Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Antisionism är inte antisemitism

Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-06 16:29:41 följande:
    Svammel igen. Jo, du skrev att de israeliska historiker och israeliska dokument visade att födrivningar gjordes.

Israel har olagligt ockuperat palestinska områden i decenier. Om någon annan gjort det tidigare betyder inte det att det var rätt. Israel inte bara ockuperar utan även anekterar OLAGLIGT palestinska områden. Det är värsta sorten av bosättarkolonisering eftersom man också fördriver och dödar ursprungsbefolkning.

Nej, Israel har aldrig lämnat Gaza utan har alltid ockuperat och kontrollerat det.
    Du verkar inte komma ihåg vad som skrevs. Jag har ju aldrig förnekat att en del palestinier fördrevs. Och jag säger fortfarande att en del också lämnande området frivilligt, för att det skulle återvända när man hade besegrat judarna. Hur många - det är det vi har diskuterat fram och tillbaka. 

Som sagt, det här problemet hade kanske varit löst, om palestinierna hade gått med om att ingå ett avtal om vad som är deras område. Och det var mer 1948 änn vad det är nu, men det beror ju också på att de har gjort anspråk på hela Israel istället. 

Och Gaza har INTE varit ockuperad sedan 2005.
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-06 19:48:46 följande:
    Du fattar visst inte? DET ÄR OLAGLIGT. Ockupationsmakt har skyldigheter. Israel har ansvar för palestinier inom de ockuperade områden.
    Och det är exakt därför som palestinierna inte vill göra något avtal som ger dem eget ansvar. För det vill de inte ha. Då skulle de ju inte kunna skylla på Israel längre. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-06 16:19:08 följande:
    Det var det jag gjorde fröken. Läste du inte? Jag gav förklaring som du inte förstår? 🤣 I brist på argument sprids lögner. Jag beskrev redan mycket tydligt de olika rättsystem och hur palestinier systematiskt diskrimineras genom lagarna. Jag vill bara lägga till att det beskrivs som apartheid på de ockuperade palestinska områdena eftersom Israel även där upprätthåller ett system av systematisk diskriminering och förtryck riktat mot palestinier. Detta inkluderar separata rättssystem för israeler och palestinier, begränsad rörelsefrihet genom murar och vägspärrar, tvångsförflyttningar, beslag av mark samt inskränkningar av grundläggande rättigheter som tillgång till vatten, utbildning och sjukvård. Internationella organisationer som Amnesty International och Human Rights Watch har dokumenterat dessa handlingar som uppfyller definitionen av apartheid enligt internationell rätt.

En ockupationsmakt har enligt internationell rätt flera skyldigheter gentemot civilbefolkningen i det ockuperade området, reglerade av Haagkonventionen och Fjärde Genèvekonventionen:
    Skydda liv och egendom: Ockupationsmakten ansvarar för befolkningens liv, hälsa, egendom och uppehälle.

Förhindra tvångsåtgärder: Tvångsförflyttning, plundring, tortyr och kollektiv bestraffning är förbjudna.

Tillhandahålla sjukvård och humanitär hjälp: Röda Korsets verksamhet och humanitära hjälpsändningar ska underlättas.

Respektera mänskliga rättigheter: Civila ska behandlas humant och skyddas mot våld och repressalier.

Israel bryter mot precis alla dessa skyldigheter.

I Israel och på Västbanken tillämpas två olika rättsystem för israeler och palestinier, vilket har skapat en situation med institutionaliserad diskriminering. Israeler ställs inför civila domstolar, medan palestinier ställs inför militärdomstolar för alla typer av brott, från trafikförseelser till stöld.

Detta dubbla rättssystem har lett till institutionaliserad diskriminering mellan de två befolkningsgrupperna som lever i samma område och begränsade civila rättigheter för den palestinska befolkningen. Det systemet strider mot internationell rätt. Situationen har beskrivits som "ett styre, två rättssystem".
    Jag har läst, men du gör inte det. Jag gav dig några korta punkter som är fakta. Dessa står i motsats till det du påstår. Kan du ta ställning till dessa istället för att svamla om liknande teman, men just inte riktigt samma!
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-06 18:07:14 följande:
    Nej du. För dig spelar det ingen roll vad som är historiska fakta. Du hittar på egna. 

www.amnesty.org/en/latest/campaigns/2017/06/israel-occupation-50-years-of-dispossession/

For the last 50 years, Israel has been forcing thousands of Palestinians off their land, occupying and illegally using it to create settlements that exclusively house Jewish Israeli settlers.

Although Israel withdrew ground troops from the Gaza Strip in 2005, it maintains an illegal air, sea and land blockade on Gaza and maintains a so-called ?access-restricted area? or buffer zone within Gaza. These have cut off more than 2 million Palestinians from other parts of the Occupied Palestinian Territories and the outside world for 10 years.

en.m.wikipedia.org/wiki/Israeli_occupation_of_the_Gaza_Strip

The Gaza Strip has been under military occupation by Israel since 6 June 1967, when Israeli forces captured the territory, then occupied by Egypt, during the Six-Day War. Although Israel unilaterally withdrew from the Gaza Strip in 2005, the United Nations, international human rights organizations, International Court of JusticeEuropean UnionInternational Criminal Court, most of the international community and most legal academics and experts regard the Gaza Strip to still be under military occupation by Israel, as Israel still maintains direct control over Gaza's air and maritime space, six of Gaza's seven land crossings, a no-go buffer zone within the territory, and the Palestinian population registry.
    Jag skrev ett vettigt svar och du bara raljerar över något som inte finns i mitt svar! Tror du inte att andra i tråden kan LÄSA? 

Det här är ett typiskt exempel på det man på tyska kallar för "Täter-Opfer-Umkehr". Jag vet inte om uttrycket finns på svenska, men det betyder i alla fall att vända på offer och förövare. Stackars palestinier som måste genomgå kontroller! Hur är det med alla israeler som måste? De kan inte gå in i en tunnelbanastation utan att behöva gå genom kontroller. Och varför? För att palestinier begår terrordåd. Om de inte hade gjort det, skulle inga ha kontroller.

Eller det här kriget. Stackars palestinier. Och där kan jag hålla med om att det är synt om vanliga människor och framför allt barn, som inte har med terrorn att göra. Men israelerna då? 1200 som brutalt mördats, fler som har träffats av raketer, 10.000-tals som har fått fly för att deras områden bombas. Vad började det med? Hamas attack den 7. oktober! Israelerna ville inte ha ett krig. Kanske ville Netanyahu. Men han är bara en man. Och han har inte börjat kriget heller.

Eller varför finns väggen mot västbanken? Stackars palestinier som blir utestängda och kontrollerade i Checkpoints. Det är israelerna som har blivit utsatta för krypskyttar och även för terrorister som tagit sig in i Israel. Hade de inte gjort så, hade man inte behövt vägg och stränga kontroller. 
  • AndreaBD

Om någon inte tror att sjukhusen används/användes av Hamas för krigsföring, här erkänner en av dem. 

Förresten så frågades Mosab Hassan Yousef, sonen av en Hamasledare som bytte sida, om det inte var konstigt att Hamas-folk som togs tillfånga av Israel och förhördes, erkände allt utan problem. Han sa att man inte har det kravet i Hamas, att man måste hålla tyst. De räknar med att folk som blir tagna, berättar allt. 

• AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-07 16:34:00 följande:
    Det du presrnterar är svammel, utan några fakta eller informationskällor. Det du presenterar är sionistisk propaganda. Du har inga pålitliga, oberoende källor. 
    Behöver jag källor för detta??? Om du inte vet detta så har du verkligen ingen kunskap. Jag tar det igen:

- alla organisationer som du räknat upp är Israel-fientliga
    - det är samma lagar för alla israeliska medborgare.
    - även om man gifter sig med någon i Israel gäller inte samma lagar som om man själv är medboragare. Också normalt.
    - Israel får, precis som andra länder, bestämma vilka de tar in från andra länder
    - Många länder har begränsningar när det gäller landköp. 
    - Man kan förlora uppehållsrätt, om man inte är medborgare och inte bor kvar - som i många andra länder.
    - Militärdomstol finns bara i område C på västbanken. 

Något som inte stämmer?

Detta är invändningarna från både FuckGoogle och mig själv, eftersom vi förstås är överens om detta, då det är enkel fakta, lätt att kolla upp.  

Om du tycker att det är NÅGOT där som inte stämmer, så får du väl säga det! 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-07 16:34:00 följande:
    Du förstår inte ens vad du svarar på och anklagar andra för antisemitism men ingen förklaring. Du svamlar och sedan bara duckar när du ska förklara. 

Jag har fortfarande inte fått svaren:
    Om du pekar ut vilket inlägg det är, så svarar jag. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-06 22:51:31 följande:
    Vad pratar du om? Lika många judar fördrevs från Västbanken och Gaza? När?
    Jag vet inte exakt hur många, men det är klart att det levde judar även där. I Gaza tvingades de ju ut 2005. Men det fanns ju så klart judiska samhällen där också. Och kristna araber, som definitivt har fördrivits, under de senaste 20 eller 30 åren. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-07 17:51:29 följande:
    🤣🤣 Vilket svammel 🤣🤣

Och självklart har du en källa? Var fick du det ifrån?
    Du skrev att lika många judar fördrevs från Västbanken. Redovisa tack. 
    Nej, jag skrev INTE så. Häng dig inte upp nu på något som du inte lyckas återge korrekt. 
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism