• Anonym (J)

Bör jag ta ett test?

Hej!

Jag och sambon har försökt i tre månader och jag är för tillfället ca 8 dagar efter ägglossning. Och något känns bara off. Vill bara veta vad ni tycker. Vet att det kanske är lite tidigt så ni får kalla mig paranoid!

Jag känner mig liksom konstant "full" i magen. Mår hemskt. Vill spy men inget kommer upp. Visst kan jag bli gasig och uppblåst under den luteala fasen men detta känns som något helt annat. Vet inte hur jag ska förklara mer än att jag är förstoppad, uppblåst. Illamående. 

Mina bröst börjar se ut som små ballonger. Också ett vanligt PMS-symptom men känns ändå off. Värkte så in i norden igår... 

Jobbig nästäppa som kommer och går under dagen. Det värker också i vissa leder, speciellt i knäna när jag böjer mig. 

Bör jag ta ett graviditetstest eller vänta ett par dagar till? Hur kände ni i början av graviditeten?
  • Svar på tråden Bör jag ta ett test?
  • Anonym (Snart)

Vänta till helgen eller åtminstone tio dagar efter ägglossning (men var beredd på att det fortfarande kan vara för tidigt då att testa). 

Kände ingenting när jag blev gravid förrän flera veckor efter plus.

lycka till 🤞

• Anonym (J)
    Anonym (Snart) skrev 2024-11-20 01:06:37 följande:

Vänta till helgen eller åtminstone tio dagar efter ägglossning (men var beredd på att det fortfarande kan vara för tidigt då att testa). 

Kände ingenting när jag blev gravid förrän flera veckor efter plus.

lycka till 🤞

Ska nog vänta till helgen då. Egentligen bör jag väl vänta till mensen är sen men man blir så hoppfull! 

Tack så mycket! Glad

• Anonym (Eh)

Ja du är paranoid. Om du ens är gravid så fäste ägget typ igår, kanske idag. Du kan OMÖJLIGT ha graviditetssymptom efter ett dygn, och testa är så klart ingen idé i nuläget heller. Tagga ner och vänta några dagar, då kan det möjligen synas med ett testa tidigt, men symptom kommer ta ett par veckor till eller så, minst.

Illamåendet kan vara att du är småsjuk. Det verkar vara en maggrej som går runt just nu.

• Anonym (J)
    Anonym (Eh) skrev 2024-11-20 08:17:47 följande:

Ja du är paranoid. Om du ens är gravid så fäste ägget typ igår, kanske idag. Du kan OMÖJLIGT ha graviditetssymptom efter ett dygn, och testa är så klart ingen idé i nuläget heller. Tagga ner och vänta några dagar, då kan det möjligen synas med ett testa tidigt, men symptom kommer ta ett par veckor till eller så, minst.

Illamåendet kan vara att du är småsjuk. Det verkar vara en maggrej som går runt just nu.

Blev bara fundersam/orolig då jag aldrig känt såhär förut. Jag vet inte ens exakt när jag hade ägglossning. Ska vänta med att testa till helgen. 
    Tack!
  • Anonym (Jag)

Den här graviditeten hade jag inga symtom så tidigt men tidigare graviditeter har jag börjat bli öm i brösten iallafall flera dagar innan BIM men minns inte exakt när. Har haft lite ont i magen som mensvärk också , det har nog varit det tidigaste symtomet. Men jag har aldrig testat innan BIM.

Har aldrig hört talas om att illamående har kommit så tidigt , för mig har det börjat runt vecka 6-7. Men kan nog börja lite tidigare , däremot inte så tidigt vad jag vet. Den här gången fick jag inte ömma bröst förrän typ vecka 6-7 heller.

• Anonym (J)

Uppdatering: Positivt test idag. Ska boka tid hos barnmorskan imorgon. 

• Anonym (längre?)
    Anonym (J) skrev 2024-11-22 21:56:01 följande:

Grattis! Kul för dig!

Du kanske är mer långt gången än du tror? Förra mensen kanske var en nidblödning?
  • Anonym (Karin)
    Anonym (J) skrev 2024-11-22 21:56:01 följande:

Kul! 

Jag hade också symptom sådär tidigt. Var så gott som helt säker på att jag var gravid flera dagar innan beräknad mens eftersom symptomen bara öste på ett efter ett. 

Lycka till! 

• Anonym (J)
    Anonym (längre?) skrev 2024-11-23 07:56:42 följande:
    Grattis! Kul för dig!

Du kanske är mer långt gången än du tror? Förra mensen kanske var en nidblödning?
    Tack så mycket! Är helt exalterad!
    Senaste mensen såg ut som en faktisk mens så tror inte det. Däremot kan jag haft ägglossning tidigare än jag trott. Får se vad barnmorskan säger på tisdag Skrattande
  • Anonym (J)
    Anonym (Karin) skrev 2024-11-23 08:27:28 följande:

Kul! 

Jag hade också symptom sådär tidigt. Var så gott som helt säker på att jag var gravid flera dagar innan beräknad mens eftersom symptomen bara öste på ett efter ett. 

Lycka till! 

Det är otroligt att man kan känna symptom så tidigt! Jag bara kände att något inte stämde. Var så otroligt uppsvälld haha. Jag är nervös och överlycklig på samma gång då detta är min första graviditet. 
  • Sarafamliv
    Anonym (J) skrev 2024-11-23 14:20:53 följande:
    Det är otroligt att man kan känna symptom så tidigt! Jag bara kände att något inte stämde. Var så otroligt uppsvälld haha. Jag är nervös och överlycklig på samma gång då detta är min första graviditet. 
    Tänkte bara hoppas in och säga att jag mådde väldigt illa under min senaste graviditet som tyvärr slutade i missfall men illamåendet och kräkningarna va där från 9 dagar efter ägglossning 👍 har en son sedan tidigare där jag inte kräktes eller hade illamående fören v.13 så det kan vara väldigt olika för alla 👍 Grattis till plusset!
  • Anonym (Karin)
    Anonym (J) skrev 2024-11-23 14:20:53 följande:

Visst är det häftigt!? Jag har varit gravid två gånger och testade när beräknad mens skulle ha kommit. Men testet var egentligen fullkomligt överflödigt, för det var ingen tvekan om att jag var gravid. Så mycket i kroppen var annorlunda - tarmarna, kroppsdoften, luktsinnet, humöret, brösten - inget var som vanligt. 

Hoppas att du får en fin graviditet! 

Svar på tråden Bör jag ta ett test?