Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-06 18:07:14 följande:
Nej du. För dig spelar det ingen roll vad som är historiska fakta. Du hittar på egna.
www.amnesty.org/en/latest/campaigns/2017/06/israel-occupation-50-years-of-dispossession/
For the last 50 years, Israel has been forcing thousands of Palestinians off their land, occupying and illegally using it to create settlements that exclusively house Jewish Israeli settlers.
Although Israel withdrew ground troops from the Gaza Strip in 2005, it maintains an illegal air, sea and land blockade on Gaza and maintains a so-called ?access-restricted area? or buffer zone within Gaza. These have cut off more than 2 million Palestinians from other parts of the Occupied Palestinian Territories and the outside world for 10 years.
en.m.wikipedia.org/wiki/Israeli_occupation_of_the_Gaza_Strip
The
Gaza Strip has been under
military occupation by
Israel since 6 June 1967, when Israeli forces captured the territory, then
occupied by Egypt, during the
Six-Day War. Although Israel
unilaterally withdrew from the Gaza Strip in 2005, the
United Nations, international human rights organizations,
International Court of Justice,
European Union,
International Criminal Court, most of the international community and most legal academics and experts regard the Gaza Strip to still be under military occupation by Israel, as Israel still maintains direct control over Gaza's air and maritime space, six of Gaza's seven land crossings, a no-go buffer zone within the territory, and the Palestinian population registry.
Jag skrev ett vettigt svar och du bara raljerar över något som inte finns i mitt svar! Tror du inte att andra i tråden kan LÄSA?
Det här är ett typiskt exempel på det man på tyska kallar för "Täter-Opfer-Umkehr". Jag vet inte om uttrycket finns på svenska, men det betyder i alla fall att vända på offer och förövare. Stackars palestinier som måste genomgå kontroller! Hur är det med alla israeler som måste? De kan inte gå in i en tunnelbanastation utan att behöva gå genom kontroller. Och varför? För att palestinier begår terrordåd. Om de inte hade gjort det, skulle inga ha kontroller.
Eller det här kriget. Stackars palestinier. Och där kan jag hålla med om att det är synt om vanliga människor och framför allt barn, som inte har med terrorn att göra. Men israelerna då? 1200 som brutalt mördats, fler som har träffats av raketer, 10.000-tals som har fått fly för att deras områden bombas. Vad började det med? Hamas attack den 7. oktober! Israelerna ville inte ha ett krig. Kanske ville Netanyahu. Men han är bara en man. Och han har inte börjat kriget heller.
Eller varför finns väggen mot västbanken? Stackars palestinier som blir utestängda och kontrollerade i Checkpoints. Det är israelerna som har blivit utsatta för krypskyttar och även för terrorister som tagit sig in i Israel. Hade de inte gjort så, hade man inte behövt vägg och stränga kontroller.