Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Antisionism är inte antisemitism

Anonym (Antiextremist) skrev 2025-02-15 22:32:00 följande:
    Detta bygger på principen att ockupationsmakten inte förvärvar lokala befolkningens mänskliga rättigheter.
    Gaza är inte ockuperad sedan 2006. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-02-15 22:32:00 följande:
    Detta bygger på principen att ockupationsmakten inte förvärvar lokala befolkningens mänskliga rättigheter.

Även när ny lagstiftning införs måste ockupationsmakten balansera sina egna militära behov mot den lokala befolkningens behov, vilket inte alls görs i det här fallet. Israel har totalt förstört palestiniernas liv och bryr sig inte alls om deras behov. Israel gör absolut inget för att skydda palestinier utan allt för att födriva de därifrån. De militära lagarna som gäller bara palestinier är högst politiska och driver en rasistisk samhällsordning i de ockuperade områden. Allting handlar just om att palestinier ska fördrivas och fler olagliga judiska bosättare ska in.
    Israel inför militära lagar, men bara för palestinier inte till 800 000 olagliga bosättare som också finns där.
    Du glömmer hela tiden att Israel bygger olagliga judiska bosättningar inom palestinska ockuperade områden. Har du någonsin undrat hur kan de vara israeliska medborgare men OLAGLIGT bosätta sig i de ockuperade palestinska områden? Om man ska införa militära lagar inom de ockuperade områden, varför gäller inte dessa även för de olagliga bosättarna som också finns där? Tycker inte du att det är rasistiskt och apartheid att, inom samma område, ett folk har civila lagar men ett annat mycket strängare militära lagar?

Huvudregeln är att ockupationsmakten ska respektera de lagar som gällde i det ockuperade området före ockupationen.

Ockupationsmakten får inte införa lagar som:
    Kränker de mänskliga rättigheterna för den skyddade befolkningen (palestinier).
    Strider mot principen om human behandling av civilbefolkningen.
    Upphäver eller begränsar de rättigheter som garanteras i Genèvekonventionerna.

Ålägger medborgare att lämna bistånd till ockupationsmakten i strid med folkrättens regler.
    Strider mot principen om att ockupationen ska vara tillfällig. Israels ockupation är absolut inte tillfällig.

Syftar till permanent annektering av det ockuperade området. Vad gör bosättningar där?
    Förändrar områdets grundläggande politiska eller rättsliga status. De militära lagar ändrar fullständigt palestiniernas, grundlöggande rättsliga status. De har inget skydd alls.

Även när ockupationsmakten har rätt att införa vissa lagar, måste dessa vara begränsade till vad som är nödvändigt för att upprätthålla ordning och säkerhet. Det som är nödvändigt är egentligen för att upprätthålla ordning och säkerhet, är att kasta ut de olagliga bosättarna.

Utbilda dig. Sluta svamla. Bemöt mina argument. Enkelt.
    Lustigt att säga till mig att jag ska utbilda mig när du kopierar av och klipper in text!

Som dessutom INTE passar situationen, eftersom Gaza inte är ockuperat. Dessutom har Israel blivit angripen ifrån Gaza och försvarar sig.
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-02-16 00:16:50 följande:

Israeliska bosättare terroriserar palestinier.

Och här i Sverige har vi förstås inga galningar som gör hemska saker? (ironi) 

Poängen är: Detta är enskilda händelser, sånt som händer överallt (inte exakt samma sak, men några radikala personer förekommer i alla länder). 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-02-16 14:30:41 följande:
    Ja, du har igen inget svar och inga argument. Du borde läsa lite mer om ämnet
    Vad är poängen? Alla andra är ungefär på samma nivå. Den enda som är insatt i en massa detaljer är du. Diskutera med dig själv då!
  • Meddelande borttaget
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-02-16 15:51:12 följande:
    Nej, du hittar på och du har fel som vanligt. Västbanken ockuperas av Israel och därmed ligger under Israelisk kontroll. I Västbanken  finns bosättningar som av Israel räknas som Israel och bossätarna är Israeliska medborgare på ockuperad palestinsk mark. Läs sedan min förra kommentar om vilka skyldigheter ockupaionsmakt har mot den inhemska befolkningen. Det är appartheid i både Israel och de ockuperade palestinska områden och Amnesty förklarar varför. Det är ditt problem att du inte förstår det. Du har absolut inga vettiga argument för att bevisa motsatsen.

www.amnesty.org/en/latest/campaigns/2022/02/israels-system-of-apartheid/

Amnesty International?s new investigation shows that Israel imposes a system of oppression and domination against Palestinians across all areas under its control: in Israel and the OPT, and against Palestinian refugees, in order to benefit Jewish Israelis. This amounts to apartheid as prohibited in international law.

Laws, policies and practices which are intended to maintain a cruel system of control over Palestinians, have left them fragmented geographically and politically, frequently impoverished, and in a constant state of fear and insecurity."

"
    Nepp. Ett av tre områden  är helt under kontroll av de palestinska myndigheterna, ett till område är under gemensam förvaltning. Bara ETT är då "ockuperat", ofrivilligt. Israel har ju velat göra avtal. 

Dessutom - även OM hela området vore "ockuperat" - eller snarare omstridd område, så har de väl inte samma status som medborgare i landet? 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-02-16 15:06:51 följande:
    Nej, vi i Sverige ockuperar inte andras områden och vi bygger inte olagliga bosättningar i andra länder. Vi stjäl inte andras mark och genomför inte etniska rensningar. Nej, vi har inga svenska olagliga bosättningar. Du svamlar fröken. 800 000 olagliga israeliska bosättare är inte enskilda händelser. Atackerna mot palestinier är systematiska och sker varje dag.

Det finns tusentals videobevis på hur de israeliska bosättarna terroriserar palestinier.

youtube.com/shorts/fUGOtpvM9EU
    Off topic! Du bara diskuterar bosättare. Några få idioter, och alla är överens om att de är idioter. Det finns ingen anledning att diskutera detta. Ändå gör du det för ungefär 30: e gången. Du spammar ner hela tråden med något som alla är överens om.
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-02-16 14:40:56 följande:
    Dy behöver utbilda inom ämnet och sluta läsa sionistisk propaganda.

www.svenskafreds.se/upptack/fred-och-sakerhet/svenska-freds-kraver-att-regeringen-tar-stallning-mot-krigsbrotten/

"I september röstade FN:s generalförsamling med överväldigande majoritet igenom en resolution om att Israels olagliga ockupation av de palestinska områdena Gaza, Västbanken och östra Jerusalem måste upphöra inom 12 månader. Detta mot bakgrund av att Internationella Domstolen i Haag (ICJ) under sommaren 2024 i ett yttrande fastslog att ockupationen är olaglig och måste upphöra."

"
    Israels militära ockupation mot palestinier är den längsta och en av de mest dödliga i världen. I årtionden har den kännetecknats av omfattande och systematiska kränkningar av mänskliga rättigheter. Ockupationen har också möjliggjort och befäst Israels apartheidsystem mot alla palestinier. l samband med att offentliga utfrågningar nu inleds vid Internationella domstolen (ICJ) uppmanar Amnesty Israel att upphöra med sin brutala ockupation av Gaza och Västbanken, inklusive östra Jerusalem, som landet har upprätthållit sedan 1967."
    Jag tänker inte leta fram när allt detta skrevs. Jag antar att du klipper ihop flera olika saker igen från olika datum. Kanske före 2005 eller från under kriget nu, så att Gaza då ÄR ockuperat. För nu är det ju INTE det. Man behöver ju inte FNs skrivelser för att veta det. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-02-16 14:53:18 följande:
    Och igen du har absolut ingen respons alls på min förklaring till varför är det appartheid. Du svamlar och ger inga konkreta svar. Tack för att du visar att jag har rätt.

Du hävdar att min kommentar inte "passar situationen" 😂😂😂 Kan du förklara vad du menar? Vilka delar passar inte? Och vad menar du med "situation"
    Har du svårt att läsa? Gaza har inte varit ockuperat sen 2006.

Är det svårt att förstå?
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-02-16 15:06:51 följande:
    Nej, vi i Sverige ockuperar inte andras områden och vi bygger inte olagliga bosättningar i andra länder. Vi stjäl inte andras mark och genomför inte etniska rensningar. Nej, vi har inga svenska olagliga bosättningar. 

youtube.com/shorts/fUGOtpvM9EU
    Påstå inte att jag skulle ha skrivit något som jag aldrig har skrivit! 
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism