Inlägg från: FuckGoggleAskMe |Visa alla inlägg
  • FuckGoggleAskMe

Antisionism är inte antisemitism

Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-23 23:15:11 följande:
    🤣 Det enda som är fakta är att det du skrev är sionistisk propaganda. Din "kristallkula" är bara ditt undermedvetna logik som VET att det du skriver är sionistisk propaganda och att du VET att jag kommer att påpeka det.

Du vet att jag svarar mer än gärna på alla kommentarer men den om högerextrema Yoav Eliasi är bara löjlig.

Hur som helst. Du skrev inte hans namn eftersom det skulle förklara allt du svamlar om. Den israeliske musikern Yoav Eliasi även känd som The Shadow är känd mest för just sin politiska, högerextrema aktivisim. Han är känd för att ha uttryckt starkt stöd för sionism och IDF och för att ha skrivit "Fuck Hamas" på IDF vapen som en del av sitt politiska ställningstagande. Eliasi är alltså en mycket kontroversiell figur som ofta uttrycker, sionistiska, rasistiska, nationalistiska och högerextrema åsikter och du tyckte att det var märkligt att hans bakgrund beskrivs på Wikipedia utifrån det?

Han är politiskt aktiv i Likud och har varit kontroversiell för sin hatretorik mot palestinier.

Yoav Eliasi har gjort flera kontroversiella uttalanden:

Uppmaning till våld mot vänsteraktivister: Han har anklagats för att uppvigla till våld mot vänsterorienterade israeler i Israel som han kallar för "förädare".

Rasistisk hatretorik mot palestinier: Eliasi har uttryckt högerextrema nationalistiska åsikter, bland annat genom att förespråka våldsamma åtgärder mot palestinier, vilket många har tolkat som rasistiskt och hatiskt.

Stöd för högerextrema grupper: Han har offentligt stött högerextrema rörelser och deltagit i demonstrationer där anti-arabiska, hatiska slagord ropats. Han är mer politisk aktivist (sionist)  än musiker.

Dessa uttalanden och handlingar har gjort honom till en mycket kontroversiell politisk figur och det är då helt naturligt att hans bakgrund då beskrivs utifrån det perspektivet.  Det har absolut inget med varken antisemitism eller att judiska musiker behandlas annorlunda.
    Hahaha! Jag har aldrig hört talas om Yoav Eliasi förut, efter en snabb googling verkar han vara ganska extrem ja. Jag skrev om amerikanen David Draiman, mannen med den fantastiska rösten. Din kristallkula verkar vara sönder. 

">

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-24 11:43:58 följande:
    Om du inte anger artistens namn och inte heller vilken hemsida du pratar om, hur kan du då förvänta dig att man ska ge sin åsikt om det? 🤣

David Draiman är inte ungefär som Yoav Eliasi. En musiker som åker till Israel för att "signera" bomber som dödar framförallt oskyldiga civila är inte en vanlig musiker utan en politisk aktivist. 
    Jag förväntade mig varken att mer info skulle behövas för att uttrycka sin åsikt om politiseringen av Wikipedia eller att någon skulle dra förhastade slutsatser om vem artisten var. Ville du faktakolla att antalet ord om kriget var ungefär som jag sa? 

Hemsidan är naturligtvis Wikipedia, det var ju det jag skrev om. 

Återigen förstår jag inte varför du drar upp Yoav Eliasi och vad du menar med det.
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-24 13:31:58 följande:
    Du har visat förr att du inte är seriös men du sjunker bara djupare nu. Du påstår saker om "en hemsida" angående "en musiker" och du förväntar dig att alla ska veta vilken musiker och vilken hemsida det handlar om? 🤣 Pinsamt och jag tror att du förstått det nu. Du bara visar hur desperat sionisterna försöker anklaga världen för antisemitism där den inte finns.

Jag har sökt på Wikipedia men hittar inte hemsidan med den informationen som du beskrev. Du menade i alla fall allvar när du sa att det du skrev är sionistisk propaganda.

Eftersom du inte skrev namnet på vilken musiker det handlade om fick jag gissa mig fram. Yoav Eliasi passade in i din beskrivning. 
    Jag skrev om Wikipedia, och skrev att jag varit inne på en sida om en musiker. Jag förväntar mig att när jag skriver att en stor del av infon under Personal var om kriget, så tror folk på det och kan ge en kommentar på det om de vill, utan att veta namnet på musikern. 

Eftersom det var så svårt att hitta sidan, var så god, här är en länk

https://en.wikipedia.org/wiki/David_Draiman

H
    är är dessutom en länk till hemsidan som du tjatar om, och ja, jag förväntar mig att folk ska veta vilken hemsida det handlar om eftersom jag skrev om Wikipedia. 

https://en.wikipedia.org/wiki/Main_Page

Tja, du kan ju alltid dra till med nedsättande kommentarer om mig i stället för att diskutera innehållet i Wikipedia, det är nog lättast så. 
  • FuckGoggleAskMe

För en tid sedan, minns inte om just före eller just efter kriget, hade ju Israel en dialog med några demokratiskt sinnade, moderata, palestinska ledare. Tyvärr försvårades samarbetet något av att Hamas avrättade dessa palestinier. 

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-24 20:50:41 följande:
    Israel ville aldrig ha en fredlig politisk lösning utan har, sedan Israel skapades, använt bara militär och terroristiskt våld mot palestinier. Israel har mördat även egna politiker som försökte medla fred. Israel har dödat bara det senaste året ca 40 000 oskyldiga palestinier. Dessa var oskyldiga människor. Israel har med detta förmodligen skapat en hel arme nya terorister som kommer att hämnas. 
    Israel har alltid bara velat bli lämnat i fred, utan dagliga attacker från araber. 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-25 14:35:13 följande:
    En stat som bygger sin existens på expropriering av land och fördrivning av människor kan inte betraktas som legitim inom ramen för internationell rätt. Varför ska man acceptera alla hemska brott som Israel begår för att hela tiden expandera sitt teritorium?  Dessutom inbegripet i israels lagar är också att judar från hela världen har rätt att bosätta sig i landet, olagligt inom de palestinska ockuperade områden, samtidigt som palestiniernas rätt till sitt eget hemland förnekas. Israel grundas alltså på att annektera och ockupera palestinska områden vilket är olagligt enligt internationell rätt.  
    Det här låter ju som From the River to the Sea, är det det du menar? 
    Israel betraktas som en legitim stat av alla länder utom en rad muslimska stater plus ett par kommunistiska. 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-25 19:53:22 följande:
    Du kanske ska läsa igen och igen det jag skrev. "From the River to the Sea"? 😂🤣 Hur i hela friden lyckas du tolka det på ett så felaktigt sätt? 😂

Men, när du säger "From the River to the Sea" du syftar förmodligen på den israeliska politiken, där hela området mellan Jordanfloden och Medelhavet ses som under israelisk suveränitet.

www.thenation.com/article/world/its-time-to-confront-israels-version-of-from-the-river-to-the-sea/

Och jag ser att du duckar igen och svarar inte på min högst rimliga fråga. Varför ska man acceptera alla hemska brott som Israel begår för att hela tiden expandera sitt teritorium?

Jag skrev att en stat som bygger sin existens på expropriering av land och fördrivning av människor kan inte betraktas som legitim inom ramen för internationell rätt, oavsett vilka som erkänner landet. Inget annat land har skapats på det här sättet. Israel grundas alltså på att annektera och ockupera palestinska områden vilket är olagligt enligt internationell rätt.  Året är 2025. Vi lever inte i medeltiden. 

Du skriver att Israel bygger sin existens på xxx och grundades på xxx, därför undrar jag vilka områden du anser vara ockuperade, all mark som Israel hade när det grundades? From the river to the sea? 

Situationen på Västbanken med olika zoner, våld från israeliska bosättare och från palestinier etc är naturligtvis ohållbar. En bättre lösning borde hittas men området tillhörde aldrig staten Palestina, som aldrig funnits, och det är ju inte så att det finns en demokratisk, fredlig palestinsk myndighet att lämna över mark till. Palestinierna måste få bo någonstans, samtidigt som Israel måste försäkra sig om säkerhet. 

Hörde en Israel som förespråkade att alla israeler skulle lämna Västbanken och alla från Gaza skulle flytta till Västbanken, Gaza tillbaka till Israel och Västbanken under internationellt styre tills en demokratisk, fredlig palestinsk myndighet kunde ta över. Men ja, ingen realistisk lösning heller. 

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-25 22:12:09 följande:
    Man behöver läsa bara det sista stycket av din kommentar för att förstå vad sionismen handlar om. Att fördriva pakestinier och ta deras land. Det har alltid handlat om det. Etnisk rensning och markstöld. Det är sionism i nötskal.

"From the River to the Sea" syftar på den israeliska politiken, där hela området mellan Jordanfloden och Medelhavet ses som under israelisk suveränitet.
    Du duckar min fråga, vilka områden anser du vara ockuperade?
    From the river to the sea brukar inte syfta på israelisk politik. Har du missat det? 
  • FuckGoggleAskMe
    Mentat skrev 2025-01-27 15:44:02 följande:
    Begeppet "folkmord" i det här sammanhanget är ren Hamaspropaganda. Ja, det är många dödsoffer i kriget men med tanke på att man har krigat i 15 månader i stadsmiljö är det exceptionellt FÅ döda i kriget.

De mest uttalade antisionisterna är Hamas, då deras mål är att utplåna Israel.
    Dessutom var 30-50% av de som dött Hamaskrigare. 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-27 20:12:53 följande:
    Haha oj då! Det var onödigt av dig 🤣

Ja, precis. Läkarna vittnar om att barnen skjuts av drönare. Vet du hur dessa drönare fungerar? Man ser alltså på en skärm precis vad man skjuter på och sedan sjuter man. Mer avsiktligt än så kan det inte bli.

Och vad skulle syftet vara med att rikta in sig på att skjuta barn? Att utlösa ännu fler propalestinska protester? Att få alla länder emot sig?

Eller försöker de utrota den palestinska befolkningen, ett barn i taget? 

Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism