• Anonym (A)

Era åsikter om oss som valt att inte skaffa barn.

Anonym (har) skrev 2024-11-22 14:33:08 följande:
    Bryr mig inte om det.

Däremot så märker jag på människor som inte har barn att de inte mognar och skalar av sitt ego på samma sätt som de som blir föräldrar. Att få och ha barn ändrar ens personlighet på ett positivt sätt som inte brukar ske hos dem som inte får barn. De som inte har barn fortsätter att vara ego och tonårsaktiga i sin utveckling. 
    Exakt så! 
  • Anonym (A)

Känns väl inte okej att säga men jag tänker oftast synd om de som inte har barn. Jag tänker att de har missat själva poängen med livet på något sätt. (Vet att det inte är pk att tänka så, men om jag ska vara ärlig, så tänker jag så.) Rent evolutionärt har man förlorat om man inte får barn. Allt levande strävar efter att föröka sig. Jag tänker att det är något som inte stämmer om man inte lyckas göra det. Man kan dock säkert leva ett bra liv ändå. 

• Anonym (A)
    fultextad användarhandbok skrev 2024-11-23 21:22:18 följande:
    Inte riktigt så, i djurvärlden som vi tillhör existerar även altruism, där individuell fitness kan minska för att öka den på gruppnivå. Evolutionär spelteori handlar inte enbart om direkt förökning.
    Okej. =) Det visste jag inte. Men tänker rent logiskt att evolutionen är brutal. De egenskaper som leder till att du inte kan/vill få barn gör att just de generna inte förs vidare. Ditt led dör efter x miljoner års av utveckling som ledde till just dig. De egenskaper som gör att individen får barn lever vidare och vinner. Naturen rensar bort det som inte vill föröka sig, rent krasst. De egenskaperna behövs inte eftersom naturen vill leva vidare. Sedan fattar jag också att vi är mer än djur. Kan bli lite avundsjuk ibland på all den fritid som barnfria har. Men nä, i längden är det inget liv som lockar. 
  • Anonym (A)
    enfunderandeman skrev 2024-11-24 10:58:49 följande:
     Inte för att vara den personen. Men det här du skriver om går sticka hål på rätt fort. Hur tänker du kring föräldrar som skaffar barn. Och är helt odugliga? Med missbruksproblem, pedofiler etc.. Där barn far riktigt illa. Tycker du att att "sållandet"går bra även där? Och att det rensas upp? Och att allt det du pratar om en gång kommer att upphöra i alla fall? Speciellt med den utveckling vi går till mötes. Med klimatet och jordens resurser. Ingenting finns ju i all oändlighet. Så i det stora hela kommer allt det här du talar om. Inte betyda ett skvatt.

När man har studerat och arbetat mycket med vetenskap. Många är väldigt dåligt pålästa kan jag berätta. Tror att det delvis handlar om att folk vill inge sig i lite falsk trygghet. Det är helt ok. Men fakta är ändå fakta. Att tro att jorden kommer blomstra upp igen. Kommer aldrig hända. Dina barn har det redan sämre än vad du hade osv. Kommande generationer kommer att ärva skräp. Rent krasst.
    Det hela är så klart väldigt komplext. Men ja, trådskaparen frågade om tankarna kring frivilligt barnlösa och jag svarade ärligt. Självklart är det bättre att avstå att få barn om man på förhand vet att man kommer bli en kass förälder. Att barnen får det sämre än vad vi hade det håller jag inte med om. Mycket blir både bättre och sämre. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Att vara eller inte) skrev 2024-11-24 15:22:10 följande:
    Din logik förklarar i så fall även att vi på gruppnivå i Europa dör ut (föder färre än två barn per kvinna) eftersom "naturen rensar bort" oss. Våra egenskaper behövs alltså inte lika mycket som de egenskaper som finns i vissa afrikanska länder där födelsetalen överstiger 6 per kvinna.

De "egenskaper" du talar om tycks därför enkom utgöras av fertilitet och önskan att skaffa barn (eller oförmågan att skydda sig från ofrivillig graviditet).
    Precis. Det naturliga urvalet gör att de individers egenskaper som gör att de förökar sig och överlever vinner. Dessa gener kan spridas vidare medan de andra sorteras bort. I Afrika överlever dock kanske inte alla sex barnen. Men ja, drivkraften att skaffa barn gör ju att dina gener sprids. Men vi är också sociala varelser. Vi är inte endast styrda av våra drifter. Och vi ingår i olika kulturella sammanhang. 

Ärligt, jag är liberal. Kunde inte brytt mig mindre om vita europer och kineser hellre köper hundar och katter istället för att få barn. Jag är för det fria valet. Är också för abort
    Men faktum är att på gruppnivå så förlorar dessa egenskaper och förs inte vidare. 
Svar på tråden Era åsikter om oss som valt att inte skaffa barn.