Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-13 15:32:51 följande:
[inkopierad debattartikel från någon]
Vad är det svar på? Jag skrev alltså att du kopierade in text som bekräftar det jag skrev om arabiska ledare som beordrade araberna att lämna vid kriget -48
-
Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-13 16:18:37 följande:
Internationella domstolen i Haag (ICJ) har slagit fast att Israels ockupation av palestinska områden är olaglig enligt internationell rätt.
Det här är domaren som ledde ICJ i den bedömningen
Han blev nu premiärminister i sitt hemland Libanon och hans avsked från ICJ hann inte ens bli officiellt innan han gick ut med ett tal till nationen där han pekade ut Israel som fienden.
Det lustiga är att nu blir det en av domstolens två domare som avfärdade anklagelserna mot Israel som tar över - gissa om de som hyllade ICJ innan kommer att tycka illa om ICJ framöver.
ICJ har gjort sig själva betydelselösa genom sin politisering. Det är det enda bestående resultatet av allt detta.
-
Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-13 16:41:29 följande:
Enligt internationella lagar kan en ockupationsmakt inte hävda självförsvar.
Lagar kan inte tillämpas retroaktivt.
Att det idag (som jag skrivit) argumenteras för ett ändrat synsätt där ett land som driver ett försvarskrig inte har rätt att ockupera mark från fienden har inget med den juridiska situationen på 60-talet att göra då dessa krig ägde rum.