Anonym (Att vara eller inte) skrev 2024-11-24 15:22:10 följande:
Din logik förklarar i så fall även att vi på gruppnivå i Europa dör ut (föder färre än två barn per kvinna) eftersom "naturen rensar bort" oss. Våra egenskaper behövs alltså inte lika mycket som de egenskaper som finns i vissa afrikanska länder där födelsetalen överstiger 6 per kvinna.
De "egenskaper" du talar om tycks därför enkom utgöras av fertilitet och önskan att skaffa barn (eller oförmågan att skydda sig från ofrivillig graviditet).
Precis. Det naturliga urvalet gör att de individers egenskaper som gör att de förökar sig och överlever vinner. Dessa gener kan spridas vidare medan de andra sorteras bort. I Afrika överlever dock kanske inte alla sex barnen. Men ja, drivkraften att skaffa barn gör ju att dina gener sprids. Men vi är också sociala varelser. Vi är inte endast styrda av våra drifter. Och vi ingår i olika kulturella sammanhang.
Ärligt, jag är liberal. Kunde inte brytt mig mindre om vita europer och kineser hellre köper hundar och katter istället för att få barn. Jag är för det fria valet. Är också för abort
Men faktum är att på gruppnivå så förlorar dessa egenskaper och förs inte vidare.