Inlägg från: Mentat |Visa alla inlägg
  • Mentat

Antisionism är inte antisemitism

Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-18 19:21:47 följande:
    Extremister använder ofta övergripande konspiratoriska förklaringsmodeller för att tolka världen. Dessa kan innehålla rasistiska element utan att individerna nödvändigtvis ser dem som sådana.
    Goddag yxskaft
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-18 20:12:33 följande:
    🤣 Jaha, du fattar inte mitt svar? Tråkigt för dig då. Jag ska försöka förenkla: extremister skriver rasistiska kommentarer. När dessa tas bort, förstår inte alltid extremisterna varför deras rasistiska kommentarer togs bort, eftersom de tycker inte att deras kommentarer är rasistiska. 
    Inlägg #1708 av mig handlade om att du påstod dig veta vad som finns i AndreaBD:s inbox. Det var enbart den delen jag citerade.
    Ditt svar #1709 hade absolut noll och intet att göra med detta. Därav "Goddag yxskaft". Det borde ju inte behöva förklaras explicit men nu är det tydligen så ändå...
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-18 22:06:49 följande:
    Du skrev 
    "Nu var det ett bra tag sedan jag fick något inlägg stängt men det var för mig totalt obegripligt då jag inte bröt mot några regler och inte fick någon som helst information om vad jag skulle ha gjort fel."

Och mitt svar var:
    "Extremister använder ofta övergripande konspiratoriska förklaringsmodeller för att tolka världen. Dessa kan innehålla rasistiska element utan att individerna nödvändigtvis ser dem som sådana."

Att du inte begriper mitt svar är symptomatiskt.

Andrea vet mycket väl vad jag pratar om angående hennes inbox. 

Israelvänner är fanatiska i sin tro om att de inte gör något fel när de gör rasistiska uttalanden. Precis som  deras tro om att Israel inte gör något fel trots etnisk rensning, olaglig ockupation, olagliga bosättningar och apartheid. 
    Det enda symptomatiska här är väl att du börjar prata om rasism när mitt inlägg inte hade ett smack med den saken att göra. Det inlägg jag tänkte på som jag en gång fick stängt utan tillstymmelse till förklaring hade inget med denna tråd att göra. Du påstod att du visste vad AndreaBD har i sin inbox och det var det jag reagerade på.

Antingen har du befogenheter på den här siten som andra inte har eller så fantiserar du. Dina inlägg som svar på detta konstaterande är inget annat än "Goddag, yxskaft"!
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-20 14:47:48 följande:
    Israel fick varningar före terroratacken 7 okt. Trots Israels mycket avancerade underrättelsetjänst och världens mest övervakade gräns, verkar varningar ha ignorerats. Dokument från september 2023 beskrev detaljerat Hamas planer, men dessa avfärdades. Oppositionsledaren Yair Lapid hävdar att premiärminister Netanyahu kände till hotet men agerade inte.

www.gp.se/nyheter/varlden/uppgifter-israel-kande-till-hamas-planer-agerade-inte.777ef6d9-91b8-4875-a740-c90b4d463e80
    Finns inget enklare än efterklokhet. På samma sätt hävdades det att FBI borde ha stoppat 11:e september då terroristerna gick flygutbildning men mest var intresserade av att svänga och inte av att landa planen. Bägge instanserna mottar säkert drösvis med tips om tänkbara terrordåd. En del stoppas innan de hinner utföras, vilket vi sällan hör något om. En väldig massa tips är irrelevanta och/eller falska. Några få är korrekta men hur identifierar man dem utan den bekväma blicken i backspegeln?
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-22 17:14:52 följande:
    Khalida Jarrar, är en palestinsk politiker och människorättsaktivist. Hon är medlem i Popular Front for the Liberation of Palestine (PFLP) och ledamot i det palestinska parlamentet sedan 2006. Jarrar har länge varit engagerad i frågor om palestinska fångars rättigheter och kvinnors rättigheter. Hon har därför flera gånger arresterats av israeliska myndigheter, ofta utan rättegång, vilket har kritiserats av många människorättsorganisationer. Hon har inte varit involverad i varken planering eller utförandet av terroratacker. Israel fängslade henne utan rättegång.

Så, återigen, sluta sprida extrema  propagandalögner.
    "Politiker"? PFLP är terrorklassat inom hela EU. (Se L_2022025SV.01000101.xml)
    Extremister är tydligen inget problem för dig så länge de slåss emot Israel, eller?
  • Mentat
    Rataxes skrev 2025-01-25 12:49:06 följande:
    Det här aldrig handlat om någon "palestinsk stat " det enda som sticker i ögonen är att det existerar en judisk stat överhuvudtaget.
    Ja, det är ju definitionsmässigt det som är antisionism: Att man inte vill se något Israel alls.
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-25 14:35:13 följande:
    [bla, bla, bla]
    Ja, du bekräftar ju det jag skrev i inlägg #1834
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-25 16:48:31 följande:
    De skrev

"Det här aldrig handlat om någon "palestinsk stat " det enda som sticker i ögonen är att det existerar en judisk stat överhuvudtaget"
    Jag skrev inget sådant över huvud taget.
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-25 19:35:14 följande:
    [*repeat*]
    Du tjatar på med samma käpphästar som du har vevat många, många gånger. Grunden är FN:s delningsplan. Om arabsidan hade accepterat den hade alla kunna leva i fred och frihet. (ditt eviga tjatande om procentsiffror har vi också tröskat ett antal gånger)

Sionism går ut på att judarna skall ha ett eget land. Att vara antisionist är definitionsmässigt att förneka dem den rätten, dvs att kräva Israels utplåning. Det stämmer bra överens med vad du brukar skriva. Att du hittar på egna definitioner av sionism som har något med höger-vänsterskalan att göra är dina fantasier.
  • Mentat
    Rataxes skrev 2025-01-25 23:45:48 följande:
    I 477 dagar så har vi inte sett en enda Hamas-terrorist i uniform. Så fort det är vapenvila så kommer de fega kräken fram. Media ställer inte en enda kritisk fråga.
    När terroristerna skjuter så kallar de sig för ham-ass. När IDF skjuter så kallar de sig för palestinier. Jag vill inte ge en enda krona till, av mina pengar, till gaza.
    Stridande part måste ha uniform enligt Genevekonventionen. Det struntar Hamas blankt i och alltså klassas alla dödsfall i Gaza som "civila".
    Det bekymrar inte diverse extremister. De mest utpräglade anti-sionisterna är ju just Hamas, då deras uttalade mål är att utplåna Israel.
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism