Inlägg från: Anonym (Antiextremist) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Mentat skrev 2025-01-07 18:24:03 följande:
    Nej, det gjorde hon inte. Hon skrev att ungefär lika många judar fördrevs, även från Västbanken. Det är inte samma sak som att lika många fördrevs från Västbanken. Problem med svenska språket igen?
    🤣🤣🤣🤣

Så den otroligt stora skillnaden ligger i att hon skrev "ungefär" lika många? Tragikomiskt 🤣
  • Anonym (Antiextremist)

Fruktansvärda krigsbrott. Det är folkmord. 

• Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-07 19:28:48 följande:
    Nej, jag skrev INTE så. Häng dig inte upp nu på något som du inte lyckas återge korrekt. 

• Anonym (Antiextremist)
    Mentat skrev 2025-01-07 19:15:36 följande:
    Nej, det var inte det som var skillnaden. Intrycket att svenska inte är ditt modersmål förstärks.
    🤣🤣🤣 Det är löjligt att ni inte ens inser hur komiskt det är. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-07 19:28:48 följande:
    Nej, jag skrev INTE så. Häng dig inte upp nu på något som du inte lyckas återge korrekt. 
    DJå då, du skrev:

Så, kan du förklara hur du tänker? Hur många judar fördrevs från tex Västbanken och Gaza? Ange källa tack.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-07 19:37:47 följande:
    Bestrider du att:

- alla medborgare i Israel har samma rättigheter
    - olika rättigheter angående giftemål bara gäller om en av paret inte är medborgare
    - även andra länder avgör själva om de tar inte flyktingar och vilka (titta på Ungern, t.o.m. EU-stater!)
    -  Även andra länder har begränsningar när det gäller landköp (om man t.ex. inte är medborgare). T.ex. Thailand, och många andra. 
    - Att man kan förlora uppehållsrätt, om man inte är medborgare och inte bor kvar i många andra länder. T.ex. Tyskland
    - Militärdomstol finns bara i område C på västbanken.  
    Ja, du svamlar. Precis som jag skrev tidigare:

Israel har antagit ett flertal lagar som diskriminerar palestinska medborgare i Israel och palestinier som bor i de ockuperade palestinska områdena.

Att Israel gör sig skyldigt till apartheid har bland annat konstaterats av Amnesty International, B?Tselem, Yesh Din, Human Rights Watch, flera av FN-s särskilda rapportörer och folkrättsexperter. 

Här är några av de mest diskriminerande lagarna:

Mark och bostadsrätt
    Grundlagen: Israels land (1960) föreskriver att äganderätten till "Israels land" endast kan överföras mellan staten, Jewish National Fund (JNF) och utvecklingsmyndigheten. Men, JNF arrenderar endast mark som den äger till judar, vilket effektivt hindrar palestinska medborgare från att komma åt omkring 80 % av marken. Palestinier kan varken äga eller hyra 80% av marken Israel.

Lagen för antagningskommittén tillåter små städer att avslå ansökningar från palestinier och andra grupper som anses "olämpliga" för samhällets sociala struktur. I verkligheten är det nästan alla palestinier.

Medborgarskap och uppehållsrätt
    Återvändandelagen (1950) ger judar från var som helst i  världen rätt att immigrera till Israel och automatiskt få medborgarskap, samtidigt som den förnekar denna rätt till palestinska flyktingar som utvisades eller fördrevs 1948 men som i generationer innan levt i området.

Lagen om medborgarskap och inträde i Israel hindrar palestinier från ockuperade områden som är gifta med palestinska medborgare i Israel från att få uppehållstillstånd eller medborgarskapsstatus, vilket tvingar familjer att splittras.

Palestinier i östra Jerusalem kan få sitt uppehållstillstånd återkallat för att de inte har bevisat att Jerusalem är deras "livscentrum", vilket motsvarar tvångsöverföring, ett brott mot internationell rätt.

Judisk nationalstatslag
    Denna lag från 2018 befäster judisk överhöghet genom att slå fast att rätten till självbestämmande i Israel är "unik för det judiska folket" men inte för icke judar, trots att över 20% av befolkningen är icke judar. Dessutom främjar samma lag byggandet av OLAGLIGA bosättningar.

Lag om tvångsinlösen av mark: Underlättar konfiskering av palestinsk mark för israeliska bosättningar, vilket starkt begränsar palestiniers rätt att överhuvudtaget överklaga i domstol.

Militärdomstolar: Palestinier prövas inför militärdomstolar utan samma rättigheter som israeler. Israeler döms efter civila lagar.

Administrativ häktning: Tillåter fängsling utan rättegång, vilket drabbar nästan bara palestinier. Tusentals palestinska barn fängslas varje år.

Dessa diskriminerande lagar begränsar palestiniernas rättigheter på alla områden i livet, från medborgarskap till politiskt deltagande, mark och bostäder, utbildning, kultur och rättsprocess, och förankrar ett system av dominans och förtryck över det palestinska folket.

Lagar i Västbanken: Område A (18% av Västbanken) administreras civilt och militärt av den nybildade PA, men saknar reellt självbestämmande eftersom lagarna förutsätter Israels godkännande. Område B (22%) administreras civilt av PA men styrs av israeliska militärlagar. Område C (60%) är det enda sammanhängande landområdet och styrs fullt ut av Israel, civilt och militärt.
  • Anonym (Antiextremist)
    Mentat skrev 2025-01-07 20:05:39 följande:
    Vi som kan svenska språket ser vem som offentligt skapar tragikomik. Jag släpper det, jag ville mest illustrera att du inte begrep den skillnad de med svenska som modersmål rimligen ser genast
    Det är tragikomiskt att du menar att jag inte alls förstår vad hon skriver 🤣🤣 Så hon menade inte alls att det var "lika många judar" som palestinier som fördrevs utan hon menade "ungefär lika många". Kan du förklara närmare den stora missen jag gjorde? Vad är det jag inte förstod?
  • Anonym (Antiextremist)
    nihka skrev 2025-01-07 22:19:19 följande:
    Tre personer i tråden håller inte med dig utan anser att antisemitism och hat inte borde anmälas. Att det inte är fruktansvärt och att själva videon inte borde räcka som bevis och att det inte är hemskt om man hetsar till utplåning av judar.

Jag är inte en av dem. 
    Det är "israelvänner" och deras ad hominem när deras oförmöga att argumentera sakligt förvandlas till personligt hat 🤣
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-08 16:26:04 följande:
    Jag VET att fler judar än araber fördrevs. De flesta från arabiska länder. Från västbanken och Gaza fördrevs också en del, men jag har inte exakt koll på hur många. Men jag har ju inte heller påstått att de flesta skulle ha fördrivits inom Israel. Men det förekom. 

Här det som gäller de arabiska länderna. 820.000 fördrevs, vilket redan är mer än palestinierna. Lägg till 250.000 från Europa.

www.jewishvirtuallibrary.org/jewish-refugees-from-arab-countries

Det verkar inte ha varit så många inom Israel, läste nu en siffra av 10.000.

embassies.gov.il/MFA/ABOUTISRAEL/MAPS/Pages/Jewish%20Communities%20Lost%20in%20the%20War%20of%20Independence.aspx

Men då låter det ju inte riktigt troligt att så många fler palestinier skulle ha fördrivits (700.000). eftersom man ju har delat upp landet så att det ungefär motsvarar judiska områden och arabiska områden. 
    Du svamlar igen. Du påstod att ungefär lika många judar som palestinier fördrevs från Västbanken och Gaza. Det är såklart löjligt lögn och propaganda och du kunde inte bevisa ditt påstående eftersom det var inte sant. Men, vad bra att du äntligen erkänner att palestinier fördrevs. 

Sedan anger du återigen den välkända sionistiska källan som sprider lögner, propaganda och historieförvanskningar.

Ja, en del av judar lämnade självmant och en del fördrevs från arabiska länder ( och du tycker väl inte att det var rätt mot judar) men på vilket sätt menar du nu att det är rätt av Israel att fördriva palestinier? Om ett folk utsätts för tex folkmord, ger det samma folk rätten att utföra ett folkmord över ett annat folk? 

• Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-08 17:39:51 följande:
    🤣 Va? Jag tror inte ens att du själv vet vad du ville säga.

Det var någon som inte trodde att judiska ungdomar kastar stenar. Jag svarade och bevisade att de gör visst det.  Men vad ville du säga? 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-08 17:44:25 följande:
    Om någon inte kan formulera ett eget svar på frågor, utan bara kopiera texter, då utgår jag förstås ifrån att du inte förstår vad som står i texten. Annars skulle du ju kunna formulera dig själv.

Du kan alltså inte ge något eget svar. Du kan inte ta ställning till om samma lag gäller för alla medborgare i Israel? 
    Fröken, lagarna ska inte formuleras, de är redan formulerade och det jag skrebmv är min tolkning av dr lagarna som stämmer överens med tolkningen av många experter och tex FN, Amnesty, Human Rights Watch, Btselem och många andra. Du fortsätter svamla eftersom du inte har något att komma med annars hade du sakligt argumenterat för vad du anser är fel i min komentar. Löjligt och ganska underhållande.

www.amnesty.se/aktuellt/israel-palestina-ockupation-gaza-icj/

• Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-08 16:29:41 följande:
    Så erkännanden av förrövarna är inga tydliga bevis??? Kanske i din värld. I resten av världen brukar just erkännanden vara de mest säkra bevisen.

Det finns fler, t.ex. chefen av sjukhuset som Israel senast kollade, var ju Hamas-ledare. Han erkände också. Det var det som Mosab Hassan Yousef kommenterade. 
    Du svamlar mycket men inga pålitliga källor eller bevis.  Israel torterar inte bara vuxna utan även barn för att erkönna brott som de inte begått.

"

Israelisk fånglagstiftning

Sedan 1967 har Israel två separata rättssystem på ockuperade Västbanken: ett civilt och straffrättsligt system för israeliska bosättare och militär lag för palestinier.

Israel är det enda land i världen som systematiskt åtalar barn i militärdomstolar, något som bryter mot barnkonventionen. Enligt Israels militärlagstiftning kan barn från tolv år fängslas.

De gripna barnen erkänner ofta brott efter verbala övergrepp, hot och fysiskt och psykiskt våld som i vissa fall kan liknas vid tortyr.

Israelisk militärlag ger ingen rätt till juridisk rådgivning under förhör och militärdomstolarna utesluter sällan erkännanden som gjorts under tvång eller tortyr.

Många rättegångar hålls på hebreiska och barn kan tvingas skriva på hebreiska dokument de inte förstår.

Administrativ internering används mot barn såväl som vuxna palestinier och är en form av fängelse utan åtal eller rättegång. Man saknar därför lagliga möjligheter att ifrågasätta frihetsberövandet. Det beslutas upp till sex månader i taget och kan förnyas hur många gånger som helst.

I april hölls ungefär en av tre palestinska barnfångar under administrativ internering, enligt fängelsemyndigheten Shabas (IPS).

Den 19 juli förklarade Internationella domstolen i Haag (ICJ) Israels ockupation av de palestinska områdena som olaglig, något som enligt Rädda Barnen utmanar den rättsliga statusen för Israels politik och militärinternering.

Källa: Rädda Barnen, Defense for Children International Palestine"

• Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-08 18:52:44 följande:
    jag läser inte ens sånt som börjar med fröken. 
    🤣 Det är mycket du välljer att inte läsa. Bars sionistisk propaganda duger. Det är synd eftersom då väljer du bort sanningen och fakta om Israel. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-08 18:55:10 följande:
    Det har jag inte heller tvivlat på. Båda sidor kastar säkert sten. Men det var en ovanligt oseriöst källa - man påstår en massa i text som man inte kan visa i film. Jag skulle inte visa sånt. För oseriöst. 
    Oseriös källa?! 🤣🤣🤣🤣👍 B'tselem är största israeliska orgsnisation för mändkliga rättigheter. Du svamlar igen.
  • Anonym (Antiextremist)
    Mentat skrev 2025-01-08 19:03:35 följande:
    Vi har redan konstaterat att du inte begriper nyanserna i svenska språket. Det påstod hon inte, så det finns ingen som helst anledning för dig att dra det ett varv till.

Vem som svamlar här ser de som har svenska som modersmål.
    🤣
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-08 18:55:10 följande:
    Det har jag inte heller tvivlat på. Båda sidor kastar säkert sten. Men det var en ovanligt oseriöst källa - man påstår en massa i text som man inte kan visa i film. Jag skulle inte visa sånt. För oseriöst. 
    Vad är seriös källa för dig om inte B'tselem? Björn Söder, taxichauför i Israel, Bibeln eller helt enkelt "jag har hört"? 🤣
  • Anonym (Antiextremist)

Snacka om att dölja krigsbrott. Dold identitet för krigsförbrytare så att de inte kan ställas inför rätta.

www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt

"
    Israels militär har beslutat att identiteten på alla soldater som deltar i strider ska döljas, sedan det gjorts försök att ställa israeliska soldater som reser utomlands inför rätta för krigsbrott, rapporterar Times of Israel.

Militärens nya regler för medier innebär att varje intervju med en officer som har längre tjänstegrad än brigadgeneral kommer att ske anonymt, likt hur det redan nu fungerar för piloter och personer ur specialstyrkorna.

Alla soldater kommer att omfattas av reglerna.

Personerna får inte heller kunna kopplas till en särskild stridshändelse.

Mediers bildmaterial kommer att behöva godkännas av militärens censur- och informationssäkerhetsavdelning."

Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism