Inlägg från: Anonym (Antiextremist) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

AndreaBD skrev 2025-01-08 17:44:25 följande:
    Om någon inte kan formulera ett eget svar på frågor, utan bara kopiera texter, då utgår jag förstås ifrån att du inte förstår vad som står i texten. Annars skulle du ju kunna formulera dig själv.

Du kan alltså inte ge något eget svar. Du kan inte ta ställning till om samma lag gäller för alla medborgare i Israel? 
    Fröken, lagarna ska inte formuleras, de är redan formulerade och det jag skrebmv är min tolkning av dr lagarna som stämmer överens med tolkningen av många experter och tex FN, Amnesty, Human Rights Watch, Btselem och många andra. Du fortsätter svamla eftersom du inte har något att komma med annars hade du sakligt argumenterat för vad du anser är fel i min komentar. Löjligt och ganska underhållande.

www.amnesty.se/aktuellt/israel-palestina-ockupation-gaza-icj/

• Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-08 16:29:41 följande:
    Så erkännanden av förrövarna är inga tydliga bevis??? Kanske i din värld. I resten av världen brukar just erkännanden vara de mest säkra bevisen.

Det finns fler, t.ex. chefen av sjukhuset som Israel senast kollade, var ju Hamas-ledare. Han erkände också. Det var det som Mosab Hassan Yousef kommenterade. 
    Du svamlar mycket men inga pålitliga källor eller bevis.  Israel torterar inte bara vuxna utan även barn för att erkönna brott som de inte begått.

"

Israelisk fånglagstiftning

Sedan 1967 har Israel två separata rättssystem på ockuperade Västbanken: ett civilt och straffrättsligt system för israeliska bosättare och militär lag för palestinier.

Israel är det enda land i världen som systematiskt åtalar barn i militärdomstolar, något som bryter mot barnkonventionen. Enligt Israels militärlagstiftning kan barn från tolv år fängslas.

De gripna barnen erkänner ofta brott efter verbala övergrepp, hot och fysiskt och psykiskt våld som i vissa fall kan liknas vid tortyr.

Israelisk militärlag ger ingen rätt till juridisk rådgivning under förhör och militärdomstolarna utesluter sällan erkännanden som gjorts under tvång eller tortyr.

Många rättegångar hålls på hebreiska och barn kan tvingas skriva på hebreiska dokument de inte förstår.

Administrativ internering används mot barn såväl som vuxna palestinier och är en form av fängelse utan åtal eller rättegång. Man saknar därför lagliga möjligheter att ifrågasätta frihetsberövandet. Det beslutas upp till sex månader i taget och kan förnyas hur många gånger som helst.

I april hölls ungefär en av tre palestinska barnfångar under administrativ internering, enligt fängelsemyndigheten Shabas (IPS).

Den 19 juli förklarade Internationella domstolen i Haag (ICJ) Israels ockupation av de palestinska områdena som olaglig, något som enligt Rädda Barnen utmanar den rättsliga statusen för Israels politik och militärinternering.

Källa: Rädda Barnen, Defense for Children International Palestine"

• Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-08 18:52:44 följande:
    jag läser inte ens sånt som börjar med fröken. 
    🤣 Det är mycket du välljer att inte läsa. Bars sionistisk propaganda duger. Det är synd eftersom då väljer du bort sanningen och fakta om Israel. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-08 18:55:10 följande:
    Det har jag inte heller tvivlat på. Båda sidor kastar säkert sten. Men det var en ovanligt oseriöst källa - man påstår en massa i text som man inte kan visa i film. Jag skulle inte visa sånt. För oseriöst. 
    Oseriös källa?! 🤣🤣🤣🤣👍 B'tselem är största israeliska orgsnisation för mändkliga rättigheter. Du svamlar igen.
  • Anonym (Antiextremist)
    Mentat skrev 2025-01-08 19:03:35 följande:
    Vi har redan konstaterat att du inte begriper nyanserna i svenska språket. Det påstod hon inte, så det finns ingen som helst anledning för dig att dra det ett varv till.

Vem som svamlar här ser de som har svenska som modersmål.
    🤣
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-08 18:55:10 följande:
    Det har jag inte heller tvivlat på. Båda sidor kastar säkert sten. Men det var en ovanligt oseriöst källa - man påstår en massa i text som man inte kan visa i film. Jag skulle inte visa sånt. För oseriöst. 
    Vad är seriös källa för dig om inte B'tselem? Björn Söder, taxichauför i Israel, Bibeln eller helt enkelt "jag har hört"? 🤣
  • Anonym (Antiextremist)

Snacka om att dölja krigsbrott. Dold identitet för krigsförbrytare så att de inte kan ställas inför rätta.

www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt

"
    Israels militär har beslutat att identiteten på alla soldater som deltar i strider ska döljas, sedan det gjorts försök att ställa israeliska soldater som reser utomlands inför rätta för krigsbrott, rapporterar Times of Israel.

Militärens nya regler för medier innebär att varje intervju med en officer som har längre tjänstegrad än brigadgeneral kommer att ske anonymt, likt hur det redan nu fungerar för piloter och personer ur specialstyrkorna.

Alla soldater kommer att omfattas av reglerna.

Personerna får inte heller kunna kopplas till en särskild stridshändelse.

Mediers bildmaterial kommer att behöva godkännas av militärens censur- och informationssäkerhetsavdelning."

• Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-09 18:39:21 följande:
    De brukar också kallas för en organisation av "self-hating jews". De har mer och mer anammat det palestinska narrativet, även där det helt klart inte stämmer ihop med fakta. 
    De kallas så av vem?

Det är självklart ett grovt lögn. Jag är inte alls förvånad över att just du använder det uttrycket och är ganska säker att du inte ens fattar hur dumt det uttrycket är. Uttrycket "självhatande jude" används ofta som en pejorativ term för att beskriva judar som kritiserar israelisk politik eller sionism, av högerextrema sionister. Det används för att ifrågasätta lojaliteten hos normaltänkande, ej hjärntvättade judar som inte stöder Israels högerextrema politik ovillkorligt, särskilt i frågor som rör etnisk rensning, apartheid och folkmord av palestinier.

Du anklagar med andra ord judar för antisemitism när de varken är antisemiter och när det inte ens handlar om antisemitism. Du får gärna förklara varför du tycker att Btselem är "självhatande judar"?

B'Tselem, är en israelisk, oberonde organisation för mänskliga rättigheter som har mottagit flera internationella utmärkelser för sitt arbete med att dokumentera och rapportera om mänskliga rättigheter i de ockuperade områdena. Bland deras priser finns:
    Carter-Menil Human Rights Award.
    Danish PL Foundation Human Rights Award.
    Stockholm Human Rights Award.
    Human Rights Award of the French Republic.
    British One World Media Award.
    Israeli Documentary Filmmakers Forum Award.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-09 20:10:14 följande:
    Så många slagord - så lite innehåll. Har jag sagt att de skulle vara antisemiter? Nej, det har jag inte. Och inte heller menat det. Det är DU som påstår allt möjligt som folk inte har sagt. Och uttrycket behöver inte förklaras nämare, den är självförklarande. I motsats till dina slagord där hälften är överdrivna och resten är fullständigt påhittade. 
    Du svamlar igen utan att egentligen säga något. Slagord? 🤣 Vet du ens vad det betyder? 

Precis som jag trodde, du använder ett i grunden antisemitiskt ord "självhatande judar" utan ens att försöka reflektera över betydelsen eller kunna förklara innebörden. 
  • Anonym (Antiextremist)
    "Antalet döda i Gazakriget är sannolikt 40 procent högre än vad palestinska, Hamastrogna hälsomyndigheter har registrerat, enligt en studie publicerad i den brittiska medicinska tidskriften The Lancet."

"Studien i The Lancet kommer fram till att det sannolikt rör sig om betydligt fler dödsoffer. Forskarna anger ett spann mellan 55 300 och 78 500 personer som under perioden kan ha dött av skador orsakade av kriget, traumaskador."

Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism