Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Antisionism är inte antisemitism

Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-14 23:27:46 följande:
    🤣🤣🤣

FOLK-mord, själva ordet säger allt. Det heter inte STAT- mord. Utbilda dig. Googla. Fråga någon som kan. Stater har inte rätt att existera. 
    Sluta spamma, ingen har påstått detta. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-14 23:41:11 följande:
    Tack för källa. Jag håller med, den verkar vara pålitlig. Så här står det:

"Palestinierna är flyktingar både i sitt eget land och utomlands. Deras situation är sämre än någonsin, och allt är en konsekvens av den israeliska ockupationen av Palestina.

Av den palestinska befolkning som bor utomlands, den palestinska diasporan, uppges mer än hälften vara statslösa, alltså utan medborgarskap i något land. Flest,över 3 miljoner av diasporans befolkning bor i Jordanien, och i Libanon och Syrien finns vardera en halv miljon."

Jag hittar olika information men kan acceptera din. 3 mil av 11 mil, dvs Ca 27% av befolkningen i Jordan är palestinier. 

Förresten - om man säger att 27 % av Jordaniens befolkning är palestinier - hur länge tillbaka räknar man DÅ?

Jag tänkte nämligen ganska långt tillbaka där. När det delades upp, var det ju samma araber i nuvarande Jordanien som det var i nuvarande Israel (+ Västbanken och Gaza). Men, då är det nog också svårt att säga exakt, man kan mena olika. Man KAN påstå att de flesta är palestinier, men om man går efter lite snävare kriterier, så kan man komma fram till färre förstås. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-14 23:58:39 följande:
    Nej, det var inte alls det du sa. Du påstår att etnicitet är samma som ras vilket är fel. Du påstår att det är rasism att säga att judar är en etnisk grupp och jag dör av skratt, eftersom det är löjligt påstående. Texten du hänvisar till ger absolut inget stöd till ditt påstående.
    Självklart ger det utmärkt stöd till mitt påstående. Den säger nästan ordagrant det jag sa. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-15 08:57:03 följande:
    Så här skrev du inlägg nr.1660

"Du har ju visat här vilka rasistiska tankar du har! Du ser judarna som en etnicitet? Precis som Hitler! Det var ju nazisternas koncept. "

Sååå pinsamt att du gång på gång svamlar och sedan förnekar det och påstår att andra har dåligt läsförståelse. 

Utbilda dig. Googla. Vad som helst, men sluta svamla.
    Precis som jag sa, även i ett annat inlägg, PÅ DEN TIDEN kallade man det för "ras", numera för etnicitet. Det matchar inte till 100 %, men i mitt exempel gör det det det. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-15 10:21:30 följande:
    Det är hemskt med antisemitism. Hat mot judar är oacceptabelt. Däremot är nödvändigt att uttrycka kritik mot Israel med tanke på alla fruktansvärda krigsbrott mot oskyldiga palestinier. Det pågår ett folkmord i Gaza och det är minst lika hemskt som antisemitism och hat mot judar. Folkmord i Gaza är inte påhitt som du påstår. 

Det finns flera allvarliga anklagelser om att Israel begår folkmord mot palestinierna i Gaza. Här är några av de främsta skälen till dessa anklagelser:

Omfattande civila dödsoffer
    Israels militära operationer i Gaza har resulterat i ett enormt antal civila dödsoffer. Över 46 000 palestinier har dödats sedan oktober 2023, varav majoriteten är civila. Oberoende analyser visar att antal dödade är mycket högre.
    Omkring 70% av de identifierade offren är kvinnor och barn. Oberoende analyser visar att siffror är mycket högre 

Avsiktlig förstörelse av civil infrastruktur
    Israeliska styrkor har genomfört omfattande och systematisk förstörelse av bostäder, sjukhus, skolor och annan civil infrastruktur i Gaza.

Tvångsförflyttning av civilbefolkningen
    Över 90% av Gazas befolkning - cirka 1,9 miljoner människor - har tvingats fly sina hem, ofta flera gånger. Detta anses vara en avsiktlig strategi från Israels sida.

Blockad och humanitär kris
    Israel har infört en total blockad av Gaza som hindrar tillgången till mat, vatten, el, bränsle och andra förnödenheter. Detta har lett till svält och en allvarlig humanitär kris.

Uttalanden som tyder på avsikt
    Vissa israeliska tjänstemän har gjort extrema uttalanden som antyder en avsikt att förstöra den palestinska befolkningen i Gaza.

Juridiska bedömningar
    Flera människorättsorganisationer, som Amnesty International och Human Rights Watch, har bedömt att Israels handlingar i Gaza uppfyller kriterierna för folkmord enligt internationell rätt.

Internationella brottmålsdomstolen (ICC) har utfärdat arresteringsorder för Israels premiärminister och förre försvarsminister för krigsförbrytelser och brott mot mänskligheten.
    Nej, det finns inget folkmord. Antal dödade är lägre än i andra jämförbara krig, och dessa 70 % är helt missledande, eftersom Hamas förstås har sållat där. Jag är inte förvånad över att du litar på Hamassiffror. Som dessutom har visat sig inte stämma. 

Nästan allt det här har bara med krig att göra, inget annat. Förutom uttalanden, men dessa två människor har ju sagt sånt i alla tider, inte bara nu. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-16 16:39:15 följande:

Israel anklagas för aktivering av "Hanibal protokolet" den 7 okt. Det här öppnar för många följdfrågor.

www.abc.net.au/news/2024-09-07/israel-hannibal-directive-kidnap-hamas-gaza-hostages-idf/104224430

""Hannibal at Erez, dispatch a Zik [attack drone]," came the command on October 7.

Those words, reported by Israeli newspaper Haaretz in July, confirm what many Israelis have feared since the Hamas attacks on October 7 in southern Israel.

Israeli forces have killed their own citizens.
    "

Det här är desinformation och fake-news. Finns ingen sanning i detta. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-16 17:44:20 följande:
    Nej, etnicitet är absolut inte samma sak sam ras. Det har aldrig varit. Det är paradoxalt att du falskt anklagar andra för rasism, när du själv har åsikter som räknas som rasistiska. Du vet att man kan stängas av på FL pga sådana. 
    Hela tråden är full av felaktiga anklagelser om rasism, så antigen bryr de sig inte, eller så vet de inte.  

Men jag kan medge att begreppet etnicitet är komplex. Det kan vara ett ord som tolkas lite olika. Jag har i alla fall numera hittat många olika tolkningar. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-16 17:51:32 följande:
    Jaså? Vad konstigt då att israeliska militärer erkänner att de skjutit sina egna, att order gavs att skjuta även sina egna om det behövs för att förhindra terroristerna att åka tillbaka till Gaza. Vad konstigt att själva israeler beskriver hur de blev beskjutna av israeliska helikoptrar och hur ett hus full av israeler brändes av isrselisk militär trots att de visste att huset var full av israeler. 

Som vanligt har du absolut inga argument. Läs artikeln jag länkade till eller välj att leva i din bubbla.
    Och hela det där ämnet med att skjuta sina egna är ju fullständigt ointeressant. Märker du inte att ingen här är intresserad av det. Det kan finnas situationer i ett krig där man måste skjuta någon för att de ändå kommer att dö och bara plågas. Det finns ingen poäng med den här diskussionen. 

Det där med helikoptrarna var fake-news. Men uppenbarligen kan det finnas ett fall. Men då sköt man inte gisslan avsiktligt utan försökte ju döda terrorister (och visste nog inte om att gisslan fanns med). 

www.timesofisrael.com/efrat-katz-likely-killed-by-iaf-helicopter-fire-during-oct-7-abduction-attempt-probe/
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-17 14:54:09 följande:
    I ditt fall är de inte falska anklagelser. Det vet du. Du behöver bara kolla alla meddelanden från FL i din inbox. 

Vad bra att du äntlingen börjat läsa lite mer om saker som diskuterar.

Nej, betydelsen av ordet "etnicitet" är inte alls komplicerat, förutom när man ska missbruka och vilseleda. Du hävdade att " etnicitet" är samma som "ras" och anklagade falskt de som tycker att judar är en etnisk grupp för att vara rasister. Hoppas att du nu fattar att du har fel.
    Som sagt, det finns inget sånt i min inbox. 

Om vi säger så här, jag kan sträcka mig till att betydelsen av "etnicitet" är ganska vid, och att man kanske inte MÅSTE vara rasist om man använder det så.
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-16 17:51:32 följande:
    Jaså? Vad konstigt då att israeliska militärer erkänner att de skjutit sina egna, att order gavs att skjuta även sina egna om det behövs för att förhindra terroristerna att åka tillbaka till Gaza. Vad konstigt att själva israeler beskriver hur de blev beskjutna av israeliska helikoptrar och hur ett hus full av israeler brändes av isrselisk militär trots att de visste att huset var full av israeler. 

Som vanligt har du absolut inga argument. Läs artikeln jag länkade till eller välj att leva i din bubbla.

Vad har andra länder med detta att göra? Det är väl bara israeler som detta angår? Och därför skriver man om det också i Israel. Vad har det med ämnet att göra? 

Israel har varit mycket mer "medgörlig" än andra länder. Kanske var det ett misstag? De har bytt 1000 palestinska terrorister för att få tillbaka en kidnappad soldat. Humant, men inte bra i längden. 

Du vet att Tyskland har vägrat låta sig utpressas, på 1970-talet? Eller snarare, de har också gjort  EN gång. Och märkt att det bara har uppmuntrat terroristerna att göra om detta. Efter det vägrade man förhandla om kidnappade personer. Den 1977 kidnappade Hans-Martin Schleyer dödades av RAF, efter att regeringen vägrade släppa fler fångar. 

Som sagt, artikeln som du länkade var inget som har med ämnet att göra. Och ingen hemsk skandal heller, utan bara en etisk diskussion i en situation som de inte själva har skapat, utan som skrupellösa terrorister har försatt dem i . 

• AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-16 17:56:16 följande:
    Flera människorättsorganisationer, som Amnesty International, FN, Human Rights Watch och Btselem har bedömt att Israels handlingar i Gaza uppfyller kriterierna för folkmord enligt internationell rätt.

Internationella brottmålsdomstolen (ICC) har utfärdat arresteringsorder för Israels premiärminister och förre försvarsminister för krigsförbrytelser och brott mot mänskligheten. Vad du tycker är inte viktigt eftersom du har aldrig några argument. 
    Av tusentals hjälporganisationer tar du upp just dessa tre - för att de är Israel-fientliga. Självklart. Och domstolen har vi pratat mycket om. Finns inget nytt att säga.
  • AndreaBD
    Rataxes skrev 2025-01-18 14:07:56 följande:
    www.aliceteodorescu.se/p/ett-avtal-slutet-med-djavulen

Alice Teodorescu Måwe är den bäste EU parlamentariker
    Sverige haft. 

Gör Israel rätt som går med på ett avtal med sådana kostnader och risker? Det beror helt på hur man definierar ?rätt?. Det är rätt utifrån perspektivet att det är en moralisk skyldighet att göra vad man kan för att få hem oskyldiga människor - bebisar! - som befunnit sig i djävulens våld i 15 månader.
    Så mycket som jag önskar att det skulle gå att få ett stopp på kriget och att alla gisslan släpps, men det finns risk att det blir värre i längden om man släpper detta nu. 

Framför alllt får man inte lämna Hamas kvar vid makten. Helst skulle jag se att en internationell styrka - FN t.ex. går in i Gaza och tar över, sköter det som Hamas tidigare har gjort, under en viss tid, tills man kan skapa ett nytt styre där. Är det bara det att FN inte har lust att göra det, anser att det är Israels problem? Även Netanyahu skulle säkert gå med på det. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-18 17:23:37 följande:
    Det har allt att göra med hela världen eftersom Israel, tillsammans med Hamas, har dödat civila israeler men använt dödandet av oskyldiga israeler som ursäkt för att slakta palestinier och förstöra Gaza. Men du tycker inte att det är en skandal att oskyldiga israeler dödades medvetet av deras egna arme? 

Nej, det är just en intern diskussion i Israel i så fall. Det angår inte omvärlden ett dugg. Eftersom det du skriver nu är ju ett fullständigt påhitt. På vilket sätt skulle det vara en "ursäkt" att döda palestinier??? Det är ju så ologiskt, det kan du inte sälja in hos någon - om folk kan tänka bara lite grann.

Är det en skandal om man i en extrem situation där man kan utgå ifrån att personen ändå kommer att dö och kommer att plågas mycket illa, dödar personen? Det är ett typiskt moralisk dilemma. Skandal? Inte mer skandal än triage i svenska sjukhus eller många fall av gamla människor som inte behandlades (så att de överlever, utan bara fick palliativ vård) under Covid-epidemin.  Har du glömt detta? Precis samma sak!  Eller när man måste avgöra vem som ska få donatororgan, när flera behöver det.

Såna beslut måste sjukvården ofta ta. 

• AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-18 17:27:19 följande:
    Jodå, senast för några dagar sedan fick du ett sådant meddelande. Det är bara ett av många.

Bra att du har läst på och att du nu förstått att det var fel av dig att kalla mig för rasist bara för att jag skrev att judar är etnisk grupp. Äntlingen har du börjat förstå.
    Definitivt inte. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-18 17:23:37 följande:
    Resten av din kommentar är irrelevant svammel.
    Är det irrelevant svammel att Hamas terrordåd TVINGAR Israel till åtgärder mot terrorism som de annars aldrig hade tagit? För att det är ett demokratiskt land som egentligen inte tycker om att införa hårda kontroller elller ännu värre att offra några människor för att rädda fler. Det är just den viktigaste punkten. Och det är något som du inte vill höra. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-18 18:00:31 följande:
    Alla viktiga och oberoende humanitära organisationer är överens om att Israel har begått grova krigsbrott.
    Inte alls. Oberoende??? 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-18 17:30:54 följande:
    En domstol är inte fientligt mot Israel om de vill utreda israels krigsbrott. Det är ett komiskt påstående som används av israelvänner. Det är som att påstå att domstolarna är fientliga mot kriminella eftersom man utreder kriminellas brott.
    Så enligt dig så är det helt omöjligt att en domstol kan vara partisk? Du skulle ha sett Östtysklands rättegånger! Hade det varit bara demokratier/rättsstater som ingår - visst. Men det är huvudsakligen auktoritära regimer. 
  • AndreaBD

Det där med avtalet oroar mig. Man tänker släppa 1000 palestinska fångar, bland dem massmördare, män som har planerat och genomfört terrordåd som flera människor dog i. 

Två uppenbara problem:
    1. Det uppmuntrar till fler kidnappningar. Man vet ju att det är så. Det finns exempel.
    2. Man släpper några av de mest farliga terroristerna, vilket kommer att leda till fler terrordåd. 

Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism