.
    Nä.

Syrien startade kriget mot Israel i maj 1948 och det har varit ett krigstillstånd mellan de bägge staterna sedan dess. Syrien har inte ens erkänt israel som stat än.

Det borde vara relativt allmängods att känna till detta

Israel "startar" alltså inte "ett nytt krig" när de låter sin militär bomba sönder Syriens vapenförråd.
  • Anonym (fi)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-14 21:36:10 följande:
    Pinsamt att jag måste undervisa dig fröken. Trodde du att det var lagligt att erövra andras områden? 🤣

Internationella lagar som förbjuder annexationer är grundläggande för modern internationell rätt. Här är de viktigaste bestämmelserna:

Artikel 2(4) i FN-stadgan kräver att alla medlemsstater "avstår i sina internationella förbindelser från hot om eller bruk av våld mot någon stats territoriella integritet eller politiska oberoende". Detta utgör grunden för förbudet mot annexationer.

FN:s generalförsamling antog enhälligt denna deklaration som fastslår att "en stats territorium ska inte vara föremål för förvärv av en annan stat till följd av hot om eller bruk av våld".

Förbudet mot annexationer är allmänt accepterat som en grundläggande princip i internationell sedvanerätt, från vilken inga undantag tillåts.
    Artikel 8 bis i Romstadgan klassificerar annexation genom aggression som ett internationellt brott.

Den fjärde Genèvekonventionen, artikel 49, förbjuder ockupationsmakter att deportera eller överföra delar av sin egen civilbefolkning till ockuperade områden

Hällsingforsavtalet. Detta avtal bekräftade principen om att inga gränser får ändras med våld.
    Dessa lagar och principer syftar till att:
    ? Etablera statlig auktoritet inom definierade territorier
    ? Reglera våldsanvändning över (fastställda) territoriella gränser
    ? Säkerställa folkens rätt till självbestämmande inom varje stats (fastställda) gränser.

Förbudet mot annexationer är avgörande för att förhindra territoriella konflikter och bevara internationell fred och säkerhet. Det "låser" territoriella gränser och minskar incitamenten att återuppliva gamla anspråk på historiska territorier.
    Sånär som på punkt 51 i samma FN-stadga som anger krig i självförsvar som legitimt och därmed (implicit) också de erövringar som görs i detta självförsvarskrig

The inherent right, som FN kallar det

Nothing in the present Charter shall impair the inherent right of individual or collective self-defence if an armed attack occurs against a Member of the United Nations, until the Security Council has taken measures necessary to maintain international peace and security. 
  • Anonym (fi)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-11 13:27:22 följande:
    . Palestinier lämnade inte sina hem frivilligt som du påstod. 
    Som jag skrivit om tidigare lämnade araberna sina hem av många olika anledningar under en period av flera decennier fram till kriget 1948

Dels hotades araberna av sina egna arabiska ledare med att om de inte lämnade främst områden kring Jaffa för att på så sätt "svälta ut" de judiska affärsrörelserna och företagen där på arabisk arbetskraft så skulle de ses som förrädare mot den muslimska saken

Dels lämnade araberna när de kring mitten/slutet på 1930-talet såg sina egna ledare lämna det brittiska mandatet för platser som Egypten och Irak under pågående oroligheter mellan britter och judar och araber.

Dels lämnade araber när arabländerna anföll Israel år 1948 på order av de arabiska ledarna som ville ha dem ur vägen när de skulle krossa judarna och den judiska staten

Dels lämnade araber som en direkt följd av arabernas anfallskrig mot Israel när de israeliska styrkorna vann allt mer mark i kriget

Men alla araber lämnade inte och idag finns det väl runt två miljoner araber i Israel?!
  • Anonym (fi)
    RebeckaZ70 skrev 2024-12-13 08:18:02 följande:
    Irland kommer att be ICJ att vidga sin tolkning av vad som utgör ett folkmord av staten.
    hänger ni med? De vet att vad Israel gjort under detta krig inte utgör brottet ?folkmord?... så den irländska regeringen kräver att man ska återuppfinna och ändra definitionen för att vidga den till den grad att den kommer att gälla för detta krig
    Alltså precis samma sak som Amnesty gjorde i sin rapport för att kunna "bevisa" folkmord.
  • Anonym (fi)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-15 11:54:53 följande:
    Israel har ...
    Jag skriver om hur araberna frivilligt lämnade (eller under hot om att vara folkförrädare) decennier innan 1948 och sedan kopierade du in lite för mycket av texten så du råkade bekräfta det jag skriver om att arabiska militärer 1948 beordrade araber att lämna

Citat:

"in certain areas the inhabitants of specific villages were ordered by Arab commanders or the AHC to leave, mainly for strategic reasons"
  • Anonym (fi)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-15 12:05:01 följande:
    🤣 Implicit?! 🤣 Du får läsa igen och försök inte att tolka lagarna implicit eftersom lagarna tolkas inte så. Att ha rätt att försvara sig är en sak men att ta över andras områden är olagligt. Det står mycket tydligt. 
    Det är faktiskt precis så lagar fungerar. Är det inte uttryckligen olagligt så är det inte olagligt. Det vore omöjligt att göra omvänt och säga att det måste vara beskrivet som lagligt för att vara lagligt

Sedan finns det en vilja att i efterhand täppa till det man tycker är "hål i lagen" - ofta med en politisk baktanke - men det förändrar inte det faktum att som lagen var formulerad så gäller den
  • Anonym (fi)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-15 12:47:05 följande:
    Jag kan inte annat än bara skratta när jag läser vad du och dina ideologiska vänner skriver. Det är bara så barnsligt att kommentera så som ni gör. 

Så här tycker jag: En stat som bygger sin existens på olaglig expropriering av andras områden och fördrivning av människor kan inte betraktas som legitim inom ramen för internationell rätt. Sionisterna tror att Israel står över internationella lagar, så inbegripet i deras "rätten att existera" är också att judar från hela världen har rätt att bosätta sig i landet, olagligt inom de palestinska ockuperade områden, samtidigt som palestiniernas rätt till sitt eget hemland förnekas. Detta är sjäkvklart inte att ?existera? utan är att olagligt annektera och ockupera och det absolut inget jag står för.
    Israel bygger inte sin existens på "expropriering" även om man erövrat områden från andra stater som först angripit Israel så givet att du redan erkänt i tråden att du anser att Israel har rätten att existera som en judisk stat inom det historiska Israel:

Varför är det så svårt för dig att vara öppen med ditt stöd för israels existens och inom vilka geografiska gränser anser du att detta Israel ska få existera?

Det sista är jag särskilt nyfiken på för det skulle kunna leda till en seriös diskussion.
  • Anonym (fi)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-15 12:56:50 följande:
    "
    De 15 domarna bakom yttrandet klandrar specifikt Israels bosättningar på Västbanken och i östra Jerusalem, dess annekteringar av palestinsk mark och dess diskriminerande behandling av palestinier."

www.aftonbladet.se/nyheter/a/rPP3gw/icj-skall-ta-stallning-om-israels-ockupation

"
    Domstolen konstaterar bland annat att Israels ockupation av de palestinska områdena är olaglig, och att systematiska människorättskränkningar begås av Israel, bland annat genom diskriminerande lagar och praxis mot palestinier."

www.amnesty.se/aktuellt/icj-konstaterar-israels-ockupation-ar-olaglig/
    Nåja, ICJ kan vi ju ta med en nypa salt (bara en sådan sak som att de blandar ihop "palestinian territory" med jordansk och egyptiskt territorium - som är de två länder som Israel ockuperat dessa områden ifrån) men som jag just skrev så finns det inte sällan en önskan om att i efterhand tolka om/skriva om lagar och regler - särskilt med politisk motivation.

Det är för övrigt inte ockupationen i sig som domstolen menar är "olaglig" utan ett antal "policys" som genomdrivs på dessa områden.
  • Anonym (fi)
    AndreaBD skrev 2025-01-13 14:26:21 följande:
    Var har de blandat ihop dessa? Inte i någon av de citerade artiklarna, eller?
    I domen.

De talar om ockupationen av "palestinian territory" medan ockupationen egentligen avser Jordanien och Egypten (Västbanken och Gaza).

Jag förstår varför man gör det - det blir enklare att förklara och det är de facto situationen - men det säger något om seriositeten hos "världens domstol" när de kan töja begreppen lite som de passar dem när de skall avge domslut.
  • Anonym (fi)
    AndreaBD skrev 2024-12-15 16:39:50 följande:

Det var inlägg 919 som folk kan läsa på om de undrar om du har kommit med ett svar på frågan, och det här du inte. 

Visserligen handlar punkterna om annektion av territorium, det gör de, men bara om man gör det i ett angreppskrig.

Och här var ju frågan om man får göra det i ett försvarskrig. Då är ju landet i en helt annan position: Man har blivit överfallen och måste försvara sig. Det kostar mycket pengar och förstås människoliv. Och man vill ha en kompensation efter att kriget är slut - av den parten som har börjat. Och då har det varit vanligt att få land som kompensation. Förutom efter första världskriget då Tyskland fick betala i pengar. Det fungerade dock inte så bra. 

Och det väldigt enkla svaret är att reglerna aldrig skrevs med försvarskrig i åtanke.

Regelverket som förbjuder annektion av ockuperat territorium gäller anfallskrig och var tänkta att göra det "oaptitligt" att starta ett sådant krig eftersom att angriparen inte skulle få erkännande för det han (eller hon) tog med våld.

Nu vill man ändra på detta och inkludera försvarskrig men lagar och regelverk kan inte tillämpas retroaktivt utan behöver läsas och tolkas som de såg ut när det begav sig.
  • Anonym (fi)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-13 15:32:51 följande:
    [inkopierad debattartikel från någon]
    Vad är det svar på? Jag skrev alltså att du kopierade in text som bekräftar det jag skrev om arabiska ledare som beordrade araberna att lämna vid kriget -48

-
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-13 16:18:37 följande:
    Internationella domstolen i Haag (ICJ) har slagit fast att Israels ockupation av palestinska områden är olaglig enligt internationell rätt. 
    Det här är domaren som ledde ICJ i den bedömningen

Han blev nu premiärminister i sitt hemland Libanon och hans avsked från ICJ hann inte ens bli officiellt innan han gick ut med ett tal till nationen där han pekade ut Israel som fienden.

Det lustiga är att nu blir det en av domstolens två domare som avfärdade anklagelserna mot Israel som tar över - gissa om de som hyllade ICJ innan kommer att tycka illa om ICJ framöver.

ICJ har gjort sig själva betydelselösa genom sin politisering. Det är det enda bestående resultatet av allt detta.

-
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-13 16:41:29 följande:
    Enligt internationella lagar kan en ockupationsmakt inte hävda självförsvar. 

Lagar kan inte tillämpas retroaktivt.

Att det idag (som jag skrivit) argumenteras för ett ändrat synsätt där ett land som driver ett försvarskrig inte har rätt att ockupera mark från fienden har inget med den juridiska situationen på 60-talet att göra då dessa krig ägde rum.
  • Anonym (fi)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-15 16:53:24 följande:

👍👍👍👍👍

Avtalet har inte ens börjat gälla så går Hamas ledare ut och lovar att man skall fortsätta kriget mot judarna med nya massakrer för att "befria Jerusalem"

Det enda du tummar-upp är att Hamas tillåts överleva för att kunna fortsätta mörda judar

Det enda du tummar-upp är fortsatt blodsutgjutelse en annan dag.

• Anonym (fi)
    - loyal to the cause, continuing the journey, and carrying the banner after them

- And we will continue along the path of our martyr leaders until victory or martyrdom, Allah willing.

- In conclusion: The liberation of Jerusalem remains our compass.

Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism