Inlägg från: Anonym (Antiextremist) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Anonym (fi) skrev 2025-01-16 01:25:26 följande:

-
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-13 16:41:29 följande:
    Enligt internationella lagar kan en ockupationsmakt inte hävda självförsvar. 

Lagar kan inte tillämpas retroaktivt.

Att det idag (som jag skrivit) argumenteras för ett ändrat synsätt där ett land som driver ett försvarskrig inte har rätt att ockupera mark från fienden har inget med den juridiska situationen på 60-talet att göra då dessa krig ägde rum.
    Vem pratar om retroaktivt? Din tolkning av lagen är såklart fel. Israel ockuperar fortfarande och anekterar bit för bit palestinska områden. Enligt internationella domstolen ICJ är både ockupation och anekteringar olagliga. Din tolkning är oviktig.
  • Anonym (Antiextremist)

"Internationella domstolen i Haag (ICJ) slår fast att Israels ockupation av palestinska territorier är olaglig, och att den måste upphöra så fort som möjligt.

De 15 domarna bakom yttrandet klandrar specifikt Israels bosättningar på Västbanken och i östra Jerusalem, dess annekteringar av palestinsk mark och dess diskriminerande behandling av palestinier.

Israel erövrade Västbanken, östra Jerusalem och Gazaremsan i sexdagarskriget 1967. Palestinska företrädare anser att alla tre områden tillhör Palestina.

Det internationella samfundet anser redan i stor utsträckning att de tre områdena är att betrakta som ockuperade av Israel. Men med fredagens yttrande tar ICJ för första gången ställning för att den 57-åriga ockupationen är olaglig.

Bosättarrörelsen har stort inflytande i Netanyahus hårdföra regering. Israeliska myndigheter godkände nyligen ett beslag av 12,7 kvadratkilometer mark i Jordandalen på Västbanken.

Enligt den israeliska fredsrörelseorganisationen Peace Now är det den största yta som Israel tagit på 30 år."

• Anonym (Antiextremist)

Israel anklagas för aktivering av "Hanibal protokolet" den 7 okt. Det här öppnar för många följdfrågor.

www.abc.net.au/news/2024-09-07/israel-hannibal-directive-kidnap-hamas-gaza-hostages-idf/104224430

""Hannibal at Erez, dispatch a Zik [attack drone]," came the command on October 7.

Those words, reported by Israeli newspaper Haaretz in July, confirm what many Israelis have feared since the Hamas attacks on October 7 in southern Israel.

Israeli forces have killed their own citizens.
    "

• Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-16 17:21:20 följande:
    Precis som jag sa, även i ett annat inlägg, PÅ DEN TIDEN kallade man det för "ras", numera för etnicitet. Det matchar inte till 100 %, men i mitt exempel gör det det det. 
    Nej, etnicitet är absolut inte samma sak sam ras. Det har aldrig varit. Det är paradoxalt att du falskt anklagar andra för rasism, när du själv har åsikter som räknas som rasistiska. Du vet att man kan stängas av på FL pga sådana. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-16 17:31:39 följande:
    Det här är desinformation och fake-news. Finns ingen sanning i detta. 
    Jaså? Vad konstigt då att israeliska militärer erkänner att de skjutit sina egna, att order gavs att skjuta även sina egna om det behövs för att förhindra terroristerna att åka tillbaka till Gaza. Vad konstigt att själva israeler beskriver hur de blev beskjutna av israeliska helikoptrar och hur ett hus full av israeler brändes av isrselisk militär trots att de visste att huset var full av israeler. 

Som vanligt har du absolut inga argument. Läs artikeln jag länkade till eller välj att leva i din bubbla.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-16 17:30:22 följande:
    Nej, det finns inget folkmord. Antal dödade är lägre än i andra jämförbara krig, och dessa 70 % är helt missledande, eftersom Hamas förstås har sållat där. Jag är inte förvånad över att du litar på Hamassiffror. Som dessutom har visat sig inte stämma. 

Nästan allt det här har bara med krig att göra, inget annat. Förutom uttalanden, men dessa två människor har ju sagt sånt i alla tider, inte bara nu. 
    Flera människorättsorganisationer, som Amnesty International, FN, Human Rights Watch och Btselem har bedömt att Israels handlingar i Gaza uppfyller kriterierna för folkmord enligt internationell rätt.

Internationella brottmålsdomstolen (ICC) har utfärdat arresteringsorder för Israels premiärminister och förre försvarsminister för krigsförbrytelser och brott mot mänskligheten. Vad du tycker är inte viktigt eftersom du har aldrig några argument. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-17 12:44:31 följande:
    Hela tråden är full av felaktiga anklagelser om rasism, så antigen bryr de sig inte, eller så vet de inte.  

Men jag kan medge att begreppet etnicitet är komplex. Det kan vara ett ord som tolkas lite olika. Jag har i alla fall numera hittat många olika tolkningar. 
    I ditt fall är de inte falska anklagelser. Det vet du. Du behöver bara kolla alla meddelanden från FL i din inbox. 

Vad bra att du äntlingen börjat läsa lite mer om saker som diskuterar.

Nej, betydelsen av ordet "etnicitet" är inte alls komplicerat, förutom när man ska missbruka och vilseleda. Du hävdade att " etnicitet" är samma som "ras" och anklagade falskt de som tycker att judar är en etnisk grupp för att vara rasister. Hoppas att du nu fattar att du har fel.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-17 12:52:29 följande:
    Och hela det där ämnet med att skjuta sina egna är ju fullständigt ointeressant. Märker du inte att ingen här är intresserad av det. Det kan finnas situationer i ett krig där man måste skjuta någon för att de ändå kommer att dö och bara plågas. Det finns ingen poäng med den här diskussionen. 

Det där med helikoptrarna var fake-news. Men uppenbarligen kan det finnas ett fall. Men då sköt man inte gisslan avsiktligt utan försökte ju döda terrorister (och visste nog inte om att gisslan fanns med). 

www.timesofisrael.com/efrat-katz-likely-killed-by-iaf-helicopter-fire-during-oct-7-abduction-attempt-probe/
    Är det inte intressant att Israel dödade israeler den 7 oktober 2023? Är det inte intressant att Israel har något som kallas för "Hanibal direktivet" där man beordrar israelisk militär att skjuta mot egna israeler om det finns en risk att de tas som gisslan? Är det inte intressant att veta hur och varför dessa människor dödades eftersom de dödades av Israel? Du har fel. Du får se nu när kriget slutar. Det är först nu man kommer att börja kräva ansvar. 

Det är inte "fake news". När tom Netanyahus "Times of Israel" erkänner att det har hänt. Men det är inte bara en person som medvetet dödades av israelisk militär. Bara i ett hus fullt av israeler dödades tiotals av israelisk pansarvagn. Israelisk militär sköt hejvillt mot bilar även när man visste att det var israeler som var i bilarna. Hur många dödades egentligen av Israel? 

www.sverigesradio.se/avsnitt/hannibal-direktivet-israels-kontroversiella-taktik
  • Anonym (Antiextremist)
    Rataxes skrev 2025-01-18 14:07:56 följande:
    www.aliceteodorescu.se/p/ett-avtal-slutet-med-djavulen

Alice Teodorescu Måwe är den bäste EU parlamentariker
    Sverige haft. 

Gör Israel rätt som går med på ett avtal med sådana kostnader och risker? Det beror helt på hur man definierar ?rätt?. Det är rätt utifrån perspektivet att det är en moralisk skyldighet att göra vad man kan för att få hem oskyldiga människor - bebisar! - som befunnit sig i djävulens våld i 15 månader.
    Självklart är det rätt att stoppa kriget, inte bara pga israeliska gisslan. Det är även rätt att stoppa slakten av de oskyldiga palestinska bebisar också. Varför nämner hon inte tusentals oskyldiga palestinska bebisar som dödades av Israel? Är de inte lika viktiga? Det är  de mest extrema sionisterna som vill ha fortsatt krig, vill ha fortsatt etnisk rensning, folkmord, ockupation och olagliga bosättningar.

Alice ställningstaganden och uttalanden tyder på en stark proisraelisk hållning som kan tolkas som kristen sionism. 

Hon har axlat rollen som Sveriges mest nitiska försvarare av Israels krigsbrott. Alice har ifrågasatt Internationella brottmålsdomstolens (ICC) arresteringsorder mot Israels premiärminister Benjamin Netanyahu, trots rimliga anklagelser om krigsbrott och att rimliga bevis finns att krigsbrott verkligen har begåtts.

Hon har även föreslagit att nya svenska medborgare måste erkänna Israel som en del av medborgarskapsprocessen, vilket är ett försök att införa en form av ideologisk kontroll i Sverige.

I brist på argument anklagar hon sina motdebattörer för "judehat" när hon får mothugg för sina argument till stöd för Israel. Det är typisk sionister att kalla all kritik av Israrls politik,krigsbrott, etnisk rensning och ockupation för "judehat".

Kristdemokraterna, det parti som Teodorescu Måwe representerar, har samarbeten med proisraeliska organisationer som främjar ganska extrema åsikter. Partiet samarbetar med nätverket "Israel alliance network", en kristen organisation som ser "den moderna israeliska staten som uppfyllelsen av Guds profetiska löften om landet Israel till det judiska folket". Det är fanatism. De samarbetar även med organisationer som främjar olagliga bosättningar inom de ockuperade palestinska områden. Hur kan det ens vara lagligt i Sverige?

Hennes försvar av Israels agerande, även i situationer där oberoende, internationella juridiska organ har pekat på möjliga krigsbrott, har ifrågasatts av alla seriösa juridiker och analytiker. Kritiker menar att hennes ståndpunkter går bortom vanlig politisk sympati och närmar sig en form av religiös eller ideologisk fanatism.

Så, Alice Teodorescu Måwe intar en position som kan beskrivas som sionistisk, baserat på hennes offentliga uttalanden, politiska förslag och kopplingar till proisraeliska organisationer. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-18 16:20:44 följande:

Vad har andra länder med detta att göra? Det är väl bara israeler som detta angår? Och därför skriver man om det också i Israel. Vad har det med ämnet att göra? 

Som sagt, artikeln som du länkade var inget som har med ämnet att göra. Och ingen hemsk skandal heller, utan bara en etisk diskussion i en situation som de inte själva har skapat, utan som skrupellösa terrorister har försatt dem i . 

Det har allt att göra med hela världen eftersom Israel, tillsammans med Hamas, har dödat civila israeler men använt dödandet av oskyldiga israeler som ursäkt för att slakta palestinier och förstöra Gaza. Men du tycker inte att det är en skandal att oskyldiga israeler dödades medvetet av deras egna arme? 

Hannibal direktivet, även känt som Hannibal direktivet är israelisk militärpolitik som tillåter dödandet av israeler för att förhindra tillfångatagande av israeler.
     Direktivets primära mål är att förhindra att fienden flyr med en gisslan, även om det innebär att man riskerar civilas liv. Ingen normal människa kan försvara en sådan direktiv.

Den israeliska militären har beordrat genomförandet av Hannibal direktivet för att förhindra Hamas krigare från att återvända till Gaza med gisslan. Denna order ledde till intensiva militära aktioner, inklusive användning av stridshelikoptrar, pansarvärnsmissiler och stridsvagnar, vilket resulterade i att gisslan dödades.

Användningen av Hannibal direktivet har fått stor kritik för dess etiska implikationer och potentiella brott mot internationell rätt eftersom direktivet prioriterar militära mål framför livet för civila, vilket väcker allvarliga moraliska och juridiska frågor.

Efter den 7 oktober har det efterlysts detaljerade utredningar för att klargöra händelserna och beslutsprocessen bakom direktivets genomförande. Israel tillåter inte ens en oberoende utredning av det. 

Resten av din kommentar är irrelevant svammel.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-18 16:11:12 följande:
    Som sagt, det finns inget sånt i min inbox. 

Om vi säger så här, jag kan sträcka mig till att betydelsen av "etnicitet" är ganska vid, och att man kanske inte MÅSTE vara rasist om man använder det så.
    Jodå, senast för några dagar sedan fick du ett sådant meddelande. Det är bara ett av många.

Bra att du har läst på och att du nu förstått att det var fel av dig att kalla mig för rasist bara för att jag skrev att judar är etnisk grupp. Äntlingen har du börjat förstå.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-18 16:23:19 följande:
    Av tusentals hjälporganisationer tar du upp just dessa tre - för att de är Israel-fientliga. Självklart. Och domstolen har vi pratat mycket om. Finns inget nytt att säga.
    En domstol är inte fientligt mot Israel om de vill utreda israels krigsbrott. Det är ett komiskt påstående som används av israelvänner. Det är som att påstå att domstolarna är fientliga mot kriminella eftersom man utreder kriminellas brott.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-18 16:23:19 följande:
    Av tusentals hjälporganisationer tar du upp just dessa tre - för att de är Israel-fientliga. Självklart. Och domstolen har vi pratat mycket om. Finns inget nytt att säga.
    Alla viktiga och oberoende humanitära organisationer är överens om att Israel har begått grova krigsbrott.

Du tillsammans med andra israelvänner sprider sionistisk propaganda och anklagar alla organisationer och tom internationella domstolar för antisemitism. Det är löjligt att ni aldrig har några argument eller bevis för det. Alla dessa organisationer utreder även Rysslands krigsbrott. Betyder det att de hatar ryssar? 
  • Anonym (Antiextremist)
    Mentat skrev 2025-01-18 18:35:08 följande:
    Du har alltså tillgång till andra medlemmars inbox!? I så fall måste du antingen vara administratör på siten eller möjligen moderator om de nu har så långtgående befogenheter vilket jag iofs tvivlar på.

Nu var det ett bra tag sedan jag fick något inlägg stängt men det var för mig totalt obegripligt då jag inte bröt mot några regler och inte fick någon som helst information om vad jag skulle ha gjort fel.
    Extremister använder ofta övergripande konspiratoriska förklaringsmodeller för att tolka världen. Dessa kan innehålla rasistiska element utan att individerna nödvändigtvis ser dem som sådana.
  • Anonym (Antiextremist)
    Mentat skrev 2025-01-18 20:03:29 följande:
    Goddag yxskaft
    🤣 Jaha, du fattar inte mitt svar? Tråkigt för dig då. Jag ska försöka förenkla: extremister skriver rasistiska kommentarer. När dessa tas bort, förstår inte alltid extremisterna varför deras rasistiska kommentarer togs bort, eftersom de tycker inte att deras kommentarer är rasistiska. 

• Anonym (Antiextremist)
    Mentat skrev 2025-01-18 20:54:15 följande:
    Inlägg #1708 av mig handlade om att du påstod dig veta vad som finns i AndreaBD:s inbox. Det var enbart den delen jag citerade.
    Ditt svar #1709 hade absolut noll och intet att göra med detta. Därav "Goddag yxskaft". Det borde ju inte behöva förklaras explicit men nu är det tydligen så ändå...
    Du skrev 
    "Nu var det ett bra tag sedan jag fick något inlägg stängt men det var för mig totalt obegripligt då jag inte bröt mot några regler och inte fick någon som helst information om vad jag skulle ha gjort fel."

Och mitt svar var:
    "
    Extremister använder ofta övergripande konspiratoriska förklaringsmodeller för att tolka världen. Dessa kan innehålla rasistiska element utan att individerna nödvändigtvis ser dem som sådana."

Att du inte begriper mitt svar är symptomatiskt.

Andrea vet mycket väl vad jag pratar om angående hennes inbox. 

Israelvänner är fanatiska i sin tro om att de inte gör något fel när de gör rasistiska uttalanden. Precis som  deras tro om att Israel inte gör något fel trots etnisk rensning, olaglig ockupation, olagliga bosättningar och apartheid. 
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism