Inlägg från: Anonym (Ja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ja)

Äntligen! Mobilerna plockas bort totalt i barnens skola

Jag skulle önska att man tvångslagstiftade om dessa förbannade mobiler... De ska vara i skåpen all tid utom rast. Viktiga samtal ska annonseras i förväg vilken ungefärlig tid de kommer, t ex läkarsamtal, och helst planeras till utanför lektionstid.

• Anonym (Ja)
    Anonym (TS) skrev 2024-11-20 11:24:00 följande:

En förälder reagerade på föräldramötet med att "men om jag behöver nå mitt barn då".

Alltså..den enda gången man måste (kanske) nå sitt barn under skoltid är om den andra föräldern eller syskon dött eller man själv åkt in akut. Allt annat kan ske utanför skoltid.

Ok, mitt barn glömde visserligen sin tandläkartid en gång men då blev jag insläppt av personal och kunde hämta honom så lösningar finns ju. Utöver det har jag aldrig behövt nå mina barn på skolan.

Vad behöver nån nå sina barn för under lektionstid? Ev. meddelanden ser de ju när de får tillbaka mobilen.

Ja men buhu... Som att skolan inte har en enda fungerande telefonlinje till lärare, mentorer, rektor eller varför inte vara till receptionen...

Exakt, lösningar finns! Vi överlevde utan mobiler, det går faktiskt idag också. Ibland undrar man hur dagens generationer skulle klara sig utan mobil förrän de slutar skoldagen.

Jag använder aldrig min mobil under arbetstid, annat än på lunchen förstås för då har jag rätt att lämna lokalerna till och med om jag så vill. Då ser man ju som sagt om någon ringt eller skrivit.
  • Anonym (Ja)
    AndreaBD skrev 2024-11-20 12:03:37 följande:

Tyvärr. Inte alla skolor hittar bra lösningar. Skolan där jag jobbar - de anser att det är för mycket administration att ta hand om mobiler hela dagen. Därför ligger det fortfarande på de enskilda lärarna. Och då gömmer en del elever sina mobiler. Självklart sanktionerar man detta då, ringer eller sms:ar föräldrar. Men man får väldigt lite respons/reaktion av dessa föräldrar. Jag misstänker att en hel del inte förstår svenska. 

På vår skola har man infört en mobillåda där eleverna lägger telefonen i början av lektionen och den återfås i slutet av lektionen. Funkar hyfsat. Det har ju varit en övergångsperiod där förra årets treor fick ha sin i fickan och så har man valt att börja på ny kula med kommande klasser så de vänjer sig vid detta från start.

Synd att inte alla skolor orkar ta diskussionen för det handlar ju om elevernas arbetsro, fokus, lärande osv. Och så mycket administration skulle jag inte påstå att det är. Man står vid lådan och ser att varje passerande elev lägger ner telefonen. Vissa säger att den är i skåpet, då får man köpa det. Huvudsaken att de inte används under lektionstid. Om de arbetar utanför klassrummet är det så klart svårt att kontrollera mobilanvändandet, men det är ju samma med internet också. Ett jädra otyg där många sitter och spelar spel på lektionstid. Men men, så länge de lämnar in sina uppgifter i tid så kan man också se mellan fingrarna för vissa klasser. Inte alla missköter sig trots att de har distraktioner.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (TS) skrev 2024-11-20 13:01:06 följande:

Kompisarna är ju rakt framför barnet. Fråga sista lektionen om man vill umgås.

Ha kontakt med släktingar under skoltid?? Alltså..nu trollar du antar jag. Släktingar vet att barnen är i skolan på vardagar och kräver knappast svar direkt. Alltså släktingar..ja  det skulle väl vara mormor då som vill höra hur man har det ibland.

Vad har ni för släktingar som kräver svar dagtid?

Och åter igen kompisarna är ju där runt barnet. Träning sker efter skoltid och då har de ju sina mobiler igen så VAD är så viktigt för barn att behöva ha mobiler under lektioner?

De har ju kompisar även i andra klasser eller på andra skolor, men självklart kan man skriva efter sista lektionen ändå när man får tillbaka sin mobil.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (J) skrev 2024-11-20 13:41:37 följande:
    Men man måste inte skriva till vännen. Man kan vänta utanför klassrummet de är i, som en annan fick göra. Det gick jättebra 
    Inte om man går på olika skolor. Vissa har dessutom sina lokaler väldigt utspridda rent geografiskt. Finns ingen anledning att de inte ska kunna skriva till varandra efter att de slutat för dagen.

Bara för att "vi" har vuxit upp utan mobiler och hittade lösningar ändå så behöver man inte leva kvar i den andan. Om det finns smidiga lösningar med hjälp av en mobil så ska det vara helt ok att använda den också. Eller så kan vi alla börja kärna smör igen, till exempel.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (J) skrev 2024-11-20 13:45:24 följande:

Efter skolan skrev jag ju. Men UNDER skoltid behöver de inte skriva

Så varför kommenterade du till mig då? Känns lite som ett slag i luften.
    Anonym (Ja) skrev 2024-11-20 13:16:35 följande:
    De har ju kompisar även i andra klasser eller på andra skolor, men självklart kan man skriva efter sista lektionen ändå när man får tillbaka sin mobil.
    Anonym (J) skrev 2024-11-20 13:41:37 följande:
    Men man måste inte skriva till vännen. Man kan vänta utanför klassrummet de är i, som en annan fick göra. Det gick jättebra 

• Anonym (Ja)
    Anonym (C) skrev 2024-11-20 14:01:51 följande:
    Om det skulle visa sig att det är betydligt bättre för hälsan med hemkärnat smör så JA då tycker jag att vi ska gå tillbaka till det. 

Sociala medier är starkt bidragande till psykisk ohälsa hos våra barn, en sjukdom som skenar just nu bland barn och unga. Kan de få lite stillhet under skoldagen från alla meddelanden och notiser så tror i alla fall jag att det är mycket bra för barnen och deras utveckling. 
    Klart det är, det är väl ändå en no brainer. Du missade däremot poängen rejält.
  • Anonym (Ja)
    AndreaBD skrev 2024-11-20 17:01:34 följande:
    Jo, vi har det exakt så. Och det fungerar INTE hos oss. Beror kanske på upptagningsområde. Det är för mycketet trams med att gömma mobiler och/eller ta tillbaka dem. Jag hade velat ha lösningen att de inte har de under dagen. Inte att prata om att det  brukar vara någon som fuskar på prov med mobil också. Vi kan inte vara säkra att de inte har en mobil gömt någonstans. 
    Kanske. Vi är en friskola på gymnasienivå. Inte särskilt pretto, men ändå friskola och där kan det vara annan anda.

Själv använder jag exam.net en del (även om jag inte gillar det). Vi har inte så stora problem med fusk via mobilerna, man ser ju om de gömmer händerna under bänken.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Diabetes) skrev 2024-11-20 18:07:55 följande:

Min son har diabetes och då är mobilen ett extremt viktigt verktyg för både min son och hans lärare då dom kan se hans blodsocker i mobilen samt kunna på ett enkelt sätt räkna ut hur mycket insulin han ska ha inför måltiderna.

Att barn inte ska använda mobilen i skolan för spel och sådant är jag helt med på men det finns andra saker en mobil är bra för.

Min son använder enbart mobilen för just diabetesappen och inget annat men det betyder att han måste ha med sig mobilen hela tiden ändå.

Det är ju extremt få elever som behöver sin mobil av hälsoskäl.....
  • Anonym (Ja)
    AndreaBD skrev 2024-11-21 12:10:12 följande:
    Då har du vettiga elever. Jag har t.ex. en elev, nu årskurs 9 som fuskar tvångsmässigt. Hon har aldrig lyckats (vad jag vet), får F och vill ändå fuska. Bland några killar i 8:an och 9:an  kan det vara en grej att den ena frågar en annan t.ex. vad det är för lunch, och sen kommer något kryptiskt svar som antagligen är fuskförsök. Och jag har råkat ut för elever som väntat tills någon annan elev frågar något (eller som har avtalat att en annan ska fråga något och som då passar på. Mobil behöver inte vara under bänken. Jag misstänker att vissa har de i innerfickor. 
    Ja vissa klasser är mer pålitliga än andra så klart. De jag har för tredje året i rad nu (gy) visar mycket goda resultat, lämnar in i tid, är trevliga och bra människor. Jag kommer verkligen att sakna dem sedan. Jag har också två ettor i år, det verkar bli bra folk av dem med. Men en klass på ett annat program vi har är rena mardrömmen, tack och lov går även de tredje året och deras lärare ser fram emot studenten på ett helt annat sätt i år.

Om det är en provsituation så ska eleverna vara tysta och nästa som öppnar näbben avvisas från klassrummet samt får ta igen provet vid ett annat tillfälle, utanför lektionstid.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (tro) skrev 2024-11-22 11:22:45 följande:
    Så har mina barns skolor haft åtminstone sedan 2015 när min äldsta gick i mellanstadiet, och när de gick i lågstadiet hade inte så många egen telefon ännu. Trodde det var så på alla skolor. 

De fick lämna in den i ett särskilt skåp, eller ha med en lapp att de lämnat telefonen hemma (påskriven av föräldrarna då).
    Nästan ingen har så..... Men det kommer allt fler numera tack och lov.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Muppi) skrev 2024-11-22 12:02:50 följande:
    Men jisses, människa. Vad har du för människosyn? Livskvaliteten är så mycket bättre för diabetiker idag tack vare de tekniska hjälpmedlen som finns. Men du vill alltså förvägra barn en god hälsa och längre liv bara för att kunna ha totalförbud för mobiler i skolorna? 
    ...taget från avdelningen "Läser totalt ogrundat in det absolut värsta i andras kommentarer", underkategori "Det eskalerade snabbt".
Svar på tråden Äntligen! Mobilerna plockas bort totalt i barnens skola