Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Antisionism är inte antisemitism

Anonym (fi) skrev 2025-01-30 11:05:49 följande:
    Och DÄRFÖR behöver Israel få avsluta jobbet.

Total seger. Därefter år av av-nazifiering.

Sedan kan man börja bygga ett nytt samhälle där det inte allt går ut på att döda så många judar som möjligt.

Det behövs en klar segrare annars bara fortsätter det.
    Ja, precis. Och jag tycker det är farligt att de släpper ut de värsta terroristerna nu, för att få tillbaka alla gisslan. Man förstår så klart att de vill ha dem tillbaka (och att de hade trott att de kunde hitta dem och befria dem). Men de släpper ut många av de farligaste terroristerna nu. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-30 11:37:15 följande:
    Belägg? Det gjorde jag. Det är historiska fakta. Utbilda dig i ämnet. Hur ska man ta dig på allvar när det här är ditt argument?

"Det vittnade ju en kvinna om, som jag länkade till igår, som vuxit upp i Gaza"
    Jag sysslar inte med det här på heltid, vilket du verkar göra. Jag har också ett jobb, ett krävande sånt. Och som sagt, vanligt folk kan vara bra vittnen för vissa saker. Men om jag hinner hittar jag säkert mer om ämnet. 

Om det är historisk fakta ....Hmm.... Det verkar inte ha varit helt accepterat - godkändes bara av Storbritannien och Pakistan? Något avtal var det uppenbarligen 1950. 

ecf.org.il/issues/issue/175
  • AndreaBD
    Anonym (fi) skrev 2025-01-30 11:25:49 följande:
    De är inte osäkra. De är väl medvetna om allt kring detta.

Du tror för gott om folk.
    Ja, det brukar jag göra. Men då är den andra varianten - att domstolar och domare är mer för syns skull och den som har makten bestämmer. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-30 12:02:14 följande:
    Nej. Du likställde rasism i USA och rasism i kibbutz i Israel. Du tyckte att det var samma sak. Det enda jag gjorde var att hålla med dig.
    Jag pratade helt klart om 50-talet, eftersom kvinnan i filmen ju talade om 50-talet. Och det var det första jag skrev om din länkade video att det här är 70 år sedan. På den tiden var alla länder i västvärlden ungefär så. USA, Israel, Tyskland, Frankrike - vilken som helst.  
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-30 14:12:44 följande:
    Här har du grundproblemet med er israelvänner"

"förstås väl medveten om att dessa gränser i praktiken inte kan överenskommas utan måste tvingas fram men då skulle ju judarna få en egen stat i "palestiniernas land""

Man vägrar fredliga överenskommelser utan tycker att Israel ska med våld ta allting vilket Israel också gör. På vilket sätt skiljer det från Hamas?
    Det är ren lögn att Israel skulle ha vägrat fredliga överenskommelser. Israel har försökt hela tiden, gjort många förslag, gått med på förslag som kom utifrån. Det var palestinierna som har vägrat under alla år. 

Det enda som Israel någonsin har vägrat, var såna lösningar som uppenbarligen skulle orsaka ett folkmord på judarna, som inte ger judarna någon säkerhet alls. 
  • AndreaBD
    Mentat skrev 2025-01-30 15:54:01 följande:
    Fördomar? Det är erfarenhet från Marocko, Algeriet, Tunisien, Libyen, Egypten, Syrien, Irak m.fl. 

Mellanöstern utanför Israel är idag de facto "Judenrein".
    Landet som FNs delningsplan gav judarna var det där de var i majoritet.
    Precis, judarna har fördrivits ifrån dessa länder, och det var fler än de 700.000 palestinierna (där långt ifrån alla har fördrivits). Jag känner en sån personligen, dvs hans pappa har flytt från Marocko. 

Och delningsplanen var rättvis. Araberna fick hela Jordanien som är minst 4 gånger större (och det var mycket glest befolkat), och emellanåt var det tal om att judarna därför skulle få hela hela mandat Palestina. Men de nöjde sig med drygt hälften. Och av det var minst en tredjedel öken, som ingen har kultiverat tidigare ens. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-30 15:57:58 följande:
    Ja, Silver var en enastående människa och framstående förespråkare för fred mellan israeler och palestinier. Men du kunde inte låta bli att smutskasta henne, även när hon är död. Du skriver att hon "förtalade" Israel när hon egentlingen var kritisk mot Israels hemska behandnling av palestinier. Du skriver att Btselem är "anti-israelisk" organisation när den egentlingen är den största israeliska organisationen för mänskliga rättigheter. Det är lite märkligt hur sionisterna hatar alla människor och organisationer som jobbar för att männskliga rättigheter ska upprätthållas.

Hon dödades av terrorister från Hamas som är en annan version av sionister. Civila i  Gaza älskade Silver. För att hedra hennes minne har en gemenskapskök i ett flyktingläger i södra Gaza namngetts efter henne, och hennes son har instiftat Vivian Silver Impact Award för att uppmärksamma kvinnor som arbetar för fred. 
    Du likställer sionister med Hamas och påstår att andra är extrema???
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-30 21:18:43 följande:
    Du har absolut inte tröskat igenom några  procentsiffror eftersom du inte behärskar det. Det enda du kommer med är simpla falska påståenden och löjliga propagandalögner som är så lätta att motbevisa precis som jag gjorde. Historiska fakta är du dålig på.

Delningsplanen tilldelade en oproportionerligt stor del av landområdet till den judiska staten.

Den judiska staten fick 55% av landytan, trots att den judiska befolkningen endast utgjorde cirka 33% av den totala befolkningen. Judarna i den judiska delen utgjorde bara en knapp majoritet med ca 58%.

Palestinierna, som utgjorde ungefär 67% av befolkningen, tilldelades endast 44% av landområdet.
    Och en tredjedel av judarnas land var öken, som palestinierna ändå inte vill ha.
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-30 21:18:43 följande:
    Vid tidpunkten ägde den judiska befolkningen endast omkring 7% av marken, men fick kontroll över mer än hälften av territoriet.

Det var mycket orättvist bla sett ur en demografisk perspektiv. Palestinierna var ursprungsbefolkning som utgjorde en klar majoritet av befolkningen, med cirka 1,4 miljoner araber jämfört med 630 000 judar, (varav 420 000 var nyligen anlända judiska invandrare, främst från Europa).
    Ähhh, VAD?  Hur mycket "ägde" palestinierna då? Inget alls, vad jag vet. Inte officiellt.  Dessutom var det ju Storbritannien som fick dela tilldela landet. Efter att araberna redan hade fått Jordanien var det framför allt judarna som skulle få ett land. 

Vem säger du, är ursprungsbefolkningen? Det finns i alla fall gott om belägg för att judarna har funnits där i 5000 år. Araberna har väl snarare överfallit landet senare. Men det har förstås blandats också.
  • AndreaBD

Tyvärr så är regeringar och pressen i många västeuropeiska länder så fega att de undviker att ens nämna judar på själva "Auschwitz memorial day". De är uppenbarligen rädda för att stöta sig med arabiska/muslimska invandrare. Trudeau i Kanada undvek att nämna judarna.

www.bbc.com/news/world-us-canada-41506700

Ännu värre - en brittisk journalist (en kvinna) som pratade om Auschwitz memorial day och nämnde som offer i Auschwitz "homosexuals, Poles, Sinti and Roma and other etnicities" Allvarligt ???    Jag hittar tyvärr inte videon igen, vet inte vad journalisten heter. Jag tror det var två män på "talk tv " som klippte in den delen när hon säger detta. 

Tyvärr så är världen för feg och tittar på när judarna än en gång förföljs. Och detta har inget med politik eller Israel att göra. Det är ren antisemitism. 

• AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-31 16:21:25 följande:
    Så mycket lögner i bara en enda mening. Hur kom du fram till att palestinier inte ville ha Negevöken när ca 90 000 palestinska beduiner levde där före 1948? Du sprider endast propagandalögner. Förklara hur kom du fram till ditt påstående.

Det är också sionistiska propagandalögner att Israel  "fick öknen att blomma". Detta påstående ignorerar den långa historien av mänsklig närvaro och odling i området. Människor har bott i öknen i minst 4 000 år, möjligen upp till 7 000 år. Palestinska beduiner tex har länge brukat marken i regionen.
    Det är du som försöker ge fel intryck här, inte jag. Ja, det bor beduiner i Negevöken. Och de är är israeliska medborgare, med samma rättigheter som alla andra. De har också haft lite krångel med israeliska myndigheter, eftersom en del är nomader och det gav nog problem med israelisk byråkrati, men de är respekterade och representerade i olika yrken och befattningar. 

Ingen kan förstås bevisa eller motbevisa om palestinierna ville ha Negevöknen eller inte. Men i majoritet, eller till slut, efter många funderingar och alternativ, var väl inte öknen som intressant ändå. 

Och nej, det är ingen propagandalögn att Israel har fått öknen att blomma. Ingen annan har ju tidigare byggt vattenförsörjning och möjlighet att även odla något i öknen. Det var ett jätteprojekt, som kostade mycket pengar (en hel del kom från Västtyskland) och var mycket arbete.

• AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-31 17:02:29 följande:
    Ja, sionister och Hamas har mycket gemensamt. Det är lätt för en insatt att se paralleller som kan dras i deras respektive användning av nationalism och religiös legitimering.
    Fullständigt löjligt och extremistiskt! Man behöver inte säga mer om det.
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-30 22:07:04 följande:
    Du har inte diskuterat alls utan har bara sagt att sifftorna inte stämmer, utan att förklara varför. Det är inte monolog eftersom jag uppenbarligen svarar på din kommentar.

Måste jag verkligen alltid förklara för dig så självklara saker? 
    Sluta tjafsa, han har ju förklarat det! 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-30 15:57:58 följande:
     Du skriver att Btselem är "anti-israelisk" organisation när den egentlingen är den största israeliska organisationen för mänskliga rättigheter. Det är lite märkligt hur sionisterna hatar alla människor och organisationer som jobbar för att männskliga rättigheter ska upprätthållas.
    Den ÄR anti-israeliskt, men den få hålla på eftersom Israel är ett demokratiskt land. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-31 16:21:25 följande:
    Palestinska beduiner i Negevöknen har en lång historia av fördrivning och tvångsförflyttning.

Före 1948 bodde omkring 90 000 beduiner i Negevöknen, där de levde som halvnomader och ägnade sig åt både boskapsskötsel och jordbruk.

Under kriget 1948 fördrevs de flesta beduiner från området av Israel. Endast omkring 11 000 beduiner stannade kvar i Negev. De som stannade kvar fråntogs i stor utsträckning sin mark och blev internflyktingar inom den nya staten Israel. Israels första regering under David Ben-Gurion motsatte sig att beduinerna skulle återvända från Jordanien och Egypten. De återstående beduinerna tvångsförflyttades till ett begränsat område i nordöstra Negev kallat "Siyag".

Fördrivningen fortsatte in på 1950-talet. Israeliska militäter genomförde räder mot beduinläger och tvingade dem att fly till Sinaiöknen. Nyligen avslöjade historiska dokument från 1951 att israeliska myndigheter hade en organiserad plan för att tvångsförflytta beduiner från nordvästra Negev österut till karga områden för att ta över deras mark.

Idag bor de palestinska beduiner  i 37 "icke erkända" byar som saknar grundläggande infrastruktur och tjänster. Israeliska myndigheter fortsätter att riva beduinbyar och tvångsförflytta invånare. Ett exempel är byn al-Araqib som har rivits 223 gånger. Nyligen, i juli 2023, gav en israelisk domstol klartecken för tvångsförflyttning av 500 beduiner från byn Ras Jrabah för att ge plats åt en ny judisk stadsdel .Dessa fortsatta tvångsförflyttningar och rivningar av byar är del av en bredare policy att ersätta beduinpalestinierna med judiska israeler i Negevområdet. Situationen belyser den systematiska etniska rensningar av palestinier.
    Som sagt, beduinerna är delvis nomader och det har krockat med israeliska byråkratin. Israel skulle inte kunna vara ett modernt, effektivt samhälle om det inte hade hade lagar och planer. Det passar helt enkelt inte ihop med att inte veta var man kommer att vara. Faktiskt, så har Sverige ju haft nästan samma situationer med samerna. Påstå nu inte att det inte skulle finnas konflikter/krockar med samerna numera!

Och inte bara det - det finns andra missförhållanden i Sverige som man också pratar om i andra länder. Det är ju inte som om Israel skulle vara mycket värre. Efter mordet på den där koranbrännaren tycker man att Sverige inte vågar säga ifrån mot islamistiskt våld.
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-31 19:36:55 följande:

När sionistisk propaganda avslöjas av en, mycket proisraelisk Pierce. Tom han kan inte låta bli att undra.

Ja, titta alla på det inlägget! Piers Morgan gör bort sig fullständigt! Han brukar ju vara en ganska bra programledare. Och han har aldrig varit "mycket pro-israelisk" , inte ens "pro-israelisk", utan han har hela tiden hållit sig EXAKT i mitten. Överdriven neutralitet om det påverkar objektiviteten, tycker jag. 

Däremot påverkar det förstås din trovärdighet att påstå sånt, som helt uppenbarligen inte stämmer. Piers Morgan är verkligen Mr. Neutral. 

Men här gör han något helt idiotiskt, man börjar tvivla på hans intelligens. Han kräver att israeliska talesmannen ska veta hur många civila som dödats. Hur ska han veta? Kanske har regeringen inte gett honom alla uppgifter heller. Men framför allt: Israel siktar på att döda terroristerna. Därför vet de ungefär hur många terrorister de har dödat. Om dessa terrorister umger sig med en massa civila, och civila blir dödade är det ju inte säker att just militären har koll på hur många exakt. Man försöker förstås undersöka detta också, men inte av militären och det ingår nog inte i talesmannens information.
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-31 16:34:40 följande:
    Det är verkligen skrämmande hur lite du kan och hur du bara vräker ur dig propagandalögner för att försvara i princip allt hemskt som Israel gör.

Ja, palestinier ägde definitivt mark, särskillt innan staten Israel bildades 1948. Här får du en översikt av marksituationen i det historiska Palestina, så fröken kan lära sig den sanna historien.

I slutet av den osmanska perioden och under det brittiska mandatet ägde palestinska araber majoriteten av marken i området.

Enligt brittisk statistik från 1 april 1945 ägde judiska köpare lagligt bara cirka 5,67% av den totala landytan i mandatområdet.

Vid slutet av 1947 hade det judiska ägandet ökat lite men fortfarande bara till 6,6%.

Markförvärv och konfiskering/rofferi

Från 1880-talet och framåt började judiska organisationer och privatpersoner köpa mark i Palestina för att utöka det judiska kollektiva markägandet. Som sagt, totalt var det mellan ca 6% och 7%.

Efter 1948 konfiskerde den israeliska staten olagligt stora mängder palestinsk mark genom att först fördriva palestinier och sedan konfiskera.

Konfiskeringen av palestinsk mark har lett till att palestinier idag är begränsade till mycket små, tätbefolkade områden med inget utrymme för expansion.

Israeliska myndigheter kontrollerar nu 93% av marken i Israel, inklusive ockuperade östra Jerusalem.

Mindre än 3% av all mark i Israel faller idag under palestinska kommuners jurisdiktion, trots att palestinska medborgare utgör 21% av befolkningen.

Sammanfattningsvis ägde palestinier majoriteten av marken före 1948, dvs ca 93% men genom en kombination av markköp (mycket liten del) och senare konfiskering (extremt stora delar) har stora delar av denna mark övergått i israelisk kontroll.

Sionisterna vill betrakta palestinier som civilisatoriskt eftersatta och menade att Palestina hade misskötts av araberna, medan sionisterna skulle "få öknen att blomma". Vilket rasistiskt skitsnack. Denna rasistiska tanke, att ett folk inte förmår ta hand om sitt land och att européer därför måste ingripa, var en grundbult i kolonialt tänkande. Sionism är värsta formen av bosättarkolonialism eftersom man fördriver och massdödar den inhemska befolkningen och ersätter de med ett annat folk. Det är vad man kallar för etnisk rensningDet 
    Det här är så fullständigt fullt av felaktigheter att jag nog bara kan ta några exempel. 

Först och främst så är det antisemitiskt att skriva om "rofferi", det är ju en gammal antisemitiskt myt att judar skulle vara giriga.

Och vad menas med att bara 3 % av mark i Israel faller under palestinska kommuners jurisdiktion? Självklart borde 100 % falla under israelisk jurisdiktion. Palestinierna får styra på västbanken (där det fungerar, och det är väl i område A) och förhoppningsvis så småningom i Gaza. De 20 eller 21 % araber i Israel ÄR israeliska medborgare. I alla fall de flesta. Det är absolut inte meningen att palestiner ska köpa upp delar av Israel. Jo, jag vet att judar gör det på västbanken också. Men jag försvarar ju inte det heller. Och det beror också på att palestinierna inte vill göra något avtal. 
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism