Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Antisionism är inte antisemitism

AndreaBD skrev 2024-12-08 00:08:43 följande:
    Vem har skrivit något sånt? Var? Du får nog läsa om och läsa rätt. 

Och nej, jag har inte dåligt minne, jag tycker bara att din bevisföring är väldigt bristfälligt. 
    Du får nog be någon korrekturläsa dina inägg om du inte begriper att du i dina texter anför som "bevis" på att Israel inte gjort si eller så att det inte är "logiskt" för att Israel inte sysslar med sånt.

En meningslös cirkelargumentation.

Jo, extremt dåligt minne.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-12-08 00:11:12 följande:
    Dina argument blir allt sämre. Sudan är ett STORT land,  Gaza är hela 4 mil lång och 6 kilometer bred. Inte såå svårt att fördela mat där - jämnfört med ett stort land som Sudan. 
    Vill du att jag ska posta en bild på en sudanese som äter en banan? Det kan utgöra "bevis" på att ingen svälter i Sudan.

Jo, det är svårt att fördela allt i ett krigsområde. Särskilt när det är sönderbombat, under beskjutning och någon dessutom stoppar transporter. Kan ju inte vara såå svårt att fatta.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-12-08 00:05:51 följande:
    Vad då för "system"? Israels lagar i en demokratisk rättsstat? De två miljoner araber som lever i Israel vill inte bo i något arabland, eller Palestina. Folk på Västbanken vill inget hellre än att få flytta till Israel, så de försöker fly över väggen eller att gifta sig med någon därifrån. Men det senare funkar inte längre. De får inte flytta till Israel. 

Inget annat land blir tvungen att släppa in invandrare som vill döda befolkningen där. Så varför skulle Israel bli tvungen?
    Nu snubblar du över din egen argumentation igen. Palestinier på Västbanken försöker fly över muren eller gifta sig med någon i Israel för att de vill inget hellre än att flytta dit och döda befolkningen.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-12-08 11:11:41 följande:
    Nej, du har missförstått. 

Det jag menade är att de är splittrade. De ser att det är mycket bättre i Israel. Samtidigt ska de hata och bekämpa Israel. Och alla pengar går till det. Och en del  försvinner iom att det finns korruption. Som de också skyller på Israel. Egen erfarenhet, anekdotiskt visst, men jag har hört det av folk på Västbanken när jag var där. Att Israel borde fixa, att deras styre inte är bra. Men det är ju inte Israels ansvar, de har ju själva röstat fram Fatah. 

Men istället för att koncentrera sig på att bygga upp ett bra samhälle för att få det bättre där de är, satsar de allt på vapen. Och en motsägelse är ju också - deras motsägelse, inte min - att de klagar och tycker att Israel är så hemskt, men de vill inget hellre än att bo där (och verkligen bo där, INTE bara begå terrorbrott). Men varför bygger de då inte upp något bra själva? Då skulle de inte behöva vara avundsjuka på Israel och kanske då inte heller se någon anledning att hata det.

Att de är fattiga beror till stor del på deras egen (klan-)system och t.ex. också på muslimska lagar om ägande av t.ex. företag. De får ju inte förärvas t.ex. Och man kan ju inte låna pengar utan vidare som startkapital. Och ett demokratiskt system är ju för västerländskt och moderna teknologier likaså. 
    Ah. Missförstånd ännu en gång. Kan du EN ENDA gång stå för vad du skriver? Det ska inte behövas en panel av korrekturläsare som rättar, lägger till och drar ifrån för att det du skriver ska kunna godkännas av dig som vad du egentligen menade. Eller jo, så funkar det tydligen.

De, de, de. Att dra alla över en kam är rasism. Behöver du verkligen påminnas igen?

Låt mig gissa "De" har också röstat fram Israels ockupation, blockader och olagliga bosättningar jämte stöld av palestinska naturresurser?
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-12-08 10:36:45 följande:

Om man vill veta exakt hur antisemitism visar sig - i FN, i svenska medier, i andra länder, hos olika politiska partier, UNWRA, med mycket mera, så behöver man egentligen bara lyssna på Aron Flams sammanställning. Otroligt mycket info, inklusive intervju med ett palestinskt barn. Och otroligt bra research, han har verkligen tagit fram alla artiklar, alla yttranden i medier som är av intresse här. 
    Jag har inte kollat del 2 ännu:

Jepp. Från källkritiskt katastrofhåll kommer förslag om att man ska använda sig av en pro-israelisk källa för att förstå världens inställning till Israel.

Applåderna haglar.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-12-08 11:14:44 följande:
    Läser du inläggen? Sudan är mer än två gånger större än Sverige. Der är helt olika förhållanden i olika delar av landet. Jag är inte så insatt när det gäller det landet, men det kan t.o.m. vara så att det inte är samma styre, att det finns olika delar som har det väldigt olika. 

Det är BETYDLIGT enklare i Gaza och det går överhuvudtaget inte att jämnföra. 
    Det spelar ingen roll hur stort Sudan är. Det var bara ett exempel. Det finns mängder av platser där förhållandena är på ett sätt i ett område medan de är på ett helt annat sätt en bit bort. Saknar du helt och hållet överföringsförmåga?
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-12-08 11:14:44 följande:
    Läser du inläggen? Sudan är mer än två gånger större än Sverige. Der är helt olika förhållanden i olika delar av landet. Jag är inte så insatt när det gäller det landet, men det kan t.o.m. vara så att det inte är samma styre, att det finns olika delar som har det väldigt olika. 

Det är BETYDLIGT enklare i Gaza och det går överhuvudtaget inte att jämnföra. 
    Det spelar ingen roll hur stort Sudan är. Det var bara ett exempel. Det finns mängder av platser där förhållandena är på ett sätt i ett område medan de är på ett helt annat sätt en bit bort. Saknar du helt och hållet överföringsförmåga?
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-12-08 11:28:36 följande:
    Du saknar alltså argument, eller har svårt att läsa ganska lättförståelig text. 
    Du förstår alltså dina egna texter så dåligt att du inte vet vad du skriver?

Men vad sägs om att jag citerar dig och du sedan skriver ett dussin försvarsinlägg som när det slutligen går upp för dig att det är du som har skrivit det citerade mynnar ut i ett typ Jag hade bråttom, eller Jag behöver inte förklarar mig så exakt, eller Det har ingen relevans. Det är väl en rolig lek. Ska vi köra den igen?
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-12-08 11:31:53 följande:
    Och då har du själv postat en video med folk som desperat vill ha bröd från ett bageri - du ser inte skillnaden mellan dessa människor och de som promenerar lugnt mellan öppna butiker? Jag ska inte ens prata om slutledningsförmåga här.
    Jepp. Jag har postat en video med människor som vill köpa bröd när det inte räcker till alla. Kommentatorn säger att det är ont om mjöl.

Det är inte jag som påstått att det finns gott om mat till alla i Gaza. Det är du.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-12-08 11:34:39 följande:
    "Israel som inte är bra på att samarbeta med Israel"? Sa du något tidigare om att någon borde provläsa MINA texter? 

Visst, det kan hända mig också. Men jag kritiserar då inte andras språkkorrekthet, när det inte finns anledning.
    Den flög visst rakt över huvudet på dig. Yes. Israel är inte så bra på att samarbeta med Israel. När höger hand inte vet, eller iaf säger sig inte veta vad vänster hand gör. En hand spränger vattenverk och den andra säger att det får man inte göra. Resultat: ytterligare ett sprängt varttenverk och än mindre vatten att fördela bland invånarna i Gaza. Check för Israel.

Samma med hjälpsändningar.
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism