• Anonym (Undrar)

Borgerlig vigsel utan barnen

Jag och min sambo ska gifta oss. Han kommer från Irland och vi är där ca 1-2 ggr per år och vi funderar på att gifta oss borgerligt i Dublin utan någon familj/vänner, inklusive våra barn på ca 2 och 4 år (vid tidpunkten för giftermålet) . Dublin är en speciell plats för oss där vi träffades och vi spenderade våra första år tillsammans där. Vi tänkte ordna barnvakt hos farmor/faster och smita iväg en helg till Dublin för att gifta oss. Känner att våra barn inte skulle få något ut av att hänga med på vigsel i en storstad där det mest är pubar och party och att de därför har det bättre med sin farmor, faster och kusiner.

Undrar dock hur andra resonerar kring det? Är det konstigt att inte ha med dom?

• Svar på tråden Borgerlig vigsel utan barnen
  • Anonym (Donna)
    SommarOchSolVårochBlommor skrev 2024-11-21 11:31:02 följande:
    Men är du på riktigt? Tror du att man spenderar bröllopsnatten själva är att likställa med att åka på en resa utan sina barn?
    Japp, är 100% på riktigt.
    Och nej, jag tror inte. Jag vet. Gjorde nämnligen det själv.

Inget fel att resa själva så länge ungarna har det bra hemma. Att föredra dessutom när de ännu är så små.
  • SommarOchSolVårochBlommor
    Anonym (Donna) skrev 2024-11-21 12:02:28 följande:
    Japp, är 100% på riktigt.
    Och nej, jag tror inte. Jag vet. Gjorde nämnligen det själv.

Inget fel att resa själva så länge ungarna har det bra hemma. Att föredra dessutom när de ännu är så små.
    Synd om barnen (mindre synd om de vore så små att de ej minns)
  • Anonym (Donna)
    SommarOchSolVårochBlommor skrev 2024-11-21 12:23:29 följande:
    Synd om barnen (mindre synd om de vore så små att de ej minns)
    Inte det minsta faktiskt.
  • Anonym (Undrar)
    SommarOchSolVårochBlommor skrev 2024-11-21 11:31:02 följande:
    Men är du på riktigt? Tror du att man spenderar bröllopsnatten själva är att likställa med att åka på en resa utan sina barn?
    Kanske måste förtydliga, vi åker inte på resan utan barnen såklart. De är 3h ifrån oss med bil, alltså hos sin farmor som bor på landet. Vi är borta två nätter så tycker inte riktigt att det kan klassas som att vara på en resa. 
  • SommarOchSolVårochBlommor
    Anonym (Undrar) skrev 2024-11-21 15:56:35 följande:
    Kanske måste förtydliga, vi åker inte på resan utan barnen såklart. De är 3h ifrån oss med bil, alltså hos sin farmor som bor på landet. Vi är borta två nätter så tycker inte riktigt att det kan klassas som att vara på en resa. 
    Låter fint!
  • Aliona
    Anonym (Undrar) skrev 2024-11-21 09:10:45 följande:
    Tack så mycket!! 

Fast jag förstår mig inte på det där när släktingar blir besvikna. Vi gifter ju oss för vår egen skull och måste ju göra det som "känns mest oss". Alternativet är ju att vi inte gifter oss alls - ska de vara besvikna på även det beslutet? 🤔 Nej jag tycker det är högst märkligt när folk berättar att deras släkt blev besviken/sur. Knäpp släkt isåfall 😅
    Självklart har ni rätt att göra precis som ni vill, och ingen kan kräva något, men de har också rätt till sina känslor, eller hur? Tror att en hel del skulle bli besvikna om de inte fick gå på sitt barns bröllop, det behöver man inte vara knäpp för. Men man väljer själv hur mycket hänsyn man vill ta till det. Väljer ni att göra bröllopet ensamma så får de köpa det. Vi gjorde ett mellanting och hade (borgerlig) vigsel med föräldrarna och lunch tillsammans med dem, sen stack vi iväg till en romantisk plats och bytade ringar för oss själva och firade resten av dagen och natten på ett fint hotell. Det lösningen passade oss, men det är bara en av många sätt. 
  • Anonym (S)
    Aliona skrev 2024-11-21 17:26:58 följande:
    Självklart har ni rätt att göra precis som ni vill, och ingen kan kräva något, men de har också rätt till sina känslor, eller hur? Tror att en hel del skulle bli besvikna om de inte fick gå på sitt barns bröllop, det behöver man inte vara knäpp för. Men man väljer själv hur mycket hänsyn man vill ta till det. Väljer ni att göra bröllopet ensamma så får de köpa det. Vi gjorde ett mellanting och hade (borgerlig) vigsel med föräldrarna och lunch tillsammans med dem, sen stack vi iväg till en romantisk plats och bytade ringar för oss själva och firade resten av dagen och natten på ett fint hotell. Det lösningen passade oss, men det är bara en av många sätt. 
    Fast nej. Ingen mer än jag och min partner "har rätt till sina känslor" när det gäller VÅRT bröllop!! Det är oerhört knäppt att lägga sina känslor i knät på sina barn. De får väl känna bäst de vill men rätt patetiskt att anse att någon ska ta hänsyn till det. Man gifter sig enbart för sin egen skull, ingen annans! Inte mitt problem om min morsa vill att jag ska gifta mig med en kunglighet och ha värsta sagobröllopet. En sann förälder/släkting ska enbart tiga!
  • Aliona
    Anonym (S) skrev 2024-11-25 03:14:07 följande:
    Fast nej. Ingen mer än jag och min partner "har rätt till sina känslor" när det gäller VÅRT bröllop!! Det är oerhört knäppt att lägga sina känslor i knät på sina barn. De får väl känna bäst de vill men rätt patetiskt att anse att någon ska ta hänsyn till det. Man gifter sig enbart för sin egen skull, ingen annans! Inte mitt problem om min morsa vill att jag ska gifta mig med en kunglighet och ha värsta sagobröllopet. En sann förälder/släkting ska enbart tiga!
    Tråkig inställning till sina nära och kära, men vi skapar själva den sortens familjerelationer som vi vill ha. 
  • Anonym (vill)
    Anonym (Undrar) skrev 2024-11-20 23:06:24 följande:
    Borgerlig vigsel utan barnen

Jag och min sambo ska gifta oss. Han kommer från Irland och vi är där ca 1-2 ggr per år och vi funderar på att gifta oss borgerligt i Dublin utan någon familj/vänner, inklusive våra barn på ca 2 och 4 år (vid tidpunkten för giftermålet) . Dublin är en speciell plats för oss där vi träffades och vi spenderade våra första år tillsammans där. Vi tänkte ordna barnvakt hos farmor/faster och smita iväg en helg till Dublin för att gifta oss. Känner att våra barn inte skulle få något ut av att hänga med på vigsel i en storstad där det mest är pubar och party och att de därför har det bättre med sin farmor, faster och kusiner.

Undrar dock hur andra resonerar kring det? Är det konstigt att inte ha med dom?

Ska barnen alltså vara med till Irland men att ni åker iväg till Dublin och gifter er på egen hand? Det skulle jag kunna göra, däremot inte lämna barnen i Sverige och resa till Irland och gifta mig.

Vad nån annan tycker om hur ni gör behöver ni inte bry er om. Gör som ni vill. 
  • Anonym (Valentina)

Jag tycker väl inte att det är något konstigt om ni väljer att gifta er bara ni och lämna barnen med farmor. Enda grejen där är väl om barnen är tillräckligt bekväma med farmor så att de trivs att vara själva där, med tanke på att ni inte inte träffas så ofta om ni bara är där nån gång per år?

Jag antar att ni redan kollat upp det där också, men kan ni lagligt gifta er i Irland, om ni inte bor där? Jag bor i Storbritannien, som såklart är ett annat land med andra regler, men här kan det bli jobbigt att ha en faktiskt lagligt giltig ceremoni om ingen i paret är permanent boende i landet. 

Så ja, så länge det faktiskt går att ni kan gifta er där + att barnen trivs på egen hand med farmor är det väl inga konstigheter. 

• Anonym (vill)
    Aliona skrev 2024-11-25 06:17:07 följande:
    Tråkig inställning till sina nära och kära, men vi skapar själva den sortens familjerelationer som vi vill ha. 
    Ja, naturligtvis är det så. Hur skulle det annars vara, att andra ska ha det och agera som du tycker att det ska vara?
  • Anonym (F)

Jag tror att ni kommer ångra er om ni inte har med familj vänner och era barn på bröllopet, men ni gör som ni vill. De flesta brukar vilja dela en sådan speciell och minnesvärd dag med åtminstone familjen.

Svar på tråden Borgerlig vigsel utan barnen