• Anonym (TS)

Äntligen! Mobilerna plockas bort totalt i barnens skola

Tack och lov.

Barnen är lite småsura över detta men vad fasen, vi vuxna hade ju (knappt) inte ens mobiler och det har fungerat fram tills typ 2010 när smartphonesen kom och nu vet barnen inte längre hur man umgås på rasterna utan sin mobil. Kunde vi så kan de.

Jag bryr mig inte om skärmtidsrekommendationerna nämnvärt, det jämnar ut sig när man umgås med sina barn men att det är mobilstopp i skolorna står jag helt för så att skolan får fokusera på det den är till för.

• Svar på tråden Äntligen! Mobilerna plockas bort totalt i barnens skola
  • Anonym (Ja)

Jag skulle önska att man tvångslagstiftade om dessa förbannade mobiler... De ska vara i skåpen all tid utom rast. Viktiga samtal ska annonseras i förväg vilken ungefärlig tid de kommer, t ex läkarsamtal, och helst planeras till utanför lektionstid.

• Anonym (TS)
    Anonym (Ja) skrev 2024-11-20 11:10:52 följande:

Jag skulle önska att man tvångslagstiftade om dessa förbannade mobiler... De ska vara i skåpen all tid utom rast. Viktiga samtal ska annonseras i förväg vilken ungefärlig tid de kommer, t ex läkarsamtal, och helst planeras till utanför lektionstid.

En förälder reagerade på föräldramötet med att "men om jag behöver nå mitt barn då".

Alltså..den enda gången man måste (kanske) nå sitt barn under skoltid är om den andra föräldern eller syskon dött eller man själv åkt in akut. Allt annat kan ske utanför skoltid.

Ok, mitt barn glömde visserligen sin tandläkartid en gång men då blev jag insläppt av personal och kunde hämta honom så lösningar finns ju. Utöver det har jag aldrig behövt nå mina barn på skolan.

Vad behöver nån nå sina barn för under lektionstid? Ev. meddelanden ser de ju när de får tillbaka mobilen.

• jeolpeol

Om en förälder behöver få tag på sitt barn akut så får man göra som man alltid gjort, prata med lärare och förklara vad som hänt.

Jag kan själv få ångest över förväntningen att jag ska finnas tillgänglig 24/7, jag kan tänka mig hur jobbigt det måste vara för barn att telefonen hela tiden finns där och distraherar. Jag är glad att jag hann bli vuxen innan smartphones etablerades. Barn förtjänar att få ta en paus från telefonerna de också.

• Anonym (Ja)
    Anonym (TS) skrev 2024-11-20 11:24:00 följande:

En förälder reagerade på föräldramötet med att "men om jag behöver nå mitt barn då".

Alltså..den enda gången man måste (kanske) nå sitt barn under skoltid är om den andra föräldern eller syskon dött eller man själv åkt in akut. Allt annat kan ske utanför skoltid.

Ok, mitt barn glömde visserligen sin tandläkartid en gång men då blev jag insläppt av personal och kunde hämta honom så lösningar finns ju. Utöver det har jag aldrig behövt nå mina barn på skolan.

Vad behöver nån nå sina barn för under lektionstid? Ev. meddelanden ser de ju när de får tillbaka mobilen.

Ja men buhu... Som att skolan inte har en enda fungerande telefonlinje till lärare, mentorer, rektor eller varför inte vara till receptionen...

Exakt, lösningar finns! Vi överlevde utan mobiler, det går faktiskt idag också. Ibland undrar man hur dagens generationer skulle klara sig utan mobil förrän de slutar skoldagen.

Jag använder aldrig min mobil under arbetstid, annat än på lunchen förstås för då har jag rätt att lämna lokalerna till och med om jag så vill. Då ser man ju som sagt om någon ringt eller skrivit.
  • AndreaBD

Tyvärr. Inte alla skolor hittar bra lösningar. Skolan där jag jobbar - de anser att det är för mycket administration att ta hand om mobiler hela dagen. Därför ligger det fortfarande på de enskilda lärarna. Och då gömmer en del elever sina mobiler. Självklart sanktionerar man detta då, ringer eller sms:ar föräldrar. Men man får väldigt lite respons/reaktion av dessa föräldrar. Jag misstänker att en hel del inte förstår svenska. 

• Anonym (Ja)
    AndreaBD skrev 2024-11-20 12:03:37 följande:

Tyvärr. Inte alla skolor hittar bra lösningar. Skolan där jag jobbar - de anser att det är för mycket administration att ta hand om mobiler hela dagen. Därför ligger det fortfarande på de enskilda lärarna. Och då gömmer en del elever sina mobiler. Självklart sanktionerar man detta då, ringer eller sms:ar föräldrar. Men man får väldigt lite respons/reaktion av dessa föräldrar. Jag misstänker att en hel del inte förstår svenska. 

På vår skola har man infört en mobillåda där eleverna lägger telefonen i början av lektionen och den återfås i slutet av lektionen. Funkar hyfsat. Det har ju varit en övergångsperiod där förra årets treor fick ha sin i fickan och så har man valt att börja på ny kula med kommande klasser så de vänjer sig vid detta från start.

Synd att inte alla skolor orkar ta diskussionen för det handlar ju om elevernas arbetsro, fokus, lärande osv. Och så mycket administration skulle jag inte påstå att det är. Man står vid lådan och ser att varje passerande elev lägger ner telefonen. Vissa säger att den är i skåpet, då får man köpa det. Huvudsaken att de inte används under lektionstid. Om de arbetar utanför klassrummet är det så klart svårt att kontrollera mobilanvändandet, men det är ju samma med internet också. Ett jädra otyg där många sitter och spelar spel på lektionstid. Men men, så länge de lämnar in sina uppgifter i tid så kan man också se mellan fingrarna för vissa klasser. Inte alla missköter sig trots att de har distraktioner.
  • Anonym (?)

Varför Stockholmsbeslut om saker som borde beslutas lokalt, av lärare och rektor?

• Anonym (Muppi)

Grattis! Båda mina barns skolor har det och det är så himla bra! De umgås, leker, pusslar och spelar brädspel eller pingis på rasterna. :) 

• Anonym (Anonym)

Varför köper man en mobil till sitt barn? Det är föräldrarnas ansvar att se till att mobiler inte tas med till skolan! Barn behöver inga mobiler, de behöver fokusera sig när de är i skolan.

• Anonym (Muppi)

Hos oss har vissa elever tagit med en gammal mobil och lagt i mobillådan på morgonen och på så vis haft sin riktiga mobil under dagen. Men när lärarna upptäcker det konfiskeras luren och kan bara hämtas ut av föräldrarna. :)

Svar på tråden Äntligen! Mobilerna plockas bort totalt i barnens skola