AndreaBD skrev 2024-12-08 11:11:41 följande:
Nej, du har missförstått.
Det jag menade är att de är splittrade. De ser att det är mycket bättre i Israel. Samtidigt ska de hata och bekämpa Israel. Och alla pengar går till det. Och en del försvinner iom att det finns korruption. Som de också skyller på Israel. Egen erfarenhet, anekdotiskt visst, men jag har hört det av folk på Västbanken när jag var där. Att Israel borde fixa, att deras styre inte är bra. Men det är ju inte Israels ansvar, de har ju själva röstat fram Fatah.
Men istället för att koncentrera sig på att bygga upp ett bra samhälle för att få det bättre där de är, satsar de allt på vapen. Och en motsägelse är ju också - deras motsägelse, inte min - att de klagar och tycker att Israel är så hemskt, men de vill inget hellre än att bo där (och verkligen bo där, INTE bara begå terrorbrott). Men varför bygger de då inte upp något bra själva? Då skulle de inte behöva vara avundsjuka på Israel och kanske då inte heller se någon anledning att hata det.
Att de är fattiga beror till stor del på deras egen (klan-)system och t.ex. också på muslimska lagar om ägande av t.ex. företag. De får ju inte förärvas t.ex. Och man kan ju inte låna pengar utan vidare som startkapital. Och ett demokratiskt system är ju för västerländskt och moderna teknologier likaså. Ah. Missförstånd ännu en gång. Kan du EN ENDA gång stå för vad du skriver? Det ska inte behövas en panel av korrekturläsare som rättar, lägger till och drar ifrån för att det du skriver ska kunna godkännas av dig som vad du egentligen menade. Eller jo, så funkar det tydligen.
De, de, de. Att dra alla över en kam är rasism. Behöver du verkligen påminnas igen?
Låt mig gissa "De" har också röstat fram Israels ockupation, blockader och olagliga bosättningar jämte stöld av palestinska naturresurser?