Anonym (Antiextremist) skrev 2025-02-03 22:23:50 följande:
Ja, du kanske borde läsa min kommentar igen och berätta då hur du själv ser på när nazisterna demoniserade judar i samband med Förintelsen. Demoniserades inte judarna? Var inte det en delprocess i själva Förintelsen?
Det finns inga internationella konventioner som specifikt definierar ordet "demonisering" som ett juridiskt begrepp. Däremot regleras demonisering som relaterade handlingar, såsom hatpropaganda och främjande av hat, i flera internationella instrument:
Artikel 20 i FNs konvention om medborgerliga och politiska rättigheter (ICCPR) förbjuder all propaganda för krig samt främjande av nationalhat, rashat eller religiöst hat som innebär uppvigling till diskriminering, fiendskap eller våld.
Konventionen om avskaffande av alla former av rasdiskriminering (CERD) kräver att stater förbjuder och bekämpar spridning av idéer som bygger på rasöverlägsenhet eller hat.
Dessa bestämmelser adresserar handlingar som kan inkludera demonisering, men termen används inte uttryckligen.
Eftersom du inte ger mig någon tydlig respons på faktan som jag presenterade känner jag mig tvungen att upprepa det jag skrev.
Ja, demonisering ses som en del av de processer som leder till folkmord där demonisering hänger ihop med avsikt. Enligt FNs folkmordskonvention (1948) definieras folkmord som handlingar utförda med avsikt att helt eller delvis förinta en nationell, etnisk, rasmässigt bestämd eller religiös grupp.
Demonisering betraktas som en föregående fas där en grupp avhumaniseras och framställs som hotfull eller mindre värd, vilket används för att rättfärdiga våld och folkmord.
Demonisering är ett återkommande inslag i propagandan som föregår folkmord, såsom i nazisternas retorik mot judar. Judar demoniserades under Förintelsen genom en kombination av historiska fördomar, nazistisk propaganda och systematiska åtgärder som isolerade och avhumaniserade dem. Nazisterna framställde judar som både underlägsna och farliga. Judar beskylltes för att ha dödat Jesus, och för att orsaka pesten genom att förgifta brunnar. Nazisterna framställde judarna som en "underlägsen ras" och en global fiende som hotade den "ariska rasen". Dessa stereotyper förstärkte bilden av judar som farliga och illvilliga. Nazisterna införde lagar somNurnberglagarna vilka fråntog judar deras medborgerliga rättigheter. Judar tvingades bo i getton, där de levde under svåra förhållanden med brist på mat och medicin. Allt detta var delprocesser av ett folkmord. Om du inte håller med, förklara varför du inte håller med?
Som du förstår, att bevisa avhumanisering är ganska lätt. Det är när man genom propaganda och handling avhumaniserar människor av ett folkslag och framställer de som mindre värda.
Ja, judar är mitt folk.
Försöker du åka snål-tjuts på judarnas lidande? Du har skrivit så mycket aggressivt och hatiskt mot judar - tror någon att du har gjort en helomvändning nu?