Inlägg från: Anonym (Antiextremist) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

FuckGoggleAskMe skrev 2025-02-03 23:09:07 följande:

Håller med om exakt vad? Delprocesser är ingen juridisk definition som har att göra med folkmord. 

Judar är ditt folk? Hahaha vad menar du med det?

Du klippa bort 80% av min kommentar och låtsas att du inte såg eller förstod mina extra tydliga frågor, du kan ducka och fly och känna dig otillräcklig men det hjälper inte. 🤣

Jo, visst har demonisering med folkmord på judar att göra. Det ser ut nu som att du förenekar Förintelsen.

Vänligen svara på mina fetmarkerade frågor.

Hur ser du själv på när nazisterna demoniserade judar i samband med Förintelsen? Demoniserades inte judarna? Var inte det en delprocess i själva Förintelsen?

Det finns inga internationella konventioner som specifikt definierar ordet "demonisering" som ett juridiskt begrepp. Däremot regleras demonisering som relaterade handlingar, såsom hatpropaganda och främjande av hat, i flera internationella instrument:

Artikel 20 i FNs konvention om medborgerliga och politiska rättigheter (ICCPR) förbjuder all propaganda för krig samt främjande av nationalhat, rashat eller religiöst hat som innebär uppvigling till diskriminering, fiendskap eller våld.

Konventionen om avskaffande av alla former av rasdiskriminering (CERD) kräver att stater förbjuder och bekämpar spridning av idéer som bygger på rasöverlägsenhet eller hat.

Dessa bestämmelser adresserar handlingar som innkluderar demonisering. 

Ja, demonisering ses som en del av de processer som leder till folkmord där demonisering hänger ihop med avsikt. Enligt FNs folkmordskonvention (1948) definieras folkmord som handlingar utförda med avsikt att helt eller delvis förinta en nationell, etnisk, rasmässigt bestämd eller religiös grupp.

Demonisering betraktas som en föregående fas där en grupp avhumaniseras och framställs som hotfull eller mindre värd, vilket används för att rättfärdiga våld och folkmord. Hur tolkar du ordet "demonisering"? Är inte det att avhumanisera en folkgrupp? Varför gör man det? Varför tror du demoniserades judar av nazisterna? 

Demonisering är ett återkommande inslag i propagandan som föregår folkmord, såsom i nazisternas retorik mot judar. 
    Judar demoniserades under Förintelsen genom en kombination av historiska fördomar, nazistisk propaganda och systematiska åtgärder som isolerade och avhumaniserade dem. Nazisterna framställde judar som både underlägsna och farliga. Judar beskylltes för att ha dödat Jesus, och för att orsaka pesten genom att förgifta brunnar.  Nazisterna framställde judarna som en "underlägsen ras" och en global fiende som hotade den "ariska rasen". Dessa stereotyper förstärkte bilden av judar som farliga och illvilliga. Nazisterna införde lagar somNurnberglagarna vilka fråntog judar deras medborgerliga rättigheter. Judar tvingades bo i getton, där de levde under svåra förhållanden med brist på mat och medicin. Allt detta var delprocesser av ett folkmord.

Ja, som jag sa judar är mitt folk. Vad är det som är så roligt?
  • Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-02-03 23:58:50 följande:

Det roliga är att även dina copy and paste texter vimlar av språkliga fel.

Trodde du ville diskutera fakta och juridiska definitioner och inte din nya käpphäst demonisering, som tydligen är ett vanligt förekommande men odefinierat kriterium vid fastställande av folkmord. 

🤣🤣 Ja, jag förstår att du förstår hur dumt det var att påstå att demonisering inte har något med folkmord att göra. Du låtsas att du inte förstor mina extra tydliga frågor, du kan ducka och fly och känna dig otillräcklig men det hjälper inte och det vet du. Varför undviker du att svara på mina högst relevanta frågor? 🤣🤣🤣

Jo, visst har demonisering med folkmord på judar att göra. Det ser ut nu som att du förenekar Förintelsen. Förnekar du att judarna demoniserades?

Nazisterna framställde judarna som en "underlägsen ras" och en global fiende som hotade den "ariska rasen". Dessa stereotyper förstärkte bilden av judar som farliga och illvilliga. Nazisterna införde lagar somNurnberglagarna vilka fråntog judar deras medborgerliga rättigheter. Judar tvingades bo i getton, där de levde under svåra förhållanden med brist på mat och medicin. Allt detta var delprocesser av ett folkmord. Dessa konspirationsteorier användes för att mobilisera stöd och sprida hat. Denna demonisering var en viktig ideologisk grund för att rättfärdiga diskriminering, förföljelse och folkmord.
    Hur ser du själv på när nazisterna demoniserade judar i samband med Förintelsen? Demoniserades inte judarna? Var inte det en delprocess i själva Förintelsen? Varför vägrar du svara?🤣

Ja, demonisering ses som en del av de processer som leder till folkmord där demonisering hänger ihop med avsikt. Enligt FNs folkmordskonvention (1948) definieras folkmord som handlingar utförda med avsikt att helt eller delvis förinta en nationell, etnisk, rasmässigt bestämd eller religiös grupp.

Demonisering betraktas som en föregående fas där en grupp avhumaniseras och framställs som hotfull eller mindre värd, vilket används för att rättfärdiga våld och folkmord. Hur tolkar du ordet "demonisering"? Är inte det att avhumanisera en folkgrupp? Varför gör man det? Varför tror du judar demoniserades av nazisterna? Varför låtsas du som att demonisering av judar aldrig hände? Är inte det nästan antisemitiskt?

• Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-02-04 10:15:30 följande:
    Nu skriver du helt uppenbara osanningar. Jag hittade bara kopior på en sammanfattning om det. Så jag vet förstås inte vad hon har sagt till eleverna.

Antagligen har läraren ju tagit den sammanfattningen från någon källa och kan då hänvisa till den. Och då är det inte hennes åsikt. Och formuleringen var säkert så att det är korrekt. T.ex. att man inte ÄN kan säga att det skulle vara folkmord, eller att det inte är bevisad, eller något sånt (jag kommer ju inte ihåg ordagrant). 

Och det är löjligt att försöka anmäla sånt. Det kommer förstås inte att leda någon vart, för att även den läraren säkert har uttryckt sig korrekt. Även efter det du skriver här så är det ju inget fel med det. 
    Du skrev så här:
    "Vill du verkligen veta vad vi säger till barnen i skolan? Jag är inte SO-lärare, men jag har sett vad SO-läraren går igenom med barnen angående konflikten Israel-Palestina. Dvs. jag såg kopior med en text om ämnet. Och jag kan bara säga att det INTE motsvarar ditt narrativ. Framför allt så fick de också gå igenom vad ett folkmord är och varför detta i Gaza INTE är ett folkmord. 

Och jag tror inte att kollegan skulle få problem med skolinspektionen."

Vad är det för osanning jag har sagt? Det är väl uppenbart att din "kollega" 😉 begick tjänstefel när hon, mitt i en juridisk process där Israel åtalas av ICJ, föregår ICJ och lär sina elever att det INTE är folkmord. Din "kollega" lär ut sina egna, proisraeliska åsikter till elever. Det är inte att lära ut fakta. Hon får inte heller ta vilken källa som helst och ta för givet att den är korrekt. Särskillt med tanke på att ETT ÅTAL MOT ISRAEL PÅGÅR och att desinformation sprids i medierna. Läraren måste i det här fallet hålla sig helt neutral.

Det är självklart inte löjligt att anmäla sådana fall där en SO lärare indoktrinerar våra barn med ensidig propaganda. Det är en plikt att anmäla sådant, fröken. 

• Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-02-04 10:27:17 följande:
    Tack för det! Det var nämligen precis det som jag har skrivit hela tiden och som du har försökt bestrida. Men det är bra om du har lärt dig. Medans det inte är utrett än så kan man veta om något folkmord skulle ha begåtts. Det är hittills bara ett påstående. 

Och då gör en lärare förstås inget fel om hen går igenom med elever vad folkmord innebär och även säger att inget är bevisat än. Så, vad klagar du på? Du säger ju väldigt mycket emot dig själv nu. 

Jag står för svenska skolans värdegrund. Och du försöker påstå att jag skulle ha sagt olika saker, som jag 1. inte har sagt så. och som du 2. har tagit ur sammanhanget. Inga extrema åsikter här - inte för svenska samhället, men du försvarar ju helt andra värderingar.
     Nej, så är det inte. Du skrev inte att "läraren" gått igenom vad folkmord är och har aldrig sagt att "läraren" lärde ut att man inte vet om det är folkmord eller inte och att det är ICJ som kommer att bedömma det. Du skrev att din "kollega" (vi vet att det inte är din kollega du pratar om) lär ut att det INTE (du skrev det själv med stora bokstäver) är folkmord. Det finns absolut inget neutralt där, det är falskt och det är inte fakta. En lärare får absolut inte göra så och sprida ensidig propaganda. På samma sätt som att vi inte skulle acceptera att en lärare skulle lära ut att Hamas inte är terrorister. 

Att lära ut något som inte är fakta och revidera historia är absolut inte svenska skolans värdegrund. Det är ren propaganda och hjärntvättning av våra barn. Jag försvarar våra svenska, demokratiska värderingar där folkmord, etnisk rensning, ockupation och bosöttarkolonisering är inte förenliga med vårt moderna, demokratiska samhället. Du, som lärare, borde veta bättre.

En sådan lärare ska anmälas. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-02-04 10:28:43 följande:
    Korrekt skulle vara ..... och nästan INGA andra organisationer för mänskliga rättigheter. 
    Det finns inga andra som är större 🤣
    De är de största och viktigaste och alla anklagar Israel för krigsbrott, apartheid och folkmord. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-02-04 10:50:06 följande:
    Du verkar inte veta vad tjänstefel är. 
    Dessutom har du själv skrivit att det inte går att säga än om det har begåtts något folkmord - vilket du ändå hela tiden gör. 

Precis, jag sa att det inte motsvarade ditt narrativ. För att du påstår att det ÄR folkmord. Och det kan man inte påstå. 

På pappret stod det så, ja. Sedan vet jag ju inte om hon har förklarat det närmare och sagt att man får i alla fall avvakta om man hittar några bevis på det. Oavsett - det vore värre att påstå att det ÄR så (som du gör) utan att det är bevisad. 
    Jag jobbar inte som lärare och har inget ansvar mot några elever. Jag argumenterar för min åsikt varför jag tycker att det är folkmord i Gaza. Varje normal människa fattar det. Jag hänvisar också hela tiden till både ICC och ICJ och påminner om att det pågår en rättsprocess där Israel och israeliska politiker åtalas för folkmord.
    Så, jag är egentligen mycket mer ballanserad i mitt resonemang än vad du och din "kollega" är. 

Du krånglar till det när du försöker lårsas att det handlar om en kollega. Du skrev ju själv att du bl.a. jobbade som SO lärare.
  • Anonym (Antiextremist)
    nattuw skrev 2025-02-04 12:37:10 följande:
    Det är inte världen idag eller deras gäster som är extremister.
    Kristen sionism, som ofta förespråkas inom pingströrelsen, är inget annat än extrem religös propaganda eftersom den betonar stöd för staten Israel utifrån bibliska profetior. Tycker inte du att det är extremt att påstå att Gud gav någon ett land och att det används som argument för att på riktigt ta över någon annans land? Detta påverkar såklart hur rörelsen kommunicerar politiska och religiösa budskap, särskilt i frågor om Mellanösternkonflikten.

Sionistisk propaganda används ofta för att förstärka "vi och dem" narrativ.
    Kristen sionism är en extrem religös doktrin som tolkar staten Israels existens som en uppfyllelse av bibliska profetior och ser stöd för Israel som en del av kristendomens eskatologi. Inom pingströrelsen har detta använts för att rättfärdiga stöd till Israel, inklusive olagliga bosättningar och olagliga ockupationer, med hänvisning till Bibelns profetior om "den sista tiden" och Jesu återkomst. De tror stenhårt på att Jesus kommer först när judarna har ockuperat hela Palestina. Och du tycker inte att det är extremt?
  • Anonym (Antiextremist)

Det började inte 7 oktober.

• Anonym (Antiextremist)

Israel avsiktligen skjuter palestinska barn.

• Anonym (Antiextremist)
    Många israeliska bosättare och sionister  tror att de uppfyller ett gudomligt bud genom att bosätta det land som Gud lovade de bibliska patriarkerna Abraham, Isak och Jakob. De ser tex det olagliga bosättningsbyggandet som en del av en process som uppfyller bibliska profetior och inleder en messiansk tidsålder. 

Denna övertygelse representerar en stor utmaning för utsikterna för en tvåstatslösning, eftersom idén om ett förbund som ingåtts med Gud i själva verket inte är förhandlingsbart.

Religiösa sionister tror att landet Israel lovades till de forntida israeliterna av Gud, och att moderna judar har skyldigheten att äga och försvara landet i enlighet med Toran. De ser sionismen som ett Guds verktyg för att främja hans gudomliga plan och initiera judarnas återkomst till deras utlovade hemland. Att bosätta Israel anses vara en skyldighet för religiösa judar, eftersom att skapa landet Israel är ett bud i sig. De tror att de genom att bo där tjänar Guds vilja och hjälpa till att åstadkomma Messias ankomst. De ser sin närvaro som ett sätt att säkerställa permanent judisk kontroll över området.

Det är uppenbart att sionismen har ingen plats i ett modernt, demokratiskt samhälle. 
  • Anonym (Antiextremist)
    Mentat skrev 2025-02-12 10:03:53 följande:
    Genom att importera antisemitism.
    Du har fel. Antisemitism är inte importerad.

Den viktigaste orsaken till antisemitismens framväxt och djupa förankring i europeisk kultur är den judefientliga tanketradition som utvecklades inom kristendomen. Kristendomen började som en gren av judendomen men etablerade sig senare som en separat religion som konkurrerade med judendomen. Detta spänningsförhållande ledde till utvecklingen av en antijudisk teologi och förkunnelse.

Under europeisk medeltid infördes diskriminerande lagar som begränsade judars religiösa och ekonomiska rättigheter. Judar tvingades bo i getton och bära särskilda kännetecken. Deras näringsverksamhet begränsades ofta till områden som penningutlåning, vilket bidrog till ekonomiskt och socialt motiverad fientlighet.

Nazismen förenade medeltida och moderna antijudiska föreställningar till en mordisk, rasistisk ideologi. Detta ledde till Förintelsen under andra världskriget, det mest extrema uttrycket för antisemitism.

• Anonym (Antiextremist)
    Rataxes skrev 2025-02-11 16:36:21 följande:
    Det är bara 2 personer som skulle kunna göra något sådant...
    Tummen ner alltså. 
    Tummen ner betyder väl att man tycker att det är hemskt? Eller? Jag har fler exempel där ni gav tummen ner på artiklar som beskriver hur palestinska barn dödas i Gaza. Hur ska det tolkas tycker du?
  • Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-02-13 06:29:44 följande:
    Så förklaringen till dagens antisemitism i Sverige är främst att kristna länder hade diskriminerande lagar på medeltiden? Och att i Tyskland frodades nazismen på 1930-40 talen? Intressant. 
    Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med läsförståelse.
  • Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-02-13 09:23:28 följande:
    Stör inte diskussionen med fakta och logik nu, teorin om de medeltida lagarna var mer intressant hahaha!
    "Medeltida lagar"? 🤣 Säger du som tycker att judarna har rätt att fördriva palestinier och ta deras områden eftersom självaste Gyd lovade de ett land just där och eftersom de hade ett land där för 3 000 år sedan 🤣 Snacka om förlegade åsikter och medeltidatänkandet. 
  • Anonym (Antiextremist)

IDF soldaten berättar det sionisterna inte vill att du ska höra.

www.aftonbladet.se/ledare/a/73oB4o/vastbanken-idf-soldaten-ar-trott-pa-att-forstora-deras-liv

"

Han undrar: vad håller jag egentligen håller på med? Drillad i att kasta ut oskyldiga familjer från deras hem, skrämma upp barn under pistolhot och se till att de aldrig kan återvända hem. Nadav Weiman var krypskytt i israeliska militären IDF.

Han kommer aldrig att behöva ställas till svars. I stället talar han ut. Första gången han körde ut palestinier med våld var i staden Jenin på Västbanken år 2006."

Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism