Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Antisionism är inte antisemitism

Anonym (Antiextremist) skrev 2025-02-01 16:57:47 följande:
    Israel har länge använt smutskastningskampanjer för att tysta kritiker som beskriver och dokumenterar dess behandling av palestinier. Amnesty International, Human Rights Watch och israeliska organisationer som B?Tselem har dokumenterat systematisk diskriminering och förtryck av palestinier, vilket de menar utgör apartheid enligt internationell rätt.

Kritiker av Israels politik möter ofta anklagelser om antisemitism, vilket används av Israel som ett smutsigt verktyg för att delegitimera deras argument och avleda debatten. Rapporter visar att Israel försöker kontrollera narrativet genom att svartlista organisationer och individer som lyfter fram dessa frågor, samt genom att begränsa deras tillgång till israeliska institutioner. Samtidigt har debatten om Israels agerande intensifierats globalt, med ökande krav på ansvarstagande och respekt för mänskliga rättigheter.
    Löjligt. Alla dessa organisationer styrs i själva verket av personer som helt enkelt hatar judar. Antagligen mest av religiösa skäl. Islamister till stor del.
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-02-01 14:27:19 följande:
    Och ducka igen 😂

Kan du förklara varför du tycker att Btselem är antiisraelisk? Du har också tidigare påstått att Btselrm är antisemitiskt? Varför tycker du det? Att jobba för att allas mänskliga rättigheter ska respekteras är antisemitiskt och antiisraeliskt? 
    För att den sprider lögner för att svartmåla Israel. Och det vet du mycket väl. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-02-01 14:19:57 följande:
    🤣🤣😂

Du anger en infokälla som är ett dokument från 1946 men beskriver något som hände 1948, Israels skapande, krig osv. 😄 Förstår inte du att det är löjligt, att det är så uppenbart falskt?  Det är helt enkelt propagandalögner.

70% av Palestina ägdes aldrig av "League of Nation" och inte heller av britterna.  "League of Nation" upphörde formelt 1946 när dess uppgifter övertogs av FN. Så  "League of Nation" varken ägde eller kunde ge delar av Palestina till judar 1948. Förstår du vilka lögner du sväljer när du hänvisar till sionistisk propaganda?

Israel kan aldrig vara en "rätmättig ägare" eftersom judarna ägde, enligt dig, bara 8,9% av området. FN gav inte delar av Palestina till judar utan gjorde bara en delningsplan.

Ähhhh.... självklart kunde de. De fick uppdraget att dela upp landet och det gjorde dem. Vi kan tycka att det var fel, att det inte var en bra lösning. Men de hade rätten att avgöra vad landet skulle användas till. Och det spelar inte så stor roll hur mycket land judarna ägde, när det var så lite på båda sidor som verkligen ägdes, och ganska lite folk egentligen, nya länder skapades av land som tidigare tillhörde ett stort rike.  
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-02-01 15:01:13 följande:
    Ja, det är rofferi när Israel olagligt annekterar palestinska områden. Det är markstöld. 

Det är apartheid, rasism och diskriminering när palestinier (israeliska medborgare) inte får äga mark i Israel. Den Israeliska ockupationen och bosättningar inom ockuperade palestinska områden är också olaglig.

Det är hemskt och oroväckande att en fröken i Sverige försvarar något som är olagligt. Sådant borde anmälas till skolinspektionen.
    Vill du verkligen veta vad vi säger till barnen i skolan? Jag är inte SO-lärare, men jag har sett vad SO-läraren går igenom med barnen angående konflikten Israel-Palestina. Dvs. jag såg kopior med en text om ämnet. Och jag kan bara säga att det INTE motsvarar ditt narrativ. Framför allt så fick de också gå igenom vad ett folkmord är och varför detta i Gaza INTE är ett folkmord. 

Och jag tror inte att kollegan skulle få problem med skolinspektionen.
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-02-02 15:19:26 följande:
    Lärare i Sverige har enligt läroplanen en skyldighet att hålla undervisningen saklig och får inte uttrycka personliga åsikter som kan uppfattas som partiska eller politiskt laddade i klassrummet. Särskilt inte när det gäller känsliga ämnen som konflikten Israel-Palestina. Istället ska de skapa en trygg miljö där elever kan diskutera och förstå olika perspektiv utan att bli påverkade av lärarens egna ställningstaganden.

Lärare i Sverige har ett ansvar att undervisa om aktuella konflikter, som den i Gaza, på ett faktabaserat sätt. Det innebär att de inte ska ta ställning i klassrummet eller uttrycka personliga åsikter om huruvida situationen i Gaza utgör folkmord. Istället bör de presentera olika perspektiv och uppmuntra elever att tänka kritiskt och analysera källor. Begreppet folkmord är juridiskt definierat och kräver oberoende utredningar för att fastställas. ICJ och ICC anklagar Israel och israeliska politiker just för foökmord. FN och flera organisationer har varnat för att Israels agerande i Gaza kan utgöra folkmord och detta är  föremål för juridisk prövning. Att en lärare föregår internationella domstolar och lär barnen att det inte är folkmord är tjänstefel. Barnen är inte dumma. De följer nyheter om Gaza och det diskuteras hemma. Vad händer med elevernas förtroende mot lärare när ICC och ICJ kommer fram till att det var folkmord?

Att jobba som lärare och tex skriva extrema , rasistiska kommentarer,  dessutom under arbetstid, är både tjänstefel och olämpligt.

Och om du kollar vad jag skrev, vad min kollega SO-läraren har gjort med sina elever så ser du förstås att hon inte har brutit mot detta. Du försöker bara GE INTRYCKET att någon har gjort något fel där. Istället var det helt korrekt. 

Faktabaserat - PRECIS. Hon har gått igenom vad folkmord innebär. Och då är det ju lätt att se att det just inte är folkmord i Gaza. Jag vet vad domstolarna säger, men du försöker igen att ge ett felaktigt intrycket. Ja, de säger att "kan" vara så. Samtidigt som de egentlgen vet att det inte är så. Men de kan alltid påstå att det "kan" vara så, om de vill göra det besvärligt för Israel - ett tag. 

Och självklart så säger man inte sin personliga åsikt om ett sånt ämne. Skulle aldrig sätta mig i den sitsen. Det har ingen heller gjort, även om du - för tredje gången - försöker låtsas det. 

• AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-02-02 15:41:42 följande:
    Tro mig, om det är något jag kan så är det historia allmänt. Inget av det du skrrv bekräftar ditt påstående om att situation med samerna idag i Sverige är samma som situation med beduiner/palestinier i Israel?!  Tvångsförflyttar vi samer från deras områden, river deras bostäder, tar över deras mark och ersätter samer med svenskar? När ska du börja svara och sluta svamla orelevant?
    Jo, det är i allra högsta grad relevant. Ingen försöka ersätta ett folk med ett annat. Det är en konspirationsteori "the great replacement theory", som du uppenbarligen har fastnat för.  Och samerna har tvångsförflyttats mycket. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-02-02 15:19:26 följande:
    Begreppet folkmord är juridiskt definierat och kräver oberoende utredningar för att fastställas. ICJ och ICC anklagar Israel och israeliska politiker just för foökmord. FN och flera organisationer har varnat för att Israels agerande i Gaza kan utgöra folkmord och detta är  föremål för juridisk prövning. Att en lärare föregår internationella domstolar och lär barnen att det inte är folkmord är tjänstefel. Barnen är inte dumma. De följer nyheter om Gaza och det diskuteras hemma. Vad händer med elevernas förtroende mot lärare när ICC och ICJ kommer fram till att det var folkmord?

Att jobba som lärare och tex skriva extrema , rasistiska kommentarer,  dessutom under arbetstid, är både tjänstefel och olämpligt.
    Precis, begreppet är definierat och du kan vara säker på att lärare håller sig till det. OM det skulle visa senare att det var folkmord? Vad som händer i framtiden kan ingen veta. I NULÄGE kan man inte påstå att det är folkmord, det finns helt enkelt inga bevis för det. Så det är väldigt enkelt och inget problem alls. 

Och det du skriver om mig nu är 100 % fel. Jag skriver inga extrema kommentarer, absolut inga rasistiska och du har ingen aning om min arbetstid. Just nu t.ex. har jag inte börjat än. Jag har inget vanligt schema. Du kan inte ens gissa dig till när jag har arbetstid. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-02-03 00:13:49 följande:
    Du svamlar igen. Förstår du ens att du säger emot dig själv hela tiden? 

Du skrev förra gången att din kolega förklarade för sina elever att det som sker i Gaza är inte folkmord. Det är lärarens personliga åsikt. Detta trots att Netanyahu ska arresteras för just folkmord och att Israel anklagas för folkmord. Din kollega gör ett tjänstefel. 

Jag råkar faktiskt just känna till ett sådant fall. Min kompis barn går på en skola i Helsinborg där en SO lärare präckar på sina elever just sådana saker. Att det inte är folkmord och att Israel försvarar sig, trots att inget av detta är sant och att egentligen allt pekar åt annat håll. Min kompis funderar på att anmälla till skolinspektion. 
    Nu skriver du helt uppenbara osanningar. Jag hittade bara kopior på en sammanfattning om det. Så jag vet förstås inte vad hon har sagt till eleverna.

Antagligen har läraren ju tagit den sammanfattningen från någon källa och kan då hänvisa till den. Och då är det inte hennes åsikt. Och formuleringen var säkert så att det är korrekt. T.ex. att man inte ÄN kan säga att det skulle vara folkmord, eller att det inte är bevisad, eller något sånt (jag kommer ju inte ihåg ordagrant). 

Och det är löjligt att försöka anmäla sånt. Det kommer förstås inte att leda någon vart, för att även den läraren säkert har uttryckt sig korrekt. Även efter det du skriver här så är det ju inget fel med det. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-02-03 09:32:13 följande:
    En lärare kan inte avgöra om det är folkmord eller inte medans rättsfall pågår. Att du som lärare inte förstår det är skrämmande. En lärare får absolut inte i det här fallet lära elever att det inte är folkmord eftersom det är inte avjgort än. Rättsprocessen mot Israel pågår just nu. Läraren får ha en personlig åsikt om det men absolut inte lära ut det som fakta till våra barn. Den läraren borde anmälas och inte få jobba som lärare.

En lärare som sprider rasistiska åsikter är inte heller lämplig att jobba med barn. Att tex skriva att palestinska barn är potentiella terrorister, att deras mammor vill se de döda, att deras pappor förtjänar att dö eftersom de röstade fel, och sedan undervisa barnen som har palestinsk bakgrund är oacceptabelt. Att sådana extrema personer jobbar överhuvudtaget med våra barn är hemskt. 

www.umo.se/svara-varandra/-/vald--krankningar/a/min-larare-ar-rasist/

www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/barnen-larmade-om-lararens-krankningar-nu-kan-hon-bli-av-med-legitimationen
    Tack för det! Det var nämligen precis det som jag har skrivit hela tiden och som du har försökt bestrida. Men det är bra om du har lärt dig. Medans det inte är utrett än så kan man veta om något folkmord skulle ha begåtts. Det är hittills bara ett påstående. 

Och då gör en lärare förstås inget fel om hen går igenom med elever vad folkmord innebär och även säger att inget är bevisat än. Så, vad klagar du på? Du säger ju väldigt mycket emot dig själv nu. Och då har du ju också själv erkänt att du ljuger när du påstår att det skulle finnas ett folkmord. Du skrev ju själv att man inte kan veta än. 

Jag står för svenska skolans värdegrund. Och du försöker påstå att jag skulle ha sagt olika saker, som jag 1. inte har sagt så. och som du 2. har tagit ur sammanhanget. Inga extrema åsikter här - inte för svenska samhället, men du försvarar ju helt andra värderingar.
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-02-03 09:49:10 följande:
    . Det är vad Israel anklagas gör av ICJ, FN, Amnesty, Human Righrs Watch och nästan alla andra organisationer för mänskliga rättigheter.
    Korrekt skulle vara ..... och nästan INGA andra organisationer för mänskliga rättigheter. 
  • AndreaBD
    Anton Chigurh skrev 2025-02-03 19:38:48 följande:
    Jag har misstänkt det ett tag att TS skiter fullständigt i alla inlägg riktade till henom = läser dom överhuvudtaget inte utan precis som du beskriver här:

..... så bräker TS ur sig sina evinnerliga monologer som oftast är lögner utan dess like. 
    Egentligen totalt meningslöst att debattera med henom. 

Mvh //Anton 
    Självklart. 
  • AndreaBD
    Mentat skrev 2025-02-03 20:19:07 följande:
    Ja, att försöka debattera i meningen att få honom att inse att hatet mot Israel inte står i proportion till de krystade och pliktskyldiga enstaka fördömandena av Hamas är givetvis meningslöst. Däremot vill jag inte låta vad som helst stå oemotsagt. Det gynnar bara just Hamas.
    Precis, risken är ju att ungdomar radikaliseras. Det händer så mycket sånt, oftast på nätet. Dels ser jag på hemmaplan, på högstadiet där jag jobbet att ungdomar dras in i kriminella nätverk - inte längre genom att de värvas, att man lovar dem en massa pengar, m.m. Nej, de kanske inte går på sånt längre. Numera klickar de på en länk och blir utpressade att de måste vara delaktiga i något brott, för att de har klickat på länken. På den nivån är det nu! 

Eller ungdomen som dödade tre småflickor med kniv i Southport, England. Jag trodde först inte på att han skulle vara islamist, eftersom hans familj ju var kristna. Men uppenbarligen hade han ändå blivit radikaliserat. Man hittade IS-material hos honom. Det var nog mer våldet än religionen som lockade honom. 
  • Meddelande borttaget
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-02-04 10:41:53 följande:
    Du skrev så här:
    "Vill du verkligen veta vad vi säger till barnen i skolan? Jag är inte SO-lärare, men jag har sett vad SO-läraren går igenom med barnen angående konflikten Israel-Palestina. Dvs. jag såg kopior med en text om ämnet. Och jag kan bara säga att det INTE motsvarar ditt narrativ. Framför allt så fick de också gå igenom vad ett folkmord är och varför detta i Gaza INTE är ett folkmord. 

Och jag tror inte att kollegan skulle få problem med skolinspektionen."

Vad är det för osanning jag har sagt? Det är väl uppenbart att din "kollega" 😉 begick tjänstefel när hon, mitt i en juridisk process där Israel åtalas av ICJ, föregår ICJ och lär sina elever att det INTE är folkmord. Din "kollega" lär ut sina egna, proisraeliska åsikter till elever. Det är inte att lära ut fakta. Hon får inte heller ta vilken källa som helst och ta för givet att den är korrekt. Särskillt med tanke på att ETT ÅTAL MOT ISRAEL PÅGÅR och att desinformation sprids i medierna. Läraren måste i det här fallet hålla sig helt neutral.

Det är självklart inte löjligt att anmäla sådana fall där en SO lärare indoktrinerar våra barn med ensidig propaganda. Det är en plikt att anmäla sådant, fröken. 
    Du verkar inte veta vad tjänstefel är. 
    Dessutom har du själv skrivit att det inte går att säga än om det har begåtts något folkmord - vilket du ändå hela tiden gör. 

Precis, jag sa att det inte motsvarade ditt narrativ. För att du påstår att det ÄR folkmord. Och det kan man inte påstå. 

På pappret stod det så, ja. Sedan vet jag ju inte om hon har förklarat det närmare och sagt att man får i alla fall avvakta om man hittar några bevis på det. Oavsett - det vore värre att påstå att det ÄR så (som du gör) utan att det är bevisad. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-02-04 10:41:53 följande:
    Det är självklart inte löjligt att anmäla sådana fall där en SO lärare indoktrinerar våra barn med ensidig propaganda. Det är en plikt att anmäla sådant, fröken. 
    Och det har förstås ingen gjort. Varken min kollega, eller läraren som du skrev om. Visst, man KAN uttrycka sig ännu mer neutralt. Personligen skulle jag också göra det.  Men så farligt var det inte. 
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism