• Anonym (Otäck)

Är detta snålhet?

Jag och min partner är särbos. Vi har varit ett par i ca 3 år. Jag tjänar mer än henne. Vi ses i princip varje dag och enda anledningen till 2 lägenheter är barn i olika kön och åldrar som inte riktigt går ihop. Vi har separat ekonomi eftersom jag känner att jag vill ha kontroll på min ekonomi då jag har "egna utgifter" som tillkommer till ett eget boende.

För några veckor sedan lånade hon 1000 kr av mig då hon på en klädaffär hade shoppet mer kläder än vad hon hade pengar till på sitt konto. Hon skulle få lön dagen efter och då skulle jag få tillbaka pengarna jag lånade ut.

Tiden har gått men jag fick inga pengar. Detta är inte en så stor grej enligt mig eftersom jag vet att hon haft det knackigt den senaste månaden.

Igår ville hon låna 5000 kr av mig. Jag förklarade att absolut det kunde jag göra men sa också att jag bara inte kunde ge henne 5000 kr utan att det var ett lån och jag ville ha tillbaka dem när hon hade råd.

Jag fick då höra att hon aldrig träffat någon som var så snål som mig. Att jag påminde om hennes Otäcke farbror som är extremt snål och är man ett par så betalar alltid killen mer. Jag betalar redan mycket till vårat gemensamma liv och har då och då räddat henne med en tusenlapp här och en tusenlapp där. Jag är ingen rik kille utan kämpar med min ekonomi som många andra. Men kan man efter vad jag skrivit här uppfatta mig som äckligt snål?

• Svar på tråden Är detta snålhet?
  • Anonym (J)
    Mandel skrev 2024-11-20 10:08:41 följande:

Du är inte snål. Så länge ni inte bor tillsammans är ni inte försörjningsskyldiga för varandra.

Sätt dig istället och prata med henne om hennes ekonomi och se du kan hjälpa till att se vad det är som är galet och vad som går att göra åt det.
    Annars riskerar du i framtiden att få bidra med mer än vad du idag betalar för ditt eget.

Så länge de inte är gifta är de inte försörjningsskyldiga för varandra.

Att socialen kollar på sambos inkomst och kan neka bidrag med hänvisning till sambon gör inte någon förförjningsskyldig enligt lagen.
  • Jemp
    Anonym (Fast) skrev 2024-11-20 10:09:54 följande:

Jag har ett annat sätt att se det och misstänker att hon kanske oxå är det.

I mina ögon är det inte snålt men kränkande. När du punkterar att hon måste betala tillbaka och grejer säger du inprincip att hon inte är att räkna med.

Visst du har en poäng med detta men du har inte heller frågat efter de 1000 du lånade sist. Kanske har hon glömt eller trott att hon fick dem eftersom du inte påmint om dem. Alternativt sitter hon i en väldigt trängd situation gällande pengar och räknar med att du som partner ställer upp och inte beter dig som en bank. 

Antagligen pratar ni igenom det eller så ser du framtida lån till henne som en gåva. Om du inte vill ge säger du nej.

Att räkna med att man får behålla ett lån för att man inte blir påmind ÄR att visa att man inte är att räkna med. Dessutom ansåg hon ju inte att de 5000 borde vara ett lån, vilket ytterligare förstärker behovet att poängtera sådant grundläggande för henne.

TS, nej det är inte du som är snål. 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Fast) skrev 2024-11-20 10:09:54 följande:

Jag har ett annat sätt att se det och misstänker att hon kanske oxå är det.

I mina ögon är det inte snålt men kränkande. När du punkterar att hon måste betala tillbaka och grejer säger du inprincip att hon inte är att räkna med.

Visst du har en poäng med detta men du har inte heller frågat efter de 1000 du lånade sist. Kanske har hon glömt eller trott att hon fick dem eftersom du inte påmint om dem. Alternativt sitter hon i en väldigt trängd situation gällande pengar och räknar med att du som partner ställer upp och inte beter dig som en bank. 

Antagligen pratar ni igenom det eller så ser du framtida lån till henne som en gåva. Om du inte vill ge säger du nej.

Fast om det är som du säger då är det väl hon som borde ha ett snack med TS. 

Aldrig hört talas om att en bank ringer upp och pratar om sina villkor. Det är kunden som går till banken, dvs det är hon som ska ta upp sin ekonomi med TS om hon har problem och behöver hjälp. Inte tvärtom.
  • Anonym (J)
    Anonym (J) skrev 2024-11-20 11:08:51 följande:

Att socialen kollar på sambos inkomst och kan neka bidrag med hänvisning till sambon gör inte någon förförjningsskyldig enligt lagen.
    Och även om de är gifta gäller det inte att man måste betala någons lyxshoppingrundor och annat onödigt...
    Mandel skrev 2024-11-20 10:08:41 följande:

Du är inte snål. Så länge ni inte bor tillsammans är ni inte försörjningsskyldiga för varandra.

Sätt dig istället och prata med henne om hennes ekonomi och se du kan hjälpa till att se vad det är som är galet och vad som går att göra åt det.
    Annars riskerar du i framtiden att få bidra med mer än vad du idag betalar för ditt eget.

• Anonym (Tvärtom)

Snål?? Nej, du är generös som lånat ut pengar till att börja med! Nu har du ju redan lovat att låna ut mer, men säg till att du vill ha tillbaka dem så snart hon får lön (6000 kr totalt) och att du inte kommer att låna ut mer med tanke på att hon är så otacksam och anklagande.

Ärligt talat är detta grund för att göra slut. Hon utnyttjar dig och blir sur när hon förväntas betala sina skulder. Det tyder på en mycket otrevlig och oattraktiv personlighet som du gör bäst i att avveckla, faktiskt.

• Anonym (Tvärtom)

Och en sak till - NEJ killen ska inte betala mer! Ni lever inte ihop, ni är bara ett par. Det innebär att hon betalar för sitt liv och sina utgifter och du för ditt. Om du vill bjuda henne på middag ute, bio eller vad som helst, det är upp till dig, men hon verkar snarare girig!

• Anonym (Karin)
    Anonym (J) skrev 2024-11-20 11:08:51 följande:

Hur är detta relevant? De är inte sambos sen verkar det ju mer som att hon gillar att handla mer än vad hon ska. Vem går och shoppar kläder för 1000 kr som inte finns på kontot överhuvud taget? Har man ingen som helst koll? 
  • FuckGoggleAskMe

Det är snålt att betrakta ett lån som en gåva. Det är korkat att förutsätta att någon annan ska betala för ens shopping bara för att denne andre är man. 

• Anonym (Otäck)
    Anonym (Tvärtom) skrev 2024-11-20 11:43:43 följande:

Snål?? Nej, du är generös som lånat ut pengar till att börja med! Nu har du ju redan lovat att låna ut mer, men säg till att du vill ha tillbaka dem så snart hon får lön (6000 kr totalt) och att du inte kommer att låna ut mer med tanke på att hon är så otacksam och anklagande.

Ärligt talat är detta grund för att göra slut. Hon utnyttjar dig och blir sur när hon förväntas betala sina skulder. Det tyder på en mycket otrevlig och oattraktiv personlighet som du gör bäst i att avveckla, faktiskt.

Oj det var hårt. Har inte riktigt haft tankarna att göra slut. Men borde kanske ta mig en rejäl fundering över denna relation. Hon är ju snäll och vettig. Men struktur, disciplin och ordning saknar hon och sådant är ju jag bra på. Däremot är jag ganska tråkig och tar inte så mycket risker. Hon får saker att hända i mitt liv. 
  • Anonym (Tvärtom)
    Anonym (Otäck) skrev 2024-11-20 12:12:44 följande:
    Oj det var hårt. Har inte riktigt haft tankarna att göra slut. Men borde kanske ta mig en rejäl fundering över denna relation. Hon är ju snäll och vettig. Men struktur, disciplin och ordning saknar hon och sådant är ju jag bra på. Däremot är jag ganska tråkig och tar inte så mycket risker. Hon får saker att hända i mitt liv. 
    Hon är snäll och vettig inom andra områden möjligen, men hon känns girig och skuldbeläggande i det här sammanhanget. Du är en jättesnäll person och vem som helst hade varit tacksam för att bli räddad på det där sättet. Sedan lånar man normalt inte mer förrän man betalat tillbaka, och då inte för att shoppa loss eller annat onödigt utan möjligen till mat eller viktiga räkningar. Istället blir hon sur, skäller på dig och jämför dig med någon snåljåp till farbror hon har. Nej, jättefult!

Olikheterna mellan er ser jag inte som något större problem annars, men hon klarar inte av att sköta sin ekonomi och du ska inte behöva vara hennes ekonomiska buffert, och dessutom vill man verkligen inte låna ut pengar till någon som beter sig så fult, och man vill verkligen inte heller bli bemött på det där sättet av sin partner. Så ja, ta dig du en funderarare på saken. Det första du borde göra är att sätta stopp för alla vidare lån åtminstone. Du kan skylla på att du inte känner dig bekväm med att göra det längre med tanke på hur hon beter sig mot dig när du varit så snäll. Våga sätta gränser för hur hon är mot dig.
Svar på tråden Är detta snålhet?