Inlägg från: Anonym (Antiextremist) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

AndreaBD skrev 2025-01-18 16:11:12 följande:
    Som sagt, det finns inget sånt i min inbox. 

Om vi säger så här, jag kan sträcka mig till att betydelsen av "etnicitet" är ganska vid, och att man kanske inte MÅSTE vara rasist om man använder det så.
    Jodå, senast för några dagar sedan fick du ett sådant meddelande. Det är bara ett av många.

Bra att du har läst på och att du nu förstått att det var fel av dig att kalla mig för rasist bara för att jag skrev att judar är etnisk grupp. Äntlingen har du börjat förstå.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-18 16:23:19 följande:
    Av tusentals hjälporganisationer tar du upp just dessa tre - för att de är Israel-fientliga. Självklart. Och domstolen har vi pratat mycket om. Finns inget nytt att säga.
    En domstol är inte fientligt mot Israel om de vill utreda israels krigsbrott. Det är ett komiskt påstående som används av israelvänner. Det är som att påstå att domstolarna är fientliga mot kriminella eftersom man utreder kriminellas brott.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-18 16:23:19 följande:
    Av tusentals hjälporganisationer tar du upp just dessa tre - för att de är Israel-fientliga. Självklart. Och domstolen har vi pratat mycket om. Finns inget nytt att säga.
    Alla viktiga och oberoende humanitära organisationer är överens om att Israel har begått grova krigsbrott.

Du tillsammans med andra israelvänner sprider sionistisk propaganda och anklagar alla organisationer och tom internationella domstolar för antisemitism. Det är löjligt att ni aldrig har några argument eller bevis för det. Alla dessa organisationer utreder även Rysslands krigsbrott. Betyder det att de hatar ryssar? 
  • Anonym (Antiextremist)
    Mentat skrev 2025-01-18 18:35:08 följande:
    Du har alltså tillgång till andra medlemmars inbox!? I så fall måste du antingen vara administratör på siten eller möjligen moderator om de nu har så långtgående befogenheter vilket jag iofs tvivlar på.

Nu var det ett bra tag sedan jag fick något inlägg stängt men det var för mig totalt obegripligt då jag inte bröt mot några regler och inte fick någon som helst information om vad jag skulle ha gjort fel.
    Extremister använder ofta övergripande konspiratoriska förklaringsmodeller för att tolka världen. Dessa kan innehålla rasistiska element utan att individerna nödvändigtvis ser dem som sådana.
  • Anonym (Antiextremist)
    Mentat skrev 2025-01-18 20:03:29 följande:
    Goddag yxskaft
    🤣 Jaha, du fattar inte mitt svar? Tråkigt för dig då. Jag ska försöka förenkla: extremister skriver rasistiska kommentarer. När dessa tas bort, förstår inte alltid extremisterna varför deras rasistiska kommentarer togs bort, eftersom de tycker inte att deras kommentarer är rasistiska. 

• Anonym (Antiextremist)
    Mentat skrev 2025-01-18 20:54:15 följande:
    Inlägg #1708 av mig handlade om att du påstod dig veta vad som finns i AndreaBD:s inbox. Det var enbart den delen jag citerade.
    Ditt svar #1709 hade absolut noll och intet att göra med detta. Därav "Goddag yxskaft". Det borde ju inte behöva förklaras explicit men nu är det tydligen så ändå...
    Du skrev 
    "Nu var det ett bra tag sedan jag fick något inlägg stängt men det var för mig totalt obegripligt då jag inte bröt mot några regler och inte fick någon som helst information om vad jag skulle ha gjort fel."

Och mitt svar var:
    "
    Extremister använder ofta övergripande konspiratoriska förklaringsmodeller för att tolka världen. Dessa kan innehålla rasistiska element utan att individerna nödvändigtvis ser dem som sådana."

Att du inte begriper mitt svar är symptomatiskt.

Andrea vet mycket väl vad jag pratar om angående hennes inbox. 

Israelvänner är fanatiska i sin tro om att de inte gör något fel när de gör rasistiska uttalanden. Precis som  deras tro om att Israel inte gör något fel trots etnisk rensning, olaglig ockupation, olagliga bosättningar och apartheid. 
  • Anonym (Antiextremist)
    Mentat skrev 2025-01-19 09:35:52 följande:
    Det enda symptomatiska här är väl att du börjar prata om rasism när mitt inlägg inte hade ett smack med den saken att göra. Det inlägg jag tänkte på som jag en gång fick stängt utan tillstymmelse till förklaring hade inget med denna tråd att göra. Du påstod att du visste vad AndreaBD har i sin inbox och det var det jag reagerade på.

Antingen har du befogenheter på den här siten som andra inte har eller så fantiserar du. Dina inlägg som svar på detta konstaterande är inget annat än "Goddag, yxskaft"!
    🤣 ok
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-19 12:17:51 följande:

Nej, det är just en intern diskussion i Israel i så fall. Det angår inte omvärlden ett dugg. Eftersom det du skriver nu är ju ett fullständigt påhitt. På vilket sätt skulle det vara en "ursäkt" att döda palestinier??? Det är ju så ologiskt, det kan du inte sälja in hos någon - om folk kan tänka bara lite grann.

Är det en skandal om man i en extrem situation där man kan utgå ifrån att personen ändå kommer att dö och kommer att plågas mycket illa, dödar personen? Det är ett typiskt moralisk dilemma. Skandal? Inte mer skandal än triage i svenska sjukhus eller många fall av gamla människor som inte behandlades (så att de överlever, utan bara fick palliativ vård) under Covid-epidemin.  Har du glömt detta? Precis samma sak!  Eller när man måste avgöra vem som ska få donatororgan, när flera behöver det.

Såna beslut måste sjukvården ofta ta. 

😮 Du tycker att Hanibal protokollet är samma som att ge palliativ vård?! Du jämför palliativ vård under Covid med att Israel medvetet dödar judar för att de inte ska tas som gisslan?!  Det måste vara ett av de mest extrema antisemitiska kommentarerna som skrivits på FL. Med sådana israelvänner behöver judar inga fiender.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-19 12:17:51 följande:

Nej, det är just en intern diskussion i Israel i så fall. Det angår inte omvärlden ett dugg. Eftersom det du skriver nu är ju ett fullständigt påhitt. På vilket sätt skulle det vara en "ursäkt" att döda palestinier??? Det är ju så ologiskt, det kan du inte sälja in hos någon - om folk kan tänka bara lite grann.

Vad är det som är ologiskt? Har du missat att terroratcken den 7 oktober och det höga antalet dödade israeler anges av Israel som en anledning till att starta "ett krig" mot Gaza. Att israeliska styrkor också valde att avsiktligt döda oskyldiga israeler under själva  atacken är ett brott mot den internationella humanitära rätten som måste utredas och skyldiga åtalas.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-19 12:23:43 följande:
    Är det irrelevant svammel att Hamas terrordåd TVINGAR Israel till åtgärder mot terrorism som de annars aldrig hade tagit? För att det är ett demokratiskt land som egentligen inte tycker om att införa hårda kontroller elller ännu värre att offra några människor för att rädda fler. Det är just den viktigaste punkten. Och det är något som du inte vill höra. 
    Israel tvingades inte utan valde att döda sina egna för att de inte ska tas som gisslan. Hanibal protokollet är en strategi att döda sina egna. Att döda judar är inte att rädda de. Det är hemskt och antisemitiskt.

Du har väldigt extrema åsikter. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-19 12:25:48 följande:
    Inte alls. Oberoende??? 
    Ja, alla dessa räknas som oberoende och har stort förtroende över hela världen. Det är bara extremister som försöker skydda krigsbrottslingar som inte tycker det.

Flera humanitära organisationer har rapporterat om krigsbrott i Gaza:

Amnesty International och Human Rights Watch har dokumenterat brott från både Israel och Hamas, bla inklusive avsiktliga attacker mot civila, användning av vit fosfor och blockering av humanitär hjälp.

Läkare Utan Gränser har rapporterat om attacker mot sjukvårdsinrättningar och civila, vilket strider mot humanitär rätt.

FN och dess organ, som OCHA och WHO, har lyft fram omfattande brott mot internationell rätt, inklusive belägring och svält som vapen.

Oxfam har dokumenterat användning av svält och vatten som krigsvapen, tvångsförflyttningar och kollektiv bestraffning. De har också pekat på omfattande avsiktliga attacker mot civil infrastruktur och beskrivit Israels agerande som potentiell etnisk rensning.

B'Tselem har anklagat Israel för att bomba civila byggnader utan militärt värde, vilket de beskriver som krigsbrott. De har även stött ICCs utredning av påstådda krigsförbrytelser.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-19 12:30:01 följande:
    Så enligt dig så är det helt omöjligt att en domstol kan vara partisk? Du skulle ha sett Östtysklands rättegånger! Hade det varit bara demokratier/rättsstater som ingår - visst. Men det är huvudsakligen auktoritära regimer. 
    Ja, domstolarna är opartiska. Även Sverige har ratificerat och uttryckt starkt stöd till ICJ ich ICC. Sverige har bla bidragit med sekonderade experter för att stödja dess arbete. Vi gav stöd för ICC s oberoene och dess arbete mot straffrihet för krigsbrott i både Mellanöstern och Ukraina. ICC har anklagat Ryssland och Hamas ledare för krigsbrott. Menar du att det inte är rätt? Är det partiskt?

www.aftonbladet.se/nyheter/a/yEVVzx/sverige-stottar-icc-s-beslut

• Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-19 12:37:46 följande:

Det där med avtalet oroar mig. Man tänker släppa 1000 palestinska fångar, bland dem massmördare, män som har planerat och genomfört terrordåd som flera människor dog i. 

Två uppenbara problem:
    1. Det uppmuntrar till fler kidnappningar. Man vet ju att det är så. Det finns exempel.
    2. Man släpper några av de mest farliga terroristerna, vilket kommer att leda till fler terrordåd. 

Du svamlar och sprider igen osanningar.

En majoritet som kommer att släppas är Gazabor som frihetsberövats sedan kriget började hösten 2023.
    En betydande del av fångarna har hållits i administrativt förvar, vilket innebär att de har hållits fängslade på obestämd tid utan formella anklagelser.
    Många av fångarna har arresterats för mindre förseelser som stenkastning mot israeliska styrkor.

Ingen inblandad i Hamas attack den 7 oktober kommer att släppas.
  • Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-01-19 20:42:03 följande:

Bra med vapenvila men ändå läskigt. Militanta palestinier med vapen åker omkring i Gaza och firar vapenvilan, palestinska folket uttrycker sympatier för dessa militanta. Hamas ska ta hand om säkerheten kring matleveranserna. Bocken som trädgårdsmästare? 

Vapenvila kommer att bespara många oskyldiga liv.

De beväpnade fanatiska bosättarna ( som stöds och skyddas av Israel) är lika läskiga som militanta palestinier. När Israel hade hand om säkerheten kring matleveranser till Gaza då dog folk pga svält eftersom ingen mat levererades. Värre kan det inte bli.
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism