Inlägg från: Anonym (Silvia Renate) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Silvia Renate)

Vart kan man få ozempic utskrivet?

Ozempics patent går ut 2026 och därefter kommer det bli betydligt billigare och lättare att få tag på samma substans från många olika läkemedelsföretag.

Just nu försöker de mjölka alla på så mycket pengar som möjligt tills patentet går ut. 

• Anonym (Silvia Renate)

En annan tanke - visst räknar man med att kunna gå ner på en lägre underhållsdos efter att man har nått sin målvikt? I så fall borde det bli billigare efter några månader beroende på hur mycket man behöver gå ner för att nå normalt bmi.

De flesta på semaglutid går ner 5 kg i månaden. Då har du gått ner 20 kilo på fyra månader och sedan går du ner på underhållsdos, helst permanent. 

För mig skulle det vara värt att ta 20000 av mina besparingar för att gå ner till normalvikt. Sedan skulle det kanske kosta hälften så mycket i månaden på den lägre dosen. 

• Anonym (Silvia Renate)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-22 14:56:33 följande:
    Måste man hålla på med dessa sprutor hela livet sen ?
    Fetma är oftast en livslång sjukdom i likhet med högt blodtryck, diabetes, höga blodfetter och så vidare. 

De flesta måste nog ta dessa mediciner hela livet för att behålla den nya vikten. Det är ju precis som med alla andra bantningsmetoder. De fungerar bara så länge man följer dem. Det är ändå en stor kostnadsbesparing för samhället och en stor personlig vinst för individen. 
  • Anonym (Silvia Renate)
    Raggartjejen skrev 2024-11-22 14:02:34 följande:

Jag har diabetes och Rybelsus är en av mina mediciner. 
    Det har hänt ett X antal ggr att Rybelsus har varit slut på flera apotek p.g a att överviktiga "snor" mediciner som är för diabetiker.

Fetma är också en sjukdom och många behöver just dessa mediciner för att slippa få diabetes typ 2.

• Anonym (Silvia Renate)
    Skanemannenn skrev 2024-11-29 15:44:39 följande:

Sluta ät dålig mat. Motionera.

Om det rådet funkade skulle vi inte ha över 50% överviktiga och feta. 
  • Anonym (Silvia Renate)
    Anonym (Hej) skrev 2024-11-29 17:00:36 följande:

Det är precis så enkelt det är. 
    Du får tänka på är att ni med ätstörningar är lika ärliga mot er själva som en smygallkolist 

och nej det finns inga mediciner som bildar fett heller, ni kan bli lite mer känsliga för dåliga kalorier.

Men tjocka ska inte äta sådant övht så det är eg inte heller problemet 

Jag har varken en ätstörning eller är fet eller överviktig. 

Vi har en fetmaepidemi och den behöver behandlas på ett bra och humant sätt som fungerar. Nu finns det något som fungerar och då bör alla som har behovet kunna få ta del av den medicinen. 

Det handlar inte så mycket om motivation eller brist på kunskap som du tror. Kroppen ställer bokstavligen om sig när man har nått fetmagraden och det blir i princip omöjligt att gå ner och hålla en ny låg vikt utan seriös kamp dagligen i resten av personens liv. Där kan en medicin som dessa vara en hjälp för att kunna leva normalt. 
Svar på tråden Vart kan man få ozempic utskrivet?