Inlägg från: Anonym (Antiextremist) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Mentat skrev 2025-02-02 18:23:56 följande:
    Inte i närheten ens, ren Hamas-propaganda. Som jämförelse kan vi ju nämna slaget om Berlin -45, som också utkämpades i stadsmiljö. Slaget varade i drygt två veckor och krävde ca 225.000 döda, varav drygt hälften civila. Ingen talar om folkmord.

De enda som är intresserade av folkmord är uppenbarligen Hamas, vars pogrom gick ut på att döda så många judar som möjligt.
    Personer som inte accepterar fakta kan beskrivas som faktaresistenta eller kunskapsresistenta. Du ignorerar evidens och vetenskapliga belägg som motsäger dina övertygelser och undviker motstridiga fakta. Att du envist upprepar bara "Hamas propaganda" utan att ta hänsyn till juridiska fakta, hur är folkmord definierat eller att ge någon saklig argumentation eller bemöta min, visar bara att du har absolut inget att komma med. 
  • Anonym (Antiextremist)

Sionisternas hat mot judar. Tänk då vad de gör med palestinier.

• Anonym (Antiextremist)
    Mentat skrev 2025-02-02 22:16:54 följande:
    Tja, du upprepar ständigt uttrycket "sionistiska lögner" om allt som inte passar Hamas' agenda. Jag noterar att du inte har något svar på hur många offer du hade förväntat dig på 15 månaders krig i stadsmiljö.
    Ja, jag påstår att det mesta ni israelvänner skriver här är sionistiska propagandalögner och jag oftast förklarar varför jag tycker så, sakligt och med argument. Jag hänvisar till oberoende pålitliga källor som stödjer min argumentation. Ni Israelvänner däremot argumenterar inte alls utan smutkastar precis allt och alla som kritiserar hemska krigsbrott som begås av Israel och hävdar att det som internationella lagar och det som internationella domstolar säger är Hamas agenda, att de är islamister och att tom judar som kritiserar Israel är självhatande judar. Jag avslöjar tex dig och Andrea hela tiden när ni påstår saker som inte stämmer.

Att svara på din fråga är irrelevant eftersom folkmord handlar inte om att utrota alla. Det handlar bla om att med avsikt döda civila. Israel har dödat fler civila än någon annan i något annat krig de senaste 20 år. Det har jag också bevisat för trots dina envisa falska påståenden där du blandade äpplen och päron.

I Gaza är 70% av de dödade kvinnor och barn. Om vi även tar alla civila män kommer man upp till minst 80%. The Lancet tex hävdar att ca 186 000 har dödats i Gaza. 

ICC kräver att Netanyahu ska arresteras för folkmord. Jag litar på oberoende domstolar. Sverige ger full stöd och har fullt förtroende för dessa. Medans för dig är dessa islamister men du litar på en skurkstat som begår krigsbrott och anklagas för folkmord. Dina åsikter skulle egentlingen passa väldigt bra just bland just islamister. 

"Sverige stödjer ICC:s arbete och oberoende, meddelar utrikesminister Maria Malmer Stenergard (M) när domstolen har utfärdat en arresteringsorder mot Israels premiärminister Benjamin Netanyahu."

• Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-02-02 23:21:18 följande:

Och om du kollar vad jag skrev, vad min kollega SO-läraren har gjort med sina elever så ser du förstås att hon inte har brutit mot detta. Du försöker bara GE INTRYCKET att någon har gjort något fel där. Istället var det helt korrekt. 

Faktabaserat - PRECIS. Hon har gått igenom vad folkmord innebär. Och då är det ju lätt att se att det just inte är folkmord i Gaza. Jag vet vad domstolarna säger, men du försöker igen att ge ett felaktigt intrycket. Ja, de säger att "kan" vara så. Samtidigt som de egentlgen vet att det inte är så. Men de kan alltid påstå att det "kan" vara så, om de vill göra det besvärligt för Israel - ett tag. 

Och självklart så säger man inte sin personliga åsikt om ett sånt ämne. Skulle aldrig sätta mig i den sitsen. Det har ingen heller gjort, även om du - för tredje gången - försöker låtsas det. 

Du svamlar igen. Förstår du ens att du säger emot dig själv hela tiden? 

Du skrev förra gången att din kolega förklarade för sina elever att det som sker i Gaza är inte folkmord. Det är lärarens personliga åsikt. Detta trots att Netanyahu ska arresteras för just folkmord och att Israel anklagas för folkmord. Din kollega gör ett tjänstefel. 

Jag råkar faktiskt just känna till ett sådant fall. Min kompis barn går på en skola i Helsinborg där en SO lärare präckar på sina elever just sådana saker. Att det inte är folkmord och att Israel försvarar sig, trots att inget av detta är sant och att egentligen allt pekar åt annat håll. Min kompis funderar på att anmälla till skolinspektion. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-02-03 08:56:08 följande:
    Precis, begreppet är definierat och du kan vara säker på att lärare håller sig till det. OM det skulle visa senare att det var folkmord? Vad som händer i framtiden kan ingen veta. I NULÄGE kan man inte påstå att det är folkmord, det finns helt enkelt inga bevis för det. Så det är väldigt enkelt och inget problem alls. 

Och det du skriver om mig nu är 100 % fel. Jag skriver inga extrema kommentarer, absolut inga rasistiska och du har ingen aning om min arbetstid. Just nu t.ex. har jag inte börjat än. Jag har inget vanligt schema. Du kan inte ens gissa dig till när jag har arbetstid. 
    En lärare kan inte avgöra om det är folkmord eller inte medans rättsfall pågår. Att du som lärare inte förstår det är skrämmande. En lärare får absolut inte i det här fallet lära elever att det inte är folkmord eftersom det är inte avjgort än. Rättsprocessen mot Israel pågår just nu. Läraren får ha en personlig åsikt om det men absolut inte lära ut det som fakta till våra barn. Den läraren borde anmälas och inte få jobba som lärare.

En lärare som sprider rasistiska åsikter är inte heller lämplig att jobba med barn. Att tex skriva att palestinska barn är potentiella terrorister, att deras mammor vill se de döda, att deras pappor förtjänar att dö eftersom de röstade fel, och sedan undervisa barnen som har palestinsk bakgrund är oacceptabelt. Att sådana extrema personer jobbar överhuvudtaget med våra barn är hemskt. 

www.umo.se/svara-varandra/-/vald--krankningar/a/min-larare-ar-rasist/

www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/barnen-larmade-om-lararens-krankningar-nu-kan-hon-bli-av-med-legitimationen
  • Anonym (Antiextremist)

En till läkare som vittnar om Gaza.

• Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-02-03 09:40:05 följande:
    Massor av civila har dött i andra krig, här är några exempel, några lite äldre än 20år.

Att civila dödas i krig är en sak men att de demoniseras och sedan dödas avsiktligt pga av sin etnisk tillhörighet är folkmord. Det är vad Israel anklagas gör av ICJ, FN, Amnesty, Human Righrs Watch och nästan alla andra organisationer för mänskliga rättigheter.
  • Anonym (Antiextremist)

www.aftonbladet.se/nyheter/a/25pEgR/rapport-israels-vald-mot-fangslade-barn-okar

"Barn som ombeds klä av sig nakna och får höra att föräldrarna inte vill träffa dem. Övergrepp och trakasserier av sexuell karaktär. Blåmärken, chock och viktminskning. Rädda Barnen har intervjuat 51 barn som gripits på Västbanken och hållits fängslade av Israel efter Hamas terrordåd den 7 oktober, som ledde till kriget i Gaza."

• Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-02-03 09:54:04 följande:
    Hur definieras demonisering i internationell rätt? Hur bevisas det? 
    Demonisering i samband med folkmord definieras inte direkt som ett juridiskt begrepp i internationell rätt, utan ses som en del av de processer som leder till folkmord där demonisering hänger ihop med avsikt. Enligt FNs folkmordskonvention (1948) definieras folkmord som handlingar utförda med avsikt att helt eller delvis förinta en nationell, etnisk, rasmässigt bestämd eller religiös grupp. Detta inkluderar mord, allvarlig skada, påtvingade levnadsvillkor och andra åtgärder som syftar till gruppens förintelse.Demonisering betraktas som en föregående fas där en grupp avhumaniseras och framställs som hotfull eller mindre värd, vilket används för att rättfärdiga våld och folkmord.

Demonisering är ett återkommande inslag i propagandan som föregår folkmord, såsom i nazisternas retorik mot judar. 
    Judar demoniserades under Förintelsen genom en kombination av historiska fördomar, nazistisk propaganda och systematiska åtgärder som isolerade och avhumaniserade dem. Nazisterna framställde judar som både underlägsna och farliga. Judar beskylltes för att ha dödat Jesus, och för att orsaka pesten genom att förgifta brunnar.  Nazisterna framställde judarna som en "underlägsen ras" och en global fiende som hotade den "ariska rasen". Dessa stereotyper förstärkte bilden av judar som farliga och illvilliga. Nazisterna införde lagar som Nurnberglagarna vilka fråntog judar deras medborgerliga rättigheter. Judar tvingades bo i getton, där de levde under svåra förhållanden med brist på mat och medicin. 

Som du förstår, att bevisa avhumanisering är ganska lätt. Det är när man genom propaganda och handling avhumaniserar människor av ett folkslag och framställer de som mindre värda.
  • Anonym (Antiextremist)
    Mentat skrev 2025-02-03 13:19:25 följande:
    Att påståendet om Israel uppenbarligen är sakligt helt fel har visats ett antal gånger tidigare i tråden. Det blir litet extra kul när det upprepas från en som anklagar andra för att vara faktaresistenta.... Glad
    Du är expert på att skriva utan att egentlingen säga något. 🤣
    På vilket sätt menar att anklagelserna mot Israel är fel? Vilka sakliga motargument hade du? 

Ja, jag fullständigt krossar era propagandalögner med fakta och saklig argumentation.

Du, precs som "fuckgoogleaskme" måste lära er skillnaden mellan folkmord och när civila oavsiktligt dödas. Det ligger i 
    avsikten bakom handlingarna.

Folkmord innebär avsiktliga och systematiska handlingar med syfte att helt eller delvis förinta en nationell, etnisk, rasmässigt definierad eller religiös grupp.

Oavsiktligt dödande av civila, som kan ske under väpnade konflikter, betraktas som krigsförbrytelser om det sker oproportionerligt i förhållande till militära mål. Här saknas avsikt att döda civila ur specifik grupp. Istället handlar det om konsekvenser av militära operationer som inte strikt följer internationell humanitär rätt.

Så, avsikten att utplåna en grupp klassificerar en handling som folkmord.

Bevis för att civila dödas avsiktligt kan inkludera:

Direkta vittnesmål och dokumentation: Vittnesmål från överlevande eller observatörer som beskriver avsiktliga handlingar, t.ex. avrättningar eller urskillningslösa attacker mot civila13.

Fysiska bevis: Analys av kroppar, skador och platser, såsom skottskador i bakhuvudet eller massgravar, vilket kan indikera avsiktlighet1.

Audiovisuellt material: Exempelvis bilder och videor som visar atacker mot civila och videor som dokumenterar handlingar och retorik från förövare.

Offentliga uttalanden: avhumaniserande retorik från politiska eller militära ledare som uppmanar till våld mot civila kan användas som bevis för avsikt.

Mönster av våld: Upprepade attacker mot civila mål, trots kännedom om konsekvenserna, indikerar en medveten strategi.

Sådana handlingar kan klassificeras som krigsbrott, brott mot mänskligheten eller folkmord beroende på omfattning och syfte.
  • Anonym (Antiextremist)

En israelisk soldat bryter tystnaden.

• Anonym (Antiextremist)
    Mentat skrev 2025-02-03 18:23:59 följande:
    Det framgick klart och tydligt i inlägg #2218
    Nej, det var varken klart eller tydligt. Jag förklarade för er otaliga gånger på ett mycket pedagogiskt sätt, att det är skillnad på när civila dödas med eller utan avsikt. Men kunskapsresistans är ibland obotlig. Du, precis som "fuckgoogleaskme" och alla de andra israelvännerna, måste lära er skillnaden mellan folkmord och när civila oavsiktligt dödas. Det ligger i avsikten bakom handlingarna.

Folkmord innebär avsiktliga och systematiska handlingar med syfte att helt eller delvis förinta en nationell, etnisk, rasmässigt definierad eller religiös grupp.

Oavsiktligt dödande av civila, som kan ske under väpnade konflikter, betraktas som krigsförbrytelser om det sker oproportionerligt i förhållande till militära mål. Här saknas avsikt att döda civila ur specifik grupp. Istället handlar det om konsekvenser av militära operationer som inte strikt följer internationell humanitär rätt.

Så, avsikten att utplåna en grupp klassificerar en handling som folkmord.

Bevis för att civila dödas avsiktligt kan inkludera:

Direkta vittnesmål och dokumentation: Vittnesmål från överlevande eller observatörer som beskriver avsiktliga handlingar, t.ex. avrättningar eller urskillningslösa attacker mot civila13.

Fysiska bevis: Analys av kroppar, skador och platser, såsom skottskador i bakhuvudet eller massgravar, vilket kan indikera avsiktlighet1.

Audiovisuellt material: Exempelvis bilder och videor som visar atacker mot civila och videor som dokumenterar handlingar och retorik från förövare.

Offentliga uttalanden: avhumaniserande retorik från politiska eller militära ledare som uppmanar till våld mot civila kan användas som bevis för avsikt.

Mönster av våld: Upprepade attacker mot civila mål, trots kännedom om konsekvenserna, indikerar en medveten strategi.

Sådana handlingar kan klassificeras som krigsbrott, brott mot mänskligheten eller folkmord beroende på omfattning och syfte.
  • Anonym (Antiextremist)
    Mentat skrev 2025-02-03 19:09:47 följande:
    OK, då återstår bara slutsatsen att du inte läser inlägg utan bara mal på med din monolog. Det är fullkomligt meningslöst att försöka ha en dialog om inte motparten läser inläggen.
    🤣 Det är så tragikomiskt. Du säger aldrig något konkret.  Och ddt beror på att du har inget att komma med. Vad menar du nu att jag inte läst? Vad är det jag har missat? 🤣

Jag fullständigt krossar alla era sionistiska propagandalögner. Ni alla får mycket konkret argumentation från mig där jag bemöter alla era kommentarer. Om jag har fel har jag inga problem med att erkänna det. Jag är intresserad bara av sanningen. 
  • Anonym (Antiextremist)
    Mentat skrev 2025-02-03 20:19:07 följande:
    Ja, att försöka debattera i meningen att få honom att inse att hatet mot Israel inte står i proportion till de krystade och pliktskyldiga enstaka fördömandena av Hamas är givetvis meningslöst. Däremot vill jag inte låta vad som helst stå oemotsagt. Det gynnar bara just Hamas.
    Du debatterar inte alls. Du kommer bara med falska anklagelser om antisemitism. Du har aldrig något konkret att säga. Dina åsikter är just lika extrema som Hamas. Om du tänker efter lite kommer du att förstå att det är samma oresonliga hat och propaganda men ni vänder det mot oskyldiga civila. Att förneka ett folkmord är samma logik som förintelseförnekare använder.
  • Anonym (Antiextremist)
    Anton Chigurh skrev 2025-02-03 19:38:48 följande:
    Jag har misstänkt det ett tag att TS skiter fullständigt i alla inlägg riktade till henom = läser dom överhuvudtaget inte utan precis som du beskriver här:

..... så bräker TS ur sig sina evinnerliga monologer som oftast är lögner utan dess like. 
    Egentligen totalt meningslöst att debattera med henom. 

Mvh //Anton 
    Det är gulligt att du följer mig ❤️. Nästan alla dina kommentarer handlar just om mig ❤️ Det ser ut som att du är besatt av mig. ❤️ Vad mer har Andrea berättat om mig? 
  • Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-02-03 21:08:28 följande:
    Ja oj vad du krossar hahahahaha, dream on hahahahaha! Det tar lite mer än AI-inlägg och tio upprepningar av samma saker för det.  Intresserad av sanningen? Hahahahahaha! 
    Ja! Gång på gång, känner ni er avslöjade och frustrerade. Det är patetiskt att israelvänner har nästan inga kunskaper alls om ämnet de diskuterar. Det är som att det är en sekt där alla lever i en lögnbubbla. Men det roligaste är när ni i all frustration börjar spy falska anklagelser om att man är Hamas supporter eller antisemit eftersom man tycker att det är fel att döda oskyldiga, civila palestinier. 🤣  Det blir så tydligt vilka extremister som försvarar Israel. 

Jag upprepar mina kommentarer bara när det är nödvändigt. Typ, ni är flera som ställer samma frågor och då får ni samma svar. Ni påstår saker om mina kommentarer som inte stämmer och då är det enklast att ta fram samma kommentar och visa att ni bara hittar på. 

Ja, jag fullständigt krossar er propaganda 💪😁. Det handlar om sunt förnuft och fakta. T.ec. Det är inte rätt att döda oskyldiga civila, att fördriva andra människor från deras hem och ockupera deras områden, att bygga olagliga bosättningar på stulen mark, att fängsla och tortera barn och att med avsikt skjuta dem. Ett folkmord pågår framför era ögon och ni gör allt för det inte ska uptäckas. Folkmordsförnekare brukar få ett eget kapitel i historieböcker. 
  • Anonym (Antiextremist)
    nattuw skrev 2025-02-03 21:24:36 följande:

Hotspot. En intervju med Christina Toledano Åsbrink som bott många år i Israel. Där tas staten Israels grundande upp och vad det är i den arabiska kulturen som gör det omöjligt för araberna att sluta fred med Israel.

Hotspot 1 februari 2025: A?r Israel en ockupationsmakt?

Världen idag? Är du seriös? Den ägs av Pingströrelse och har anklagats för att ha islamofobisk agenda. Den målar även en mycket ensidig och sionistisk bild av Israel övergrepp på det palestinska folket. 

Det är som att i motsatsen hänvisa till islamiska organisationer och påstå att de är objektiva.

Pingströrelsens syn på Israel är ofta kopplad till eskatologiska (läran om de yttersta tingen) tolkningar. Några viktiga aspekter är:

Uppfyllda profetior: Många ser Israels återupprättande som en uppfyllelse av bibliska profetior.

Guds plan: Det finns en utbredd uppfattning om att Gud har en särskild plan för det judiska folket.

Eskatologisk betydelse: Israels roll i ändtidsföreställningar är ofta central.
  • Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-02-03 21:32:51 följande:

Du nämnde demonisering som ett kriterium för folkmord, men så överraskande att det inte är ett juridiskt begrepp och inte är definierat. Demonisering ses som en del av de processer? Ses av vem, bortsätt från dig? Du nämnde nyss juridiska definitioner men detta låter mer som quasi-psykologi eller sociologi, hur ska du ha det? 

Skulle underlätta om du tittade på fakta och juridiska definitioner i stället för att vara så känslostyrd. Men ok du vill väl vara solidarisk mot ditt folk. 

Ja, du kanske borde läsa min kommentar igen och berätta då hur du själv ser på när nazisterna demoniserade judar i samband med Förintelsen. Demoniserades inte judarna? Var inte det en delprocess i själva Förintelsen?

Det finns inga internationella konventioner som specifikt definierar ordet "demonisering" som ett juridiskt begrepp. Däremot regleras demonisering som relaterade handlingar, såsom hatpropaganda och främjande av hat, i flera internationella instrument:

Artikel 20 i FNs konvention om medborgerliga och politiska rättigheter (ICCPR) förbjuder all propaganda för krig samt främjande av nationalhat, rashat eller religiöst hat som innebär uppvigling till diskriminering, fiendskap eller våld.

Konventionen om avskaffande av alla former av rasdiskriminering (CERD) kräver att stater förbjuder och bekämpar spridning av idéer som bygger på rasöverlägsenhet eller hat.

Dessa bestämmelser adresserar handlingar som kan inkludera demonisering, men termen används inte uttryckligen.

Eftersom du inte ger mig någon tydlig respons på faktan som jag presenterade känner jag mig tvungen att upprepa det jag skrev.

Ja, demonisering ses som en del av de processer som leder till folkmord där demonisering hänger ihop med avsikt. Enligt FNs folkmordskonvention (1948) definieras folkmord som handlingar utförda med avsikt att helt eller delvis förinta en nationell, etnisk, rasmässigt bestämd eller religiös grupp.

Demonisering betraktas som en föregående fas där en grupp avhumaniseras och framställs som hotfull eller mindre värd, vilket används för att rättfärdiga våld och folkmord. 

Demonisering är ett återkommande inslag i propagandan som föregår folkmord, såsom i nazisternas retorik mot judar. 
    Judar demoniserades under Förintelsen genom en kombination av historiska fördomar, nazistisk propaganda och systematiska åtgärder som isolerade och avhumaniserade dem. Nazisterna framställde judar som både underlägsna och farliga. Judar beskylltes för att ha dödat Jesus, och för att orsaka pesten genom att förgifta brunnar.  Nazisterna framställde judarna som en "underlägsen ras" och en global fiende som hotade den "ariska rasen". Dessa stereotyper förstärkte bilden av judar som farliga och illvilliga. Nazisterna införde lagar somNurnberglagarna vilka fråntog judar deras medborgerliga rättigheter. Judar tvingades bo i getton, där de levde under svåra förhållanden med brist på mat och medicin. Allt detta var delprocesser av ett folkmord. Om du inte håller med, förklara varför du inte håller med?

Som du förstår, att bevisa avhumanisering är ganska lätt. Det är när man genom propaganda och handling avhumaniserar människor av ett folkslag och framställer de som mindre värda. 

Ja, judar är mitt folk.
  • Anonym (Antiextremist)
    nattuw skrev 2025-02-03 22:12:37 följande:
    Ingen tvingar dig att titta och intervjun är nog inte något för dig eftersom den ger en nyanserad bild av konflikten och vänder sig till de som inte har som slutmål att Israel och dess majoritetsbefolkning skall utplånas.
    Som jag förklarade tidigare "Världen idag" är en extrem tidning som sprider extrema ideer som grundas i extrema religösa tolkningar av Bibeln. Deras bild är absolut inte nyanserad, utan snarare precis tvärtom. Det är som att lyssna på ISIS predikanter som också kollar på en annan religös bok och sprider "nyanserad" bild av verkligheten. 

Jag vill varken att Israel eller judar ska utplånas och tycker att "Världen idag" sprider en ganska extrem prosionistisk propaganda. Att försvara ockupation, bosättningar och etnisk rensning är inte nyanserat eller objektivt.
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism