Inlägg från: Anonym (Antiextremist) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Antiextremist)
    Många israeliska bosättare och sionister  tror att de uppfyller ett gudomligt bud genom att bosätta det land som Gud lovade de bibliska patriarkerna Abraham, Isak och Jakob. De ser tex det olagliga bosättningsbyggandet som en del av en process som uppfyller bibliska profetior och inleder en messiansk tidsålder. 

Denna övertygelse representerar en stor utmaning för utsikterna för en tvåstatslösning, eftersom idén om ett förbund som ingåtts med Gud i själva verket inte är förhandlingsbart.

Religiösa sionister tror att landet Israel lovades till de forntida israeliterna av Gud, och att moderna judar har skyldigheten att äga och försvara landet i enlighet med Toran. De ser sionismen som ett Guds verktyg för att främja hans gudomliga plan och initiera judarnas återkomst till deras utlovade hemland. Att bosätta Israel anses vara en skyldighet för religiösa judar, eftersom att skapa landet Israel är ett bud i sig. De tror att de genom att bo där tjänar Guds vilja och hjälpa till att åstadkomma Messias ankomst. De ser sin närvaro som ett sätt att säkerställa permanent judisk kontroll över området.

Det är uppenbart att sionismen har ingen plats i ett modernt, demokratiskt samhälle. 
  • Anonym (Antiextremist)
    Mentat skrev 2025-02-12 10:03:53 följande:
    Genom att importera antisemitism.
    Du har fel. Antisemitism är inte importerad.

Den viktigaste orsaken till antisemitismens framväxt och djupa förankring i europeisk kultur är den judefientliga tanketradition som utvecklades inom kristendomen. Kristendomen började som en gren av judendomen men etablerade sig senare som en separat religion som konkurrerade med judendomen. Detta spänningsförhållande ledde till utvecklingen av en antijudisk teologi och förkunnelse.

Under europeisk medeltid infördes diskriminerande lagar som begränsade judars religiösa och ekonomiska rättigheter. Judar tvingades bo i getton och bära särskilda kännetecken. Deras näringsverksamhet begränsades ofta till områden som penningutlåning, vilket bidrog till ekonomiskt och socialt motiverad fientlighet.

Nazismen förenade medeltida och moderna antijudiska föreställningar till en mordisk, rasistisk ideologi. Detta ledde till Förintelsen under andra världskriget, det mest extrema uttrycket för antisemitism.

• Anonym (Antiextremist)
    Rataxes skrev 2025-02-11 16:36:21 följande:
    Det är bara 2 personer som skulle kunna göra något sådant...
    Tummen ner alltså. 
    Tummen ner betyder väl att man tycker att det är hemskt? Eller? Jag har fler exempel där ni gav tummen ner på artiklar som beskriver hur palestinska barn dödas i Gaza. Hur ska det tolkas tycker du?
  • Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-02-13 06:29:44 följande:
    Så förklaringen till dagens antisemitism i Sverige är främst att kristna länder hade diskriminerande lagar på medeltiden? Och att i Tyskland frodades nazismen på 1930-40 talen? Intressant. 
    Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med läsförståelse.
  • Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-02-13 09:23:28 följande:
    Stör inte diskussionen med fakta och logik nu, teorin om de medeltida lagarna var mer intressant hahaha!
    "Medeltida lagar"? 🤣 Säger du som tycker att judarna har rätt att fördriva palestinier och ta deras områden eftersom självaste Gyd lovade de ett land just där och eftersom de hade ett land där för 3 000 år sedan 🤣 Snacka om förlegade åsikter och medeltidatänkandet. 
  • Anonym (Antiextremist)

IDF soldaten berättar det sionisterna inte vill att du ska höra.

www.aftonbladet.se/ledare/a/73oB4o/vastbanken-idf-soldaten-ar-trott-pa-att-forstora-deras-liv

"

Han undrar: vad håller jag egentligen håller på med? Drillad i att kasta ut oskyldiga familjer från deras hem, skrämma upp barn under pistolhot och se till att de aldrig kan återvända hem. Nadav Weiman var krypskytt i israeliska militären IDF.

Han kommer aldrig att behöva ställas till svars. I stället talar han ut. Första gången han körde ut palestinier med våld var i staden Jenin på Västbanken år 2006."

• Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-02-13 17:45:16 följande:
    Nu hallucinerar du alltså om att jag är troende och har skrivit om Gud och bibeln? Dream on!

Det var du som försökte förklara antisemitismen i Sverige med medeltida lagar. Din roligaste teori hittills tror jag, i svår konkurrens med diverse annat dravel. 
    Det är patetiskt. Du är självdeklarerad sionist som tror på att judar har rätt till eget land i Palestina. Varför tror du det? Varför ska judarna ha rätt till ett eget land i just Palestina?
  • Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-02-13 17:53:21 följande:
    Den organisationen har granskats, t.ex. ger de få angivelser om tid, plats, namn på soldater etc vilket gör det omöjligt att verifiera. När denna info ges, är det väldigt begränsat i tid, plats och bataljon. Det är ingen mening att jag ger någon källa för denna granskning för du kommer inte att läsa den och kalla den för sionistisk propaganda. 
    Haha! Precis! Ditt problem är att du inte anger några oberoende pålitliga källor. Sionismens problem är att även judarna börjar vända sig mot det som sionismen gör i deras namn. 
    Och du glömde att påstå att dessa IDF soldaterna är antisemter. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-02-13 17:41:07 följande:
    Du citerar en artikel som säger att det knappt förekommer. Är kalkulen här att folk inte orkar läsa? Det står att det knappt förekommer!

"Within the narrow analytical framework of Israeli male soldiers, Palestinian women, and rape, the events previously noted would only reinforce the claim that rape is rare; we have only four testimonies of rape, one by a male soldier, one by two female medical soldiers, and two by investigators."

Visserligen, sedan börjar man diskutera.... kanske våldtas männen då? Inte heller? Kanske blir någon utpressad att ha sex med en shin-bet-man? Rappakalja, men så fint som möjligt forumulerat. 

Och nu har jag inte läst allt heller. Det brukar inte löna sig. 
    Ja, då har du inte läst allt.  🤣 Här har du lite mer som du inte behöver läsa.

"Tusentals palestinska kvinnor, män, läkare, journalister människorättsaktivister och barn har, enligt rapporten, gripits i Gaza, Västbanken och Israel och sedan fängslats av Israel sedan den 7 oktober.

De flesta utan åtal, rättegång eller försvarare, skriver FN.

Israel har valt att inte lämna ut information om var många av de fängslade är och hur deras situation ser ut. Internationella Röda korset har nekats tillträde till anläggningarna där palestinier hålls fångna.

De flesta som fängslats i Gaza är män och tonårspojkar som tagit skydd i skolor, sjukhus eller bostadshus, enligt FN. De fängslades familjer får, enligt rapporten, ingen information om hur deras familjemedlemmar mår eller var de befinner sig.

Skendränkningar och elchocker

I rapporten vittnar tidigare fängslade palestinier om hur de tvingades sitta i ?burliknande utrymmen? och de under långa perioder varit nakna eller endast burit blöjor.

Flera fångar vittnar om att de utsattes för elchocker, brändes med cigaretter och tvingades bära ögonbindel ? i perioder utan tillgång till mat, vatten.

?Manliga palestinier som intervjuades av OHCHR uppskattade att de tappat mellan 35 och 50 kilo i kroppsvikt under tiden i förvar?, står det i rapporten.

Vissa fångar har berättat att hundar släpptes lös i celler. Andra utsattes för skendränkning eller hängdes upp i tak med bundna händer.

?Jag flyttades ofta till en isoleringscell där det spelades hög musik i flera timmar, vilket gjorde att jag inte kunde sova. Sedan flyttades jag till en kallt rum, jag minns hur det blåste kall luft mot mig i långa perioder, för att efter det flyttas till ett förhörsrum?, säger en intervjuperson.

?Elchocker mot kön och anus?

Enligt rapporten ska ?sexuella och könsbaserade våldshandlingar? begåtts mot palestinska män och kvinnor i fångenskap.

Både män och kvinnor vittnar om hur de misshandlats när de varit nakna samt slagits och fått ?elchocker mot bland annat kön och anus?.

Det finns även videomaterial som visar hur avklädda män med ögonbindel och handfängsel filmades och fotograferades i ?avsiktligt förnedrande positioner?.

OCHR skriver också att de fått in flera rapporter våldtäkter och hot om våldtäkt.

En man berättar att han och en grupp fångar togs till ett kök och tvingades att klä av sig nakna. Mannen filmades sedan när han våldtogs analt med en grönsak.

?Det kändes som att jag var trasig inuti?, vittnar han.

www.aftonbladet.se/nyheter/a/4B3Wma/fn-rapport-palestinska-fangar-utsatts-for-tortyr-och-vald

• Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-02-13 17:30:45 följande:
    Man vet inte ens om han är israeli, ännu mindre om han är soldat. Obestämd
    Du kanske inte vet men det är ditt problem. 🤣
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-02-13 19:12:48 följande:
    Tvärtom, det är ditt problem eftersom folk inte tror att det är något seriöst. 
    Nja, det är bara att läsa mina kommentarer som nästan alltid har verifierbar infokälla för att förstå att det är seriöst. 😉 Shalom
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Antiextremist)
    KlasBanan skrev 2025-02-13 17:40:57 följande:

När Trump och Musk tog kål på USAID var man väldigt noga med att pengarna till Israel inte skulle påverkas.

USA har alltid skyddat Israel från sanktioner i FN.

Oavsett om demokraterna eller republikanerna vinner är presidenten alltid vänligt inställd till Israel.

Trump säger att USA ska fokusera på sina egna intressen. Han kastar Europa under bussen, bryr sig inte om Ukraina osv. Men vet vi vilket land som alltid kommer före USAs egna intressen? Just det, Israel.

Det finns ingen som helst logik i att USA beskyddar ett litet och avlägset land som man gör. Man behandlar inget annat land på jorden med samma positiva särbehandling som man ger Israel.

Israel har alltid kommit undan med precis vad som helst sedan andra världskriget. Att tro något annat än att de styr USA via pengar är naivt.

Det är svårt att inte hålla med.
  • Anonym (Antiextremist)

Kommer ni ihåg det här? Långt innan 7 oktober. Det visade sig senare att det var inget misstag.

• Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-02-13 20:57:57 följande:
    Varför just där Israel ligger? Titta tillbaka genom ett par hundra sidor i tråden så hittar du många anledningar som givits av mig och andra. Synd att minnet sviker dig! 
    Hahahha men detbär såååå patetiskt. Ducka som vanligt. När du duckar, då vet jag att du vet att jag har rätt. 😄
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism