Inlägg från: Anonym (fi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fi)

Antisionism är inte antisemitism

Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-29 12:17:30 följande:
    Var någonstans och inom vilka gränser anser du att palestiniska staten ska finnas? 
    Gaza är givet. Det har de kunnat bygga upp sedan 2005 när Israel lämnade, om de velat.

Västbanken, där finns det flera gånger om förhandlingar där man i princip varit överens om gränserna sedan har någon på arabsidan som inte vill acceptera Israels existens saboterat avtalet.

Ett geografiskt sammanhängande område på Västbanken där du inte har judiska eller arabiska enklaver som kräver säkerhetskorridorer och sådant som klipper av områden. Allt som förenklar gränsdragningen är bra.

Sedan är jag för en tunnel mellan Gaza och det arabiska Västbanken där de kan färdas emellan sitt land som då delas av Israel.

Nåt sånt.

Men det förutsätter att araberna accepterar Israels existens och förlusten i kriget 1948 och att man har ett styre som vill leva i fred med judarna.
  • Anonym (fi)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-29 14:28:40 följande:
    Gaza är ockuperad och nu även helt förstörd.

Västbanken är också ockuperad, 
    Ja, nu ja. Men det är ju en följd av Hamas massmord på judar den 7 oktober 2023

Delvis, men där har man flera gånger om förhandlat fram en geografisk lösning som "parterna" sedan inte har mäktat med att följa upp. Avtal kring Västbanken kommer att innebära att bosättare, precis som på Gaza, kommer att tvingas bort.

Nu har jag gett mitt ungefärliga förslag

Så, vilket är DITT förslag till gränser för den judiska staten Israel?
  • Anonym (fi)
    Mentat skrev 2025-01-30 06:37:28 följande:
    Efter att ha tjatat i otaliga inlägg om hur annektering är förbjudet enligt internationell lag etc, etc, yada, yada, visar det sig alltså att annekteringar är helt OK så länge inte Israel är inblandat. Då glömde jag ändå att ta med exemplet med Jordaniens annektering av Västbanken och jag noterar att Indiens anfallskrig och annektering av Hyderabad förbigicks med tystnad.

Exakt vem som blev avslöjad kan man uppenbarligen ha delade meningar om!
    Och Egyptens/United Arab Republics av Gaza
  • Anonym (fi)
    AndreaBD skrev 2025-01-29 22:21:32 följande:
    Det är väl två helt olika saker! Självklart kan man också erövra land och så småningom annektera det om man försvarar sig. 

Eller menar du för att ICJ dömde så? De tyckte väl att man inte bör göra det, ÄVEN om det är ett försvarskrig? Israel har ju aldrig börjat ett krig, och det borde ju ICJ också vara medveten om. Annars är de ännu sämre än vad jag trodde.  
    Det enkla faktumet är att ICJ bortser från att regelverket är skrivet för att omintetgöra fördelarna med ett angreppskrig.

ICJ till och med resonerar som så att inget land oavsett situation får utöva våld mot ett annat land så när Israel blir angripet av Syrien, Jordanien och Egypten så får inte Israel skjuta tillbaka.

ICJ skriver om "prohibition of the use of force" - helt utan att särskilja på anfall och försvar. 

ICJ skrvier vidare att de anser att ur detta förbud mot "use of force" följer principen om "non-acquisition of territory by force".

De försöker göra en koppling mellan "force" mot en annan nation och "förbud att ta över mark" från den nation man använder "force" emot. Helt utan att ta hänsyn till att regelverket avser angreppskrig och inte försvarskrig.

Relevant stycke ur ICJs Advisory Opinion - alltså inte någon "dom"

• Anonym (fi)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-30 00:49:04 följande:
    Jag har nog aldrig i mitt liv träffat en person som har mer extrema åsikter än du. Det är sektliknande åsikter.
    Just det där med sekt är något som i alla fall jag tycker finns att mycket av i den så kallade "Palestinarörelsen"

Alla de där som går runt på våra gator och gapar om att utrota israel "From the river to the sea" och allt det där.

Sektkänslan är stark där och att möta dem i sociala medier är fascinerande med deras enögdhet och icke-kompromissvilja.
  • Anonym (fi)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-29 15:22:15 följande:
    Mitt förslag är Israel inom de gränserna som man kommer överens med palestinier. .
    Men vilka är dina egna tankar om Israels geografiska gränser?

Inte något icke-svar om "vad de kommer överens om" utan din egen tanke om var Israel ska få finnas.

Är det 1948 års gränser du tänker på? Eller 1967 års? Eller är det något annat?

Alla annat i tråden har du copy-pasteat 100 gånger så det är inte särskilt intressant att diskutera vidare men du har aldrig skrivit någonting om hur du tycker att ett judiskt Israel ska se ut.

Det skulle kunna bli ett intressant utbyte av tankar av det så ge oss ett förslag.
  • Anonym (fi)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-30 10:27:18 följande:
    Du fick mitt svar flera gånger. Att du inte accepterar det är ditt problem.
    Du har inte svarat på min fråga

Jag frågar inom vilka geografiska gränser DU tycker att Israel ska få finnas och du ger ett icke-svar om att "det de kommer överens om".

Gäller det "Palestina" också?

"Palestina" får vara det som judarna accepterar att araberna kan få?
  • Anonym (fi)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-30 10:22:51 följande:
    Israelvänner har utvecklat sektliknande åsikter 
    Precis det där är en grundbult i sekten kring "Palestina".

Tanken på något slags "Israelvänner" som om det skulle vara någonting organiserat och enhetligt. Och ondskefullt.

"israelvänner" - nästgårds till "sionister" och "judelobby" kan man tänka

.
    Brukar du själv gå i dessa demonstrationståg och skandera om "Free free Palestine"?

För det är skillnaden mellan mig dig. För dig är det personligt att skandera om "sionister" och "folkmord".

Jag kan ge mitt stöd till vad det nu är som jag anser ska stöttas i det tysta. Jag har inget behov av att synas och höras.
  • Anonym (fi)
    AndreaBD skrev 2025-01-30 10:49:09 följande:
    Du projicerar, jag har ganska genomsnittliga åsikter - för det här samhället. 

Och det finns inte en chans att det skulle vara så många barn dödade. Dock ser  Hamas till att fler barn blir dödade. De delar ju ut godis så att de har barn runt sig. Har aldrig hört något så fegt, men det berättade ju en arabisk IDF-soldat.
    För de araber som går på våra gator och torg och skanderar om att utplåna Israel är det förstås ganska extrema åsikter att inte vara emot Israel.

Du får se kommentarerna du får från det perspektivet
  • Anonym (fi)
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-01-30 10:40:17 följande:

Intressant om vad palestinska skolbarn lär sig.

In conclusion, PA textbooks reject the existence of the State of Israel, and the very presence of its seven million Jewish citizens in the country, whose history and holy places there are denied. The PA books never advocate a peaceful solution. Instead, they call for a violent struggle for the liberation of all of Palestine, which is not limited to the 1967 lines and in which terror plays a central role. PA education allows no room for a ?two-state solution.?
    https://m.jpost.com/jerusalem-report/article-711948

Och då är alltså det "de goda 'palestinierna' "
  • Anonym (fi)
    AndreaBD skrev 2025-01-30 10:57:46 följande:
    Japp - hela Gaza är som ett sektsamhälle. Flera som har vuxit upp där har vittnat om det. Det är förstås de som har tagit sig ur.  

En av de värsta sakerna som jag sett var mamman som sa att det var "den vackraste orsaken till att skaffa barn"  - att de kan få dö som martyrer. Det var i en av  "israeli tourguide" Orens senaste videon, ett klipp från palestinsk TV. 

Och eftersom UNWRA-skolorna indoktrinerar barnen - där pratar vi verkligen om att skolböcker i ALLA ämnen handlar om jihad, om att döda judar, om att bli martyr - så har ju Israel nu helt förbjudit UNWRA i Israel.
    Och DÄRFÖR behöver Israel få avsluta jobbet.

Total seger. Därefter år av av-nazifiering.

Sedan kan man börja bygga ett nytt samhälle där det inte allt går ut på att döda så många judar som möjligt.

Det behövs en klar segrare annars bara fortsätter det.
  • Anonym (fi)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-30 11:03:02 följande:
    [xxxx]
    Det vore, på riktigt kul att få höra vilka gränser du anser att Israel ska få ha.

Jag menar det.

Geografi och historia är intressant och samtalet har nu fastnat i en massa upprepningar.

Så ge oss något nytt att samtala om
  • Anonym (fi)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-30 11:09:37 följande:
    Judarna och palestinier måste komma överens om gränserna. Ingen ska bestämma över någon annan.
    Det är ingen som bestämmer något över någon här.

Se det som en kul lek. Ett sätt att visa varandra var vi ungefär står i frågan.

Jag tycker att "Palestina" ska vara Gaza plus ett sammanhängande område på Västbanken. Jag anser att bosättare på Västbanken måste flytta.

Det säger någonting om mig.

Du då?

Om jag vänder på frågan: vilka geografiska gränser anser du att "Palestina" ska ha?

Ska Gaza vara "Palestina"?

Ska Jerusalem ingå i "Palestina"
  • Anonym (fi)
    AndreaBD skrev 2025-01-30 11:19:10 följande:
    Ja... jag kan tänka mig där att de antigen själva är osäkra,. 
    De är inte osäkra. De är väl medvetna om allt kring detta.

Du tror för gott om folk.
  • Anonym (fi)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-30 11:48:02 följande:
    Det är ingen lek.

Israel ska dra sig tillbaka.
    Klart det är en lek att sitta här och dra streck på papper. Det är inte på allvar men kan ¨kanske visa var vi står i frågan

Till var ska Israel dra sig tillbaka tycker du?
  • Anonym (fi)
    AndreaBD skrev 2025-01-30 11:38:24 följande:
    Ja, precis. Och jag tycker det är farligt att de släpper ut de värsta terroristerna nu, för att få tillbaka alla gisslan. Man förstår så klart att de vill ha dem tillbaka (och att de hade trott att de kunde hitta dem och befria dem). Men de släpper ut många av de farligaste terroristerna nu. 
    Nåja de är vare sig mer eller mindre farliga än de terrorister som är kvar i Gaza.

Det stötande är att de slipper undan straff för sina brott och at de dessutom hyllas som hjältar av såväl araber som palestinarörelsen här i väst.

När Nooshi gläds åt att våldtäktsmän släpps ut ur fängelset. Den kognitiva dissonansen är inte att leka med.
  • Anonym (fi)
    AndreaBD skrev 2025-01-30 13:26:26 följande:
    Ja, det brukar jag göra. Men då är den andra varianten - att domstolar och domare är mer för syns skull och den som har makten bestämmer. 
    Tja de gör ju sig själva irrelevanta (för syns skull) genom att driva politik istället för juridik.

Det ju så det blir. FN. ICC. ICJ. Alla dessa NGOs som inte klarat av att vara sakliga och neutrala ...

Du har ju själv kommit fram till att du ska sluta stödja Oxfam.
  • Anonym (fi)

Nooshi gläds åt att "palestinska" fångar släpps ur fängelse i Israel
    .

Fångar i Israel
    .

• Anonym (fi)
    Anonym (fi) skrev 2025-01-30 13:36:10 följande:

Nooshi gläds åt att "palestinska" fångar släpps ur fängelse i Israel
    .

Anonym (fi) skrev 2025-01-30 13:36:10 följande:

Fångar i Israel

• Anonym (fi)
    Mentat skrev 2025-01-30 13:34:40 följande:
    Det är ändå ganska roande att se vilka krumbukter som utförs för att inte behöva medge öppet att man, fullt logiskt som anti-sionist, vill att Israel skall utplånas. 
    Ännu roligare att vår "antiextremist" själv är uttalad sionist som vill att judarna ska få ha en stat inom området för det gamla Israeliska kungadömet.

Fast vill sedan inte med ett ord vill antyda ens var en sådan stats gränser skulle vara.

Men det är där det stannar med "Palestinaaktivisterna". Självklart är de demokrater och självklart är de inte antisemiter men nu ska vi inte prata om Israel utan vi ska prata om "Palestina"

> Free free Palestine! From the River to the Sea!

> Jaha men var tar Israel vägen då? Vad händer med judarna?

> Krossa Sionismen! Free free Palestine!

Man är så uppslukad av SAKEN att man inte orkar/vill tänka tankarna hela vägen ut och istället så kan man svara nåt i stil med "de gränser som de kommer överens om" - förstås väl medveten om att dessa gränser i praktiken inte kan överenskommas utan måste tvingas fram men då skulle ju judarna få en egen stat i "palestiniernas land"

Vilket innebär att man inte har en idé om någon lösning annat än "From the River to the Sea".

Men man är absolut inte emot judar!

Jag har stött på sådana där aktivister både på nätet (som här) som IRL och  det är bara ... STOPP
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism